TDC og ADSL
Fra : Tommy Larsen

Dato : 17-09-01 20:28

Hejsa!

Er det mig der er noget galt med, eller yder TDC ikke en ret god
service....? Prøv at læse mit eksempel fra arbejdet her:

Jeg bestiller ADSL hos TDC og modtager bekræftelsen som man jo plejer
at gøre. Ca. 4 dage før den aftalte installationsdato ringer der en
tekniker og spørger hvordan han skal konfigurere routeren. Vi aftaler
den åbne konfiguration, da jeg gerne selv vil styre hvad der skal og
må komme ind og ud (har bestilt en Cisco Pix 515 firewall - namnam!).
I fredags kom der så en flink fyr fra TDC og installerer en ny NT boks
samt skillefilter, og så skulle jeg være oppe at rulle med mit
ADSL.... Lige bortset fra at jeg kun kunne komme på nettet med en
enkelt af vores ca. 15 maskiner, da vi slf. kun har fået 2 officielle
IP adresser, hvoraf routeren har den ene. Jeg taler med supporten hos
TDC, og vi bliver da så enige om at fejlmelde den. Så ringer der endnu
en tekniker idag, for at få at vide hvilken IP adresse routeren skal
have som gateway, og det giver jeg da manden, hvorefter jeg så kan
surfe for fulde gardiner - ingen problemer der :)

Problemerne opstår dog, da jeg finder ud af at vores mailserver ikke
modtager post, hvilket er forståeligt nok, da MX-recorden for vores
domæne jo står til den gamle ISDN forbindelse vi har. Så jeg ringer
til Zillion (endnu et TDC-selskab), der står for vores adresse. Jeg
beder dem om at ændre den til den nye IP adresse som vi har fået -
fint, det er klaret i løbet af ca. 5 minutter får jeg at vide. Efter
en time hvor ingen af ca. 25 bounce-mails er kommet tilbage, ringer
jeg så igen til supporten, hvor jeg efter at være blevet kastet frem
og tilbage mellem TDC Internet Sælgeren og TDC Internet Erhverv (eller
hvad de nu hedder, jeg kan numrene 80808065 og 80801560 til
hudløshed), får at vide at det er min egen fejl at jeg ikke kan
modtage mails, for det skulle jeg have fortalt teknikeren da jeg fik
konfigureret routeren i første omgang.... Ahah, kunne jeg bare sige,
hvor skulle man vide sådan noget fra, i brochuren står der jo at man
bare skal give sin mailserver IP'en 168.192.1.2, så er den fjong. Det
er jo godt nok som standard, hvilket jeg ikke har valgt - så i den
åbne konfiguration kan man intet overhovedet ud over at surfe, påstår
den ene af deres afdelinger, men jeg fik hende da overbevist om at det
måtte være en fejl at deres tekniker ikke har konfigureret routeren
rigtigt - men hun kunne / ville ikke gøre noget ved det. Den anden
afdeling mente selv helt klart at teknikeren burde have spurgt mig om
vi havde mail-, web- eller FTP-server, men han kunne heller ikke gøre
noget..... Jeg fik så oven i købet at vide at hvis jeg skulle have
omkonfigureret routeren, så skulle jeg regne med en leveringstid på -
hold nu fast - 5 (ja, fem!) UGER!!!!! Og det kunne ikke skubbes foran
i køen på nogen som helst facon, det er hvad jeg mener er ringe
kundeservice, de burde i det mindste skrive et eller andet sted at
hvis man vælger en anden konfiguration end standarden, så skal man
lige gøre teknikeren OBS på at man har både det ene og det andet -
selv om de i mine øjne burde gætte sig frem til at man da sikkert har
det, ellers har man vel heller ikke meget at bruge den åbne
konfiguration til....

Jeg har nu fejlmeldt linien igen, i håbet om at komme til at snakke
med en flink tekniker, som forhåbentlig vil sige at min mail blivet
NAT'et til IP dit eller dat....! Gudskelov fik jeg så stoppet
MX-record ændringen, da mit gamle Pro@access ISDN stadig kører. Prøv
lige at forestille sig 4-5 uger uden mail i et firma :(

Pheeew, det var en lidt lang smøre - kommentarer modtages med kyshånd,
også gerne fra de flinke herrer der arbejder hos TDC!

Mvh. Tommy