IBM GXP-60 - hyletone
Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 17-09-01 14:14

Hej

Jeg har lige været ude at investere i en IBM GXP-60 40 gb harddisk. Jeg
kører helt fint, men jeg synes, den giver en hyletone fra sig - noget
lignende det man nogen gange kan høre fra et fjensyn, bare lidt lavere.

Er jeg den eneste, der har oplevet dette? Evt nogle idéer til hvordan jeg
kan komme af med lyden?

/Jeppe

Fra : Wizeguy

Dato : 17-09-01 14:19

"Jeppe Vesterbæk" <vesterbaek@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> lignende det man nogen gange kan høre fra et fjensyn, bare lidt lavere.
>
> Er jeg den eneste, der har oplevet dette? Evt nogle idéer til hvordan jeg

Jeg har ingen erfaring med den hyletone! Hvis du er helt sikker på, at den
kommer fra harddisken, er det så alvorligt, at du øjeblikkeligt bør tage
backup af alle nødvendige filer og returnere den til forhandleren. En
harddisk skal IKKE hyle!
---
Mvh
Anders

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 17-09-01 14:29

"Wizeguy" <anders@herlevkollegiet.dk> skrev

> [...]
> kommer fra harddisken, er det så alvorligt, at du øjeblikkeligt bør tage
> backup af alle nødvendige filer og returnere den til forhandleren. En

Nu skal vi jo ikke male Fanden på væggen... Hyletonen er såmænd meget
normal, og skabes ved diskens rotation inde i drevet. Spørgsmålet er bare,
hvor god producenten har været til at dæmpe denne lyd, og eftersom drevet
ellers er ret lydløst, bliver netop hyletonen hørbar.

Ingen grund til bekymring. Først når disken bekynder at sige "klonk", "bonk"
og "krash" er det tid til backup.

Efter lidt søgen på google fandt jeg frem til, følgende dokumentation fra
http://www.overklokking.no/news/jul01/11/ :

"Det skal da også nævnes at Fujitsu vinder på støjniveauet... det er næsten
ikke til at høre at drevet arbejder. Den traditionelle hyletone fra 7200
omdrejningers drev er ikke til at komme uden om, men den er meget dæmpet"

mvh
Peter

Fra : Wizeguy

Dato : 17-09-01 17:58

"Falckredderen Ragga Muffin" <bla@bla.dk> wrote in message

> [...]
> hvor god producenten har været til at dæmpe denne lyd, og eftersom drevet
> ellers er ret lydløst, bliver netop hyletonen hørbar.

Jeg har selv haft flere IBM diske, og de har ALDRIG haft afgivet hyletoner.
Men det er da meget muligt, at det er ganske harmløst.

> Ingen grund til bekymring. Først når disken bekynder at sige "klonk",
"bonk"
> og "krash" er det tid til backup.

Jeps, så er der bad sectors!

> [...]
> omdrejningers drev er ikke til at komme uden om, men den er meget dæmpet"

Jeg ved nu ikke, min Maxtor DiamondMax 60 plus siger ikke en lyd, undtagen
en svag knitren, når den virkelig arbejder. Når jeg lukker computeren ned
kan man svagt høre disken spinne ned, men nogen hyletone er der ikke tale
om.

---
Mvh
Anders

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 17-09-01 22:54

"Wizeguy" <anders@herlevkollegiet.dk> skrev

> Jeg har selv haft flere IBM diske, og de har ALDRIG haft afgivet
hyletoner.
> Men det er da meget muligt, at det er ganske harmløst.

Ja, eller også har vores forældre udstyret os med Supermans hørelse og Arne
Melchiors smertetærskel. Om man kan høre hyletonen kommer selvfølgelig også
an på hvordan og hvor disken er placeret i kabinettet, og om den evt.
overdøves af anden støj. Alle de 7200 rpm IBM harddiske jeg har haft, har
udsendt en eller anden meget svag og højfrekvent hyletone.

> [...]
> kan man svagt høre disken spinne ned, men nogen hyletone er der ikke tale

Det er muligt, at Maxtor er bedre til at isolere denne hyletone - det vil
jeg faktisk tro, efter at jeg for et par uger siden havde fingre i en meget
lækker 80 gb Maxtor, hvor jeg heller ikke bemærkede nogen generende lyde.

mvh
Peter

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 17-09-01 14:22

"Jeppe Vesterbæk" <vesterbaek@mail.tele.dk> skrev

> Er jeg den eneste, der har oplevet dette? Evt nogle idéer til hvordan jeg
> kan komme af med lyden?

Nope. Jeg har en 60 Gb udgave, som også udsender en meget svag - men dog
hørbar - hyletone. Det er ikke noget du skal være bekymret for, udover at
det er småirriterende - da det er et fænomen, der optræder på mange 7200 RPM
diske. Selve diskens holdbarhed skulle ikke være forbundet med det.

Jeg har prøvet at rode lidt med IBM's acoustic management software, for at
se om dette kunne få hyletonen væk eller reducere den, og jeg synes selv at
have haft held med det. Enten er det min tinnitus, der nu har kompenseret
for harddiskens hylen, eller også er den virkelig forsvundet efter denne
operation. Jeg vil derfor anbefale dig at prøve det samme.

mvh
Peter

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 17-09-01 14:58

On Mon, 17 Sep 2001 15:14:03 +0200, "Jeppe Vesterbæk"
> [...]

>kører helt fint, men jeg synes, den giver en hyletone fra sig - noget
>lignende det man nogen gange kan høre fra et fjensyn, bare lidt lavere.

Min 34,2 Gb GXP harddisk hylede også en smule i starten, men det
forsvandt efter en måneds tid.

- Thomas

Fra : Esben

Dato : 17-09-01 16:20

"Thomas Finnerup" <TF@Picco.dk> wrote in message

> Min 34,2 Gb GXP harddisk hylede også en smule i starten, men det
> forsvandt efter en måneds tid.

Min 75GXP og en ældre 6.4GB ibm var stille i starten, men begyndte at hyle
efter et par måneder. Det lyder (!) som om harddiskstøj er individuelt fra
disk til disk.

--
Esben

Fra : Pappa

Dato : 17-09-01 16:38

Har 2 stk. Magen til siger ikke en lyd.
Venlig Hilsen Pappa

Fra : Mic

Dato : 17-09-01 17:44

Har selv en, og den siger ikke så meget som et kvæk. Udover de sædvanlige HD
lyde, forstås....

Mvh

Mic

Fra : Onkel Bob

Dato : 18-09-01 11:15

Nej jeg har det samme problem det drejer sig om resonnans fra hd OG
kabinettet.
det er harddisken som vibrere sammem med kabinettet.

du kan prøve det ved at tage hardisken ud og lægge den på noget stof
og høre forskellen.

for at rette det kan du.

1 prøve at skrue HD helt fast med alle fire skruer
2 købe et ophæng med elestikker. ca 200kr.
3 put gummi isolering mellem kabinet og harddisk.
4 ophænge den med nogle gummi afstandstykker.

bemærk hvis du fjerne kontakten med kabinettet skal du måske sørge for
en jordfobindelse.

for hjælp tjek www.7volts.com

mvh jens.

Fra : Malene Thygesen

Dato : 19-09-01 12:26

Hvilke skærme er Hyundais short neck serie, kan ikke finde noget om dem.

Hygge