Slim PC ???
Fra : Nicki Gehlen

Dato : 17-09-01 19:23

Hej NG

I forbindelse med køb af ny computer er jeg løbet ind i følgende "problemer"

Jeg overvejer at bygge en såkaldt "Slim PC" hvor der kun er plads til 1 x
3,5 harddisk, 1 x CD/DVD, 1 x diskdrev.

I den forbindelse har jeg set på et kabinet fra Aopen som hedder H340D som
kræver at man køber et MICRO ATX bundkort eller FLEX-ATX bundkort.

1. Micro ATX bundkort findes der nok af, men hvad med Flex-ATX ?
2. Strømforsyningen i kabinettet er på 180W giver det evt. anledning til
problemer med fx. pentium 4 processoren / harddiske med 7200 RPM, osv ?
3. Aopen skriver at man "skal" bruge LOW PROFILE kort, som fx. grafikkort,
nogen der ved om et Asus Geforce 2 er et sådant ??
4. Hvad er evt. jeres erfaringer med at bygge den type pc, dårlig/god idé ?

På forhånd mange tak for hjælpen ?

/Nicki

Fra : Nitros

Dato : 20-09-01 16:25

On Mon, 17 Sep 2001 20:22:46 +0200, "Nicki Gehlen"
<gehlen@xpost.tele.dk> wrote:

> [...]
>kræver at man køber et MICRO ATX bundkort eller FLEX-ATX bundkort.
>
>1. Micro ATX bundkort findes der nok af, men hvad med Flex-ATX ?

De fleste flex kort har kun 1 pci slot til udvidelse, og er nærmest
ikke til at få som alm. køber, det er mest til systemudviklere!

Fra : Nitros

Dato : 20-09-01 16:30

De kabinetter er ikke lavet til high end users kun til det mest
basale, men jeg aner ærlig talt ikke hvor meget en pIV bruger,
du får også probs med at finde et micro atx pIV bundkort
Igen er de meget sjældne, der er nærmest ingen der forhandler dem,
kabinettet ligger op til at bruge et mobo med alt on-board, uden de
store dikedarer!
Jeg synes det er et lækkert format, men er mest til lillemor og far,
de fleste andre har for meget kløen i fingrene til ikke at pille!

Håber det hjælper bare lidt!
Nitros

Fra : Lasse Bodilsen

Dato : 20-09-01 18:50

On Thu, 20 Sep 2001 17:30:26 +0200, Nitros <Nitros@gtd.dk> wrote:

>De kabinetter er ikke lavet til high end users kun til det mest
>basale, men jeg aner ærlig talt ikke hvor meget en pIV bruger,
>du får også probs med at finde et micro atx pIV bundkort

Nope, ECS Elitegroup har lavet et MicroATX bundkort til P4, både til
Socket423 og Socket478.

http://www.ecs.com.tw/products/p4itm.htm
http://www.ecs.com.tw/products/p4ibms.htm

desværre må man nok sige at køleren til en P4 er -ALT- for stor til at
være i en Slimline PC.

Lasse Bodilsen <-> Sca@BodyCount.dk
A1260@50/BPPC@240/BVPPC/64mb/2gig/Os3.9
Tbird900/GeForceDDR/128mb/47gig/WinXP

Fra : ZUM

Dato : 23-09-01 12:38

Jeg købte et AOPEN H300A og et AOPEN MK33 MicroATX motherboard.
http://www.aopen.nl/ ser det ud til at kabinettet et beregnet til MicroATX motherboards, så jeg regnede med
at det ville være fint...

Det er det desværre ikke.
Motherboardet kan godt være i kabinettet, men så er der ikke plads til harddisken.
Jeg har derfor droppet floppydrevet og boret nye huller i kabinettet, så harddisken kan sidde der hvor der
burde være et floppydrev.

Memoryen jeg allerede havde liggende var for høj, så den måtte udskiftes.
PSU blæseren giver luft til motherboardets strømkabel og ikke til CPU'en, som det er meningen.
Desuden måtte jeg spørge i ca. 20 butikker for at finde en low-profile køler som kunne være under cd-rom
drevet.
Alt i alt en extremt dårlig oplevelse.
Kabinet og motherboard er købt samme sted, så det er også lidt surt, at forhandleren ikke kender produktet
godt nok til at advare mig om at de ikke er kompatible.

Jeg skal bruge den til firewall med mindst 2 netkort, så derfor kiggede jeg ikke efter motherboards med det
hele indbygget.

Jeg købte det i starten af august, og jeg mangler stadig at finde et passende grafikkort + få skubbet tingene
sammen så det kan køre. Det kan godt mases lidt, men så gider den ikke starte.

Jeg vil derfor anbefale på det kraftigste, at du tjekker ovenstående website rigtigt grundigt, og KUN køber et
af de motherboards som specifikt passer til det aktuelle kabinet.

mvh Jan

Fra : Nicki Gehlen

Dato : 24-09-01 10:54

Mange tak for hjælpen.

Det lader til at jeg skal holde mig væk fra slim pc lidt endnu.
Tilsyneladende for meget uvished omkring tekniske data og en endnu ikke
holdbar "standard" indenfor netop Slim PC's.

Hilsen
Nicki, der ellers synes at ideen med slim pc er god.