kattens kropssprog
Fra : Cindie

Dato : 17-09-01 20:42

hejsa NG

En af mine venner spurte mig en dag hvad det betød, når katten evt. lå på
ryggen og viste sin mave frem, hos hunden er det jo ens slags overgivelse,
men hvad betyder det hos katten?
Det som jeg tror når Pjevs gør det er at han gerne vil ha gang i noget og
lege og han indbyder til kæl og nussen. En sjælden gang tror jeg goså at han
godt kan li at beskue det hele fra en anden vinkel.
Men hvad med jer, hvad mener i jeres katte vil sige når de viser deres maver
frem til jer?

mvh Cindie og en tosset Pjevs som er ved at myrde sin bamse

Fra : Fie

Dato : 17-09-01 21:04

> hejsa NG

Hej!

> En af mine venner spurte mig en dag hvad det betød, når katten evt. lå på
> ryggen og viste sin mave frem, hos hunden er det jo ens slags overgivelse,
> men hvad betyder det hos katten?

Jeg har læst mig til at det absolut ikke er alle katte, som lader mennesker
se deres mave og slet ikke nusse maverne. Nogle har bare et par "issues" med
dét åbenbart! Men når så de gør det, er det 100% overgivelse og evt.
opfordring til kæl og nus. Man skal tage det som en tillidserklæring Til
tider er det dog også en opfordring til leg her i huset. Man tror at man
skal nusse kattemavse, og så kommer det drilske op i bæsterne og der skal
leges med fingre (uden kløer). Det afstår jeg dog fra, for jeg vil ikke
opfordre til leg med hænderne.

> [...]
han
> godt kan li at beskue det hele fra en anden vinkel.

God tanke! *G* "Hvor ser de mennesker altså tåbelige ud i frø-perspektiv!
*gnække gnække*
"
Hilsen
Fie

Fra : Dagny Christensen

Dato : 17-09-01 21:04

Jeg troer det er for at gøre opmærksom på at den er der.
5 min efter at min skovkat har lagt sig ligger på ryggen og sover.
Hilsen Dagny

Fra : Blue & White

Dato : 17-09-01 21:18

Hej!
Det kommer lidt an på situationen. Hvis katten slås med en anden kat (i leg eller alvor), betyder det, at nu sætter det afgørende angreb ind. Hvis man ligger på ryggen, kan man nemlig også bruge kløerne på bagbenene.
Overfor mennesker kan det enten betyde, at katten vil lege slåskamp eller at den vil nusses på maven. Det sidste har sin parallel til dens killingetid, hvor dens mor vaskede den af og til, også på maven. Og katte betragter os jo for en stor del som stand-ins for deres mødre.

Venlig hilsen, Niels Peter
Blue & White's Russian Blues
www.bluewhite.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-09-01 21:21

her i huset har det lidt forskellig betydning afhængig af hvilken kat det
er...
sweety ( 2 års kastreret hankat på 5,6 kg) han er tydelig præget på
mennesker og derfor er hans opfattelse oftest ikke ment som nusse
opfordring..... det sker enkelte gange men oftest smider han sig sådanpå
culvet, for så er det nemmere at fange vores ben og bukser når vi går
forbi*G*skiiiiide sjovt*G*
ligger han sådan i en stol eller lignende så er det fordi han sover og så
betragter jeg det som om han er tryg nok ved at blotte sit svageste punkt
selv i søvnen..... men han er min sofapude*G*

rasmine derimod er en verden for sig*G*
( 2 år, nylig sterriliseret, har endnu enkelte tråde tilbage og 2,6 kg)
hun er en vims lille mis som mange somalier... har ikke ro'en i kroppen til
at ligge stille.... eler havde det ike i starten.... nu ææælsker hun at
bive nusset på maven.... hun kommer tit susende og smider sig åbenlyst lige
ved siden af os for at vi skal nusse maven... nogle gange også lige uden for
rækkevidde så vi skal arbejde for herligheden*GGG*
selv lige efter hun var blevet skåret i maven ville hun nusses og
kæles...... for hende sker der gerne 10-20 gange om dagen hvor hun lige skal
nusses i forbifarten.....
hun ligger dog yderst sjældent sådan på gulvet...... det sker somregel i
sengen eller på sofaen eller hvis det er helt slem med nusserriet på min
mave*G*
jeg elsker det.. hun er så kælen det gør helt ondt og spinder så sengen
ryster ( hun har sådan en sød lille kurrelyd*G*) og det har været dejligt
når man skulle tjekke til såret for så var det bare hyggeligt og ingen
kamp
hos hende betragter jeg det som det ultimative "jeg elsker dig" tegn......
hun gør det kun ved min kæreste og jeg ( mest mig*G*) men når hun så gør det
så er det så inderligt og nydende at man selv svømmer helt væk

--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 17-09-01 21:47

Hejsa

Når Neo ligger og viser mavse, så tror jeg det er for at sige: heyyy se lige
mig, jeg er for lækkeeerrr Han skal være yderst træt, hvis man skal have
lov til at nusse den bløde mavse ......... for hvis han ikke er .... så
vanker der bøllebank, hvis man piller ved hans mave *G*
Desuden så ligger han og roder rundt på gulvet, i de besynderligste
stillinger. Han er meget glad for at ligge og vise den lækre mavse, men
samtidig drejer han rundt med forkroppen, så bryst og hovede ligger ned mod
gulvet..... sådan kan han ligge længe og sove.

Dixie derimod æææælsker at få nusset mavsen *S* Hun kan komme med 100 i
timen, ude fra køkkenet, pludrene og spindende på en gang og kaste sig på
ryggen ..... kææææææææææl min maaaaaaaaaaavse *G* ..... og så bliver der
nusset igennem, til den store guldmedalje
Så hun viser en kærligheds/tillids-erklæring vil jeg mene.

Hilsen
Joan

Fra : Line Wolff

Dato : 18-09-01 08:41

Hvis katten gør det når den er glad er jeg helt sikker på at den opfordrer
til at blive nusset! Min egen hankat Kalvin er begyndt at gøre det rigtig
meget. Når jeg tuller rundt i lejligheden og Kalvin går ved siden af (han
har nogle perioder hvor han leger "efterfølger" i stor stil!) kan han
pludselig finde på at løbe lidt foran og smide sig på gulvet foran mig med
alle 4 ben i vejret. Så ligger han ellers der og smiler (jep, han kan
smile!) og gnider hovedet mod gulvet og så må der kløes på maven! Han
spinder højlydt under hele seancen.
Det startede især efter han blev kastereret (han var lidt over 1 år) så det
passer meget godt med at han også er blevet mere kælen. Min hunkat kan en
sjælden gang lide at blive nusset på maven når hun ligger på skødet og er
"TV-mis"

// Line

http://www.nelja.dk

Fra : Cindie

Dato : 18-09-01 09:14

Hej NG

Mange tak for alle de dejlige svar.

Foresten så kalder jeg den stilling med at han smider sig om på ryggen og
viser sin mave frem for "se min smukke navle". Det skal lige siges at Pjevs
har en lille og pæn navle. *s*

mvh Cindie og Pjevs som er ved at fange en edderkop ude i gangen

Fra : Kate

Dato : 18-09-01 23:09

> [...]

> lå på ryggen og viste sin mave frem, hos hunden er det jo ens slags
> overgivelse, men hvad betyder det hos katten?

Altså jeg opfatter det som tegn på tillid.
Hvergang jeg begynder at nusse Sofie ved sengetid, så spinder hun
højlydt og lægger sig på ryggen så maven er helt blottet. Johan lægger
sig også ofte så jeg kan nusse hans mave.
Da Oliwer levede lagde han sig nogle gange med maven blottet, men jeg
skulle ikke bryde mig om at røre. Den tillid viste han mig ikke.
--
Kate

Fjern noget fra adressen ved privat svar.