mug!
Fra : Camilla Reib

Dato : 06-01-01 21:38

findes der et vitamin eller andet mod mug? En hest jeg passer har det over
det hele; og det er jo ikke lige årstiden hvor man vasker dem... håber nogen
har en ide!!!

Fra : Tanja B

Dato : 06-01-01 22:03

Hvis hesten er så kraftigt angrebet, som du beskriver, synes jeg du skal få
fat i en dyrlæge. - Når først muk-angrebet er så omfattende plejer man gerne
at give hesten antibiotika, idet mukken kan gå i blodbanerne (a'la rosen -
hvis du kender det ?).
Min Fjordhest var for et par år siden kraftigt angrebet af muk. - Han fik
antibiotika, og samtifig vaskede jeg hans ben med Virkon S. Jeg kan godt se,
at det ikke er videre smart, at skulle til at vaske hele hesten på denne
årstid ... måske er der nogen herinde, der kender et "tør-middel" til
muk-behandling ?

Mvh. Tanja B

Fra : Camilla Reib

Dato : 06-01-01 22:39

tak for svaret! Dyrlægen er informeret! Ja, han er behandlet med
antibiotika, men det vender tilbage når virkningen fortager sig! Der er ikke
noget om sommeren, men det kommer når han får dækken på, og han er for
tynd-pelset til at gå uden...

Fra : Catja Grundsted

Dato : 06-01-01 23:54

Kunne en af jer beskrive hvorledes mug ser ud og hvor det f.eks angriber.
Lidt almen viden til os der aldrig har oplevet det.*ss*

På forhånd tak
Catja

Fra : Tine Gade

Dato : 07-01-01 18:40

Tjek www.netdyredoctor.dk Det må være en side for dig/Jer.
Tine

On Sat, 6 Jan 2001, Catja Grundsted wrote:

> Kunne en af jer beskrive hvorledes mug ser ud og hvor det f.eks angriber.
> Lidt almen viden til os der aldrig har oplevet det.*ss*

> [...]

() ()
('.')
(")_(")

Fra : Tanja B

Dato : 07-01-01 22:01

Det bekymrer mig nu lidt at høre, at hesten går med dækken, når nu du har
fortalt, at den er angrebet af muk på hele kroppen. Jeg kan, lige som
Jannie, komme til at tænke på, om dit dækken nu også er åndbart ? Og du har
vel et dækken til udebrug og et til indebrug, ikke ? - Sådan at hesten ikke
går og er fugtig under dækkenet hele tiden ?
Du skriver, at problemet kommer igen, når behandlingen er overstået ? Du er
nødt til at finde frem til ÅRSAGEN til at problemet opstår ... det nævnte
med dækkener, miljø osv. Muk opstår ikke ud af den blå luft - der er altid
en årsag.
Min Fjordhest f.eks. får altid kun muk om sommeren, hvis det har regnet
meget. Om vinteren går han i en mudret fold hele dagen, men der er aldrig
noget galt. Den spekulerede jeg over længe, men så slog det mig - om
vinteren er hans hovskæg så kraftigt, at det holder fugten ude, men om
sommeren er hovskægget jo kun en lille dusk (det meste ryger af sammen med
vinterpelsen), og så er der intet der beskytter mod fugten, når det har
regnet. Den teori sagde min dyrlæge god for, og den holder skam også stik
endnu (efter 7 år).
Men hvad siger du ... har du en formodning om årsagen ?

Fra : Bettina Og Bjarne Ve~

Dato : 11-01-01 18:09

Hejsa..

Du kan bruge Aloe Vera mod mug. Det har den egenskab at det renser og
beskytter huden uden at udtørre den. Selvom huden skal holdes tør, må den
ikke være udtørret.

En kur mod mug er følgende:

0.) Hårene omkring de angrebne områder fjernes, så man får adgang til
huden.

1.) Vaske det angrebne område med Aloe Vera rense sæbe.

2:) Tør godt, gerne med føntørrer, hvis det er muligt.

3) Spray let med Aloe Vera Veterinary opløsning.

4) Masser Aloe Vera Gelly blidt ind på de angrebne områder.
Hvis området er meget betændt eller tørt, bruges Aloe Vera Propolis
creme istedet.

5) Heste gives 250ml Aloe Vera juice dagligt, i foderet. Ponyer skal have
150 ml.

Gentag behandlingen så ofte som muligt (helt op til 6 gange dagligt) indtil
symptomer aftager. Herefter behandles 2 gange dagligt.

Når symptomerne er forsvundet reduceres fordertilskuddet af Aloe Vera juice
til 60 ml dagligt for heste og 40 ml for ponyer. dette styrker
immunforsvaret og reducerer risikoen for at problemet opstår igen.

Ovenstående kur må naturligvis kun bruges, når årsagen til udbruddet er
fastlagt af en dyrlæge. Det kan sagtens bruges sammen med traditionel
medicin, men virker bedst på egen hånd. Fordelen ved Aloe Kuren, er at den
absolut ingen bivirkninger har.

Kuren er udviklet af Dyrlæge David urch, Praktiserende hestedyrlæge i
England.

Hvis I vil have flere informationer, må I gerne kontakte mig.
Håber ikke det bliver opfattet som reklame, for det er ment som en hjælp.

Med venlig hilsen
Bettina
www.big-time.dk

Fra : rene knarhøj peterse~

Dato : 12-01-01 06:05

Et godt husråd mod mug er at bruge Atamon(det man bruger i husholdningen)det
er særdeles velegnet mod svamp og mug.Min hoppe havde mug i ørerne men det
tog atamon på få dage,sevom det er koldt kan man godt dubbe det på enkelte
steder på kroppen uden hesten bliver syg af det,det kan også bruges som
desinfikssionsmiddel(svært ord)af boksen.Har du overvejet at lade hesten gå
uden dækken næste år?jeg er næsten overbevist om at gør du det skal den nok
sætte vinterpels?

Fra : Annette & Ejner

Dato : 21-01-01 14:19

Jeg har med held brugt honning til bekæmpelse af mug. Du skal ikke vaske
hesten men strigle den ren,( vand forværrer bare muggen) og derefter smøre
honningen på. Jeg har brugt det på 2 af mine friesere og indtil dato har det
været det eneste som virkelig hjalp.

Fra : Annette & Ejner

Dato : 21-01-01 14:26

Jeg har med meget godt resultat brugt honning til bekæmpelse af mug, strigl
hesten ren, lad være med at vaske, det gør kun muggen være, gnid honningen
godt ind på det angrebne sted, og gentag behandlingen hver dag indtil muggen
er væk. Det har hjulpet på 2 af mine friesere, også i deres store hovskæg.