Ingen harddisk ?
Fra : Jane

Dato : 16-09-01 15:13

Hejsa

Jeg har netop formateret min pc, da jeg ønsker at gå fra Win2000 ME til
Win2000 Pro.

Nu har jeg så lige det problem, at når jeg prøver at installere fra
Cd-rommen, får jeg flg. fejl : Windows2000 fandt ingen harddisk - afslut. -
Herefter har jeg forsøgt at starte op fra en Win98 startdiskkette og prøvet
om jeg kunne installere Win98 hvilket giver flg. fejl når jeg forsøger at
installere : Ugyldig systemdisk. Disk I/O fejl. Uskift disketten og tryk på
en fejl.
Jeg har også forsøgt mig med at starte op fra de 4 boot disketter man kan
benytte til Win2000 hvilket gik godt lige til installation fra CD-rommen
skulle gå igang, hvorefter jeg igen fik fejlen om, at der ikke blev fundet
nogen harddisk. - Kan nogen mon hjælpe mig videre ?
På forhånd tak
Jane

Fra : Per Olsen

Dato : 16-09-01 15:34

Hej Jane

Jeg vil tro at du skal bruge nogle drivere til din bundkorts controller, dem
finder du normalt på producentes hjemmeside.

Når du så starter windows2000 installationen fra din cd-rom skal du trykke
F6 i opstarten (det står i bunden af skærmen når du skal trykke)
så smider du disketten i drevet med dine driver, så skulle den gerne finde
en harddisk.
--
Med venlig hilsen / Best Regards

Per Olsen
M.C.S.E.
\!/
(@ @)
----------------------------oOO-(_)-OOo----------------------------
E-mail: PerOlsen@edb.dk ICQ: 9713205 ftp://knight.dyndns.dk
-> I haven't lost my mind - I have backed it up on tape somewhere........<-

Fra : --==JKADK==--

Dato : 16-09-01 22:24

"Jane" <groenbech@mail.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> Jeg har netop formateret min pc, da jeg ønsker at gå fra
Win2000 ME til
> Win2000 Pro.

Lige en note .. der er ikke noget der hedder win2000 ME

> Nu har jeg så lige det problem, at når jeg prøver at
installere fra
> Cd-rommen, får jeg flg. fejl : Windows2000 fandt ingen
harddisk - afslut. -

Du har formateret dit drev først ?

> [...]
jeg forsøger at
> installere : Ugyldig systemdisk. Disk I/O fejl. Uskift

Kunne være pga. ATA100 ..

> [...]
> skulle gå igang, hvorefter jeg igen fik fejlen om, at der
ikke blev fundet
> nogen harddisk. - Kan nogen mon hjælpe mig videre ?

Jeg tror du har en ATA100 controler i din computer ..
Hvad ved du om dit computer .. ?
Hvilket bundkort har du ?

Hvis du har et bundkort med ATA100 controler skal du have
åbnet computeren og flyttet harddisk kablerne fra ATA100
over til den normale IDE controler .. på dit bundkort vil
der være 2 sæt tilslutninger .. det er ikke til at tage fejl
... når du ser på bundkortet vil der være et sæt stik ( 2 stk
lige op og ned af hinanden ) .. aflange tingester med en
masse "ben" en primary og en secondary .. dette skulle du så
se 2 gange .. det ene sæt er ATA100 det andet er almindelig
IDE ..

Prøv at læse manualen til dit bundkort igennem ..

Sagen er den at det kræver specielle drivere at køre via
ATA100 .. disse drivere installeres nemmest når systemet er
oppe at køre .. derfor flytter man diskene til almindelig
IDE controler ( Der ikke kræver specielle drivere ) når man
installere windows for derefter at installere ATA driverne
og så flytte harddisk kablerne tilbage igen ..

forstod du den ?

Well .. det er mit bud ..

Husk forøvrigt altid at sende så mange oplysninger om dit
system med som du overhovedet kan forestille dig kan være
relevante plus lidt flere .. det gør det nemmere at hjælpe

Regards

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 16-09-01 22:41

Jane skrev:
> Nu har jeg så lige det problem, at når jeg prøver at installere fra
> Cd-rommen, får jeg flg. fejl : Windows2000 fandt ingen harddisk - afslut.

Prøv at køre fdisk og se om der evt. er gået ged i dine partioner.

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er en sund interesse der får folk til at undre sig over dagligdags

Fra : Patrick Blom

Dato : 17-09-01 07:16

Den vogn med F-Disken hopper jeg med på. Kan det ikke tænkes, at der er
blevet foretaget en 'low-level' format af disken, evt. i BIOS? Hvis dette er
tilfældet, vil intet OS kunne kommunikere med disken, medmindre man opretter
en ny partion igennem FDISK.exe

/PB

Fra : Carsten Keller

Dato : 17-09-01 15:58

"Patrick Blom" <privat-post@privat.dk> wrote in message
> [...]
er
> tilfældet, vil intet OS kunne kommunikere med disken, medmindre man

Lige for at være sikker: Low-level formattering er IKKE det samme som FDisk.
Det er vist de færreste der nogensinde har brug for at køre en low-level
format.
Keller

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-09-01 23:06

> [...]

> Nu har jeg så lige det problem, at når jeg prøver at installere
> fra Cd-rommen, får jeg flg. fejl : Windows2000 fandt ingen

Problemet skyldes at Win2000 ikke har en driver til den controller din
harddisk sidder på.

Løsningen er at skaffe driveren på en diskette og trykke F6(eller er
det F8? Nu blev jeg lige i tvivl) i starten af installationen, når
Win2000 beder om det.

Den controller du mangler en driver til, er temmelig sikkert en af de
nyere ATA100 controllere, som ofte har RAID funktioner.

Hvis du ved hvilket motherboard du har, skal jeg eller andre nok finde
et link til den rette driver.

Du kan også 'løse' problemet ved at flytte din harddisk over på en
controller som Win2000 har en indbygget driver til. F.eks. en
almindelig IDE controller. Men det er dels besværligt og dels kræver
det alligevel en driver hvis harddisken skal tilbage på den hurtige
ATA100 controller.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Jane

Dato : 21-09-01 21:15

Hejsa
Denne meddelse blot for at fortælle andre, at den rigtige løsning var at
installere driveren
ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/misc/ide/v160b33.zip som Per Olsen var så
venlig at sende til mig og installere den ved at bruge F6 i starten af
installationen.

MVH

Jane