friendly urls
Fra : Dennis Hansen

Dato : 17-09-01 13:47

Hej

Jeg postede denne i sslug.netvaerk uden det store held, så jeg prøver her:

Jeg bruger Apache webserver, PHP 4.06 under Linux.

Hvordan kan jeg fortælle apache webserver at hvis jeg skriver denne sti i
browseren
.........../gophp/11/12/

Og jeg har en fil der hedder gophp.php
men ikke nogle foldere der hedder 11 og 12
Så skal den køre gophp.php

Det virker nu hvis jeg skriver

.........../gophp.php/11/12/

Så kan den godt finde ud af at kigge tilbage i stien indtil den finder noget
den kan bruge, men jeg vil også gerne kunne undlade .php extensionen.

Tak,
Mvh
Dennis

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 17-09-01 14:10

"Dennis Hansen" <dennis__hansen@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> ........../gophp/11/12/
>
> Og jeg har en fil der hedder gophp.php
> men ikke nogle foldere der hedder 11 og 12

omdøb gophp.php til bare gophp, og prop det her i din .htaccess:

<Files gophp>
ForceType application/x-httpd-php
</Files>

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Dennis Hansen

Dato : 17-09-01 15:12

"Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk> wrote in message

> omdøb gophp.php til bare gophp, og prop det her i din .htaccess:
>
> <Files gophp>
> ForceType application/x-httpd-php
> </Files>

Ja tak, men jeg vil gerne have det til at virke for en hvilken som helst php
fil, og ikke bare
gophp.

MVh
Dennis

Fra : Lars

Dato : 17-09-01 15:14

> Ja tak, men jeg vil gerne have det til at virke for en hvilken som helst
php
> fil, og ikke bare
> gophp.

Du kan tilføje flere filer sådan:

<Files ~ "(gophp|script2|andetscript|osv|hejsa)">
ForceType application/x-httpd-php
</Files>

--
---
Lars

Fra : Morten Winther

Dato : 17-09-01 19:41

"Lars" <lars@truth.ioflux.net> wrote in message
> php
>
> Du kan tilføje flere filer sådan:
>
> <Files ~ "(gophp|script2|andetscript|osv|hejsa)">
> ForceType application/x-httpd-php
> </Files>

Eller undlad Files... blot brug

ForceType application/x-httpd-php

/ morten

Fra : Mickey

Dato : 17-09-01 20:37

"Morten Winther" <mw@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:3ba642ca$0$51375

> ForceType application/x-httpd-php

den er bare ikke så god da den også går ud over evt. billeder i et subdir

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/coderedworm.html

Fra : Morten Winther

Dato : 17-09-01 22:03

> den er bare ikke så god da den også går ud over evt. billeder i et subdir

Det er rigtig, men det kan man komme uden om vil at tage det med som
betragtning når man laver sin fil/mappe struktur.

/ morten

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 18-09-01 13:13

Morten Winther wrote:

> Det er rigtig, men det kan man komme uden om vil at tage det med som
> betragtning når man laver sin fil/mappe struktur.

Ellers Options +MultiViews

--
Hroi Sigurdsson hroi@netgroup.dk
Netgroup A/S http://www.netgroup.dk

Fra : Dennis Hansen

Dato : 18-09-01 14:31

"Hroi Sigurdsson" <hroi@netgroup.dk> wrote in message

> Ellers Options +MultiViews

Det er lige præcis MultiViews der gør hele udslaget for mig, fjerner jeg den
virker det ikke,
er den på, er alt som jeg kunne ønske.

Mvh
Dennis

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-09-01 16:10

On Tue, 18 Sep 2001 14:13:23 +0200, Hroi Sigurdsson <hroi@netgroup.dk>
wrote:

>Ellers Options +MultiViews

.... hvilket også kun kan anbefales herfra.

I så fald behøver folk ikke at huske på om en fil hed .html, .htm,
..phtml, .php3, .php, .cgi, .pl, .asp eller .jsp. Plus, at det i
teorien gør det lettere, når man skifter sprog (måske ikke så relevant
i praksis, da man typisk i de situationer alligevel står overfor en
større omorganisering), eller måske mere interessant, bruger flere
sprog på samme site.

Eneste er, at der måske skal færre forsøg til at gætte på evt.
"hemmelige" URL's (fx den klassiske med "admin.php"), men her bør
sikkerheden i min mening alligevel ikke ligge i filnavnet.

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-09-01 19:08

On Tue, 18 Sep 2001 17:09:32 +0200, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

>Eneste er, at der måske skal færre forsøg til at gætte på evt.
>"hemmelige" URL's (fx den klassiske med "admin.php"), men her bør
>sikkerheden i min mening alligevel ikke ligge i filnavnet.

En måske mere relevant caveat er, at har man dokumenter eller
billeder, som man kunne forestille sig at folk ville downloade, ville
det stadigvæk være relevant at linke til "billede.gif" eller
"rapport.pdf", i stedet for bare "billede" eller "rapport", idet man
vil kunne risikere, at brugeren i sidstnævnte tilfælde står med en
fil, han ikke ved hvordan, han skal åbne.

Ikke alle browsere genererer/foreslår filnavn på baggrund af
content-type (den dér forhadte feature i MSIE, der nogle gange gør, at
ens filer fx kommer til at ville blive downloadet som .mpeg i stedet
for .mp3 - men som faktisk kan være brugbar nok, og anbefales direkte
af W3C)

--
- Peter Brodersen

Fra : Mickey

Dato : 18-09-01 17:02

"Hroi Sigurdsson" <hroi@netgroup.dk> skrev i en meddelelse

> Ellers Options +MultiViews

hey - nice feature
- kendte den ikke, men havde undret mig meget over hvorfor /index
virkede...