RAID-0 expansion
Fra : Lars R. Pedersen

Dato : 16-09-01 22:22

Hej.
Jeg har et Mylex dac960 raid kort med 4 disk i raid-0. Der blev added 1
ekstra disk til denne diskgruppe. Nu er problemet at jeg ikke kan udvide
partionen under Linux (RH7.1). Diskene kører EXT2. Jeg har set på diverse
værktøjer, de fleste er enten til specifikke systemer, eller til
softwareraid.
Hvem kan hjælpe.

mvh Lars

Fra : Steen Suder

Dato : 16-09-01 22:29

"Lars R. Pedersen" wrote:

> [...]
> partionen under Linux (RH7.1). Diskene kører EXT2. Jeg har set på diverse
> værktøjer, de fleste er enten til specifikke systemer, eller til

Som jeg ser det, bliver du nødt til at tage en backup af dataene,
fdisk'e dit device, køre mkfs på den nye partition og restore dine data.

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Lars R. Pedersen

Dato : 16-09-01 22:30

Hej

Det har jeg også overvejet. Mit problem er at jeg "kun" har en gammel
Colorado tape, lig MANGE timer ;-(
Hvis ikke der kommer andre ideer er det nok den eneste farbare vej. Tak for
svaret.

Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 17-09-01 16:43

Den Sun, 16 Sep 2001 23:21:52 +0200 skrev Lars R. Pedersen:
> [...]
>partionen under Linux (RH7.1). Diskene kører EXT2. Jeg har set på diverse
>værktøjer, de fleste er enten til specifikke systemer, eller til

Hvis du checker med fdisk, har linux'en så opfattet at raidet er blevet
udvidet?

Hvis den har, så skal du kigge på "ext2resize" ("e2resize"?) - søg
på Google...

Hvis ikke, så har du nok et større problem i at få rettet din partition
table til - forudsat at controlleren har added disken rigtigt.

(Reelt burde man ikke kunne tilføje en disk til et raid0, der blokkene
er fordelt skiftevis på alle diskene).

Mvh
Kent
--
Linux 0.12 is out
Windows 2000 Professional is now obsolete!!!

Fra : Lars R. Pedersen

Dato : 17-09-01 17:45

Hej

Kent Friis skrev i meddelelsen <9o55ml$t2d$1@sunsite.dk>...
>Hvis du checker med fdisk, har linux'en så opfattet at raidet er blevet
>udvidet?

Test med fdisk giver ikke extra plads.
> [...]
>table til - forudsat at controlleren har added disken rigtigt.
>
>(Reelt burde man ikke kunne tilføje en disk til et raid0, der blokkene

Det er Raidcontrolleren der foretager den omtalte add af en disk,
operationen tager ca 0,5 - 1 time for mit kort. Kortet har kun 4 MB og den
nye disk var på 4,3 GB. Diskpuljen er blevet disken større, set med kortets
biosprogram. Under opstart af RH kommer der opså de ønskede meddelelser om
antal af diske. Ved at gå ind i /proc... osv ses diskene også, men kun med
den tidligere totale størrelse. Der er ingen læse - skriveproblemer
bagefter.

mvh Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 17-09-01 17:57

Den Mon, 17 Sep 2001 18:44:55 +0200 skrev Lars R. Pedersen:
>Hej

>Test med fdisk giver ikke extra plads.

>Det er Raidcontrolleren der foretager den omtalte add af en disk,
>operationen tager ca 0,5 - 1 time for mit kort.

Ok, det kunne tyde på at den bytter rundt på blokkene for at få
strukturen genopbygget.

> [...]
>antal af diske. Ved at gå ind i /proc... osv ses diskene også, men kun med

Læg mærke til hvad den skriver om diskene under opstart. Min skriver fx.

hda: 26520480 sectors (13578 MB) w/418KiB Cache, CHS=1754/240/63, UDMA(33)
hdb: 60036480 sectors (30739 MB) w/1916KiB Cache, CHS=59560/16/63, UDMA(33)
hdd: 3173184 sectors (1625 MB) w/128KiB Cache, CHS=3148/16/63, DMA

hda: hda1 hda2 < hda5 hda6 hda7 hda8 hda9 hda10 hda11 >
hdb: [PTBL] [3970/240/63] hdb1 hdb2 < hdb5 >
hdd: [PTBL] [787/64/63] hdd1 hdd2 < hdd5 >

Det betyder SVJV at hda er detected normalt, men partitionstabellen på
hdb og hdd er ikke enige med disken (bemærk at c/h/s tallene er
forskellige i de to grupper). Derfor retter linux'en sig efter
partitionstabellen (hvis nu der skulle ligge data på disken)

Du skal nok have fat i fdisk, og ind i expert-mode (x), og rette tallene
så de er enige med controlleren.

Sørg for at skrive de oprindelige tal ned, inden du retter noget, og
start med at mounte disken readonly, ind til du er 110% sikker på at
du ikke har ødelagt noget.

Mvh
Kent
--
echo f 0:0 ffff 0 | debug

Fra : Lars R. Pedersen

Dato : 17-09-01 18:36

Hej
Kent Friis skrev i meddelelsen <9o5a08$fbk$1@sunsite.dk>...

> [...]
>
>Sørg for at skrive de oprindelige tal ned, inden du retter noget, og
>start med at mounte disken readonly, ind til du er 110% sikker på at
Under opstart skriver min en del mes. fra DAC driveren:

DAC960: 1:6 Vendor ------- 8513536 blocks

tilsvarende mes. fra de andre SCSI diske. 1:6 betyder channel 1 Unit 6 på
kortet.

DAC960: /dev/rd/c0d0: RAID-0, online, 34058240 blocks
det er dette tal der er for lavt!

rd/c0d0: rd/c0d0p1 running

Heraf læser jeg at kortet har added den ekstra disk. Bibeholdt den samlede
størrelse.
Måske er den løsning som Steen Suder anbefalede den hurtigste.

Lars