Oppustet hest
Fra : JANNIE SØRENSEN

Dato : 04-01-01 19:14

Hej NG!

Jeg er ret desperat og forsøger nu at søg hjælp på nettet...

OBS! Dette indlæg er lang!!!

Via NetVet har jeg skrevet et spørgsmål omkring problemerne med min hest.
Dyrlæge Charlotte Frigast har svaret mig, og her kan i se mit spørgsmål og
dyelægens svar:

SPØRGSMÅL
Jeg har en hoppe på 11 år, som har haft problemer med nyreslag siden hun var
5 år. En sommerdag var jeg begyndt at ride hende og efter få minutter svedte
hun over hele kroppen og kunne ikke gå. Dyrlægen kom gav hende sprøjter og
drop og beordrede boksro i 14 dage, hvorefter muskelværdierne skulle være
normale. Efter de 14 dage var muskelværdierne dog fordoblet, hvorfor kunne
min dyrlæge ikke sige, så hun fik yderligere ro. Muskelværdierne var nu
normale, men hun har ind imellem stadig problemer.

Hun kan blive stiv/småt gående blot ved at løbe rundt efter eget tempo i
ridehallen, og jeg har haft dyrlægen ude og tage blodprøver, men
muskelværdierne viste sig at være normale.

Som følge af hendes problemer har jeg altid redet hende meget skånsomt og
ikke presset hende og hun sveder ikke, når jeg rider (jeg stopper mens legen
er god).

I november måned var hun totalt oppustet og maven var helt udspilet på
hende, så jeg tilkaldte dyrlægen. Han kunne høre, at det var tyktarmen det
var galt med, men det var luft og ikke decideret kolik med forstoppelse.

Efter et stykke tid kom oppustetheden igen og hun er udspilet helt oppe fra
rygraden og ned mod krydset. Jeg gav hende A38 og så forsvandt det igen.

Nu har hun atter problemer og har været oppustet 1 uges tid. Jeg giver hende
Acidophilus (som hun gerne spiser) og i går gav jeg hende 1 liter i håb om,
at det kunne hjælpe tarmfloraen.

Hun var for 2 år siden ved hingst i 3 uger, men det lykkedes ikke at få
hende bedækket. Hun er tit i brunst - kan det skyldes nogle hormonelle
forstyrrelser? Jeg har prøvet at give hende en homonblanding (urter fra
Askhim), men det hjalp ikke.

Hun har fået ormekur for kort tid siden, og har aldrig før haft problemer
med luft i maven. Hun ligner jo nærmest en ballon!

Jeg kontakter min egen dyrlæge i dag og hører nærmere, men vil gerne høre om
I har nogle erfaringer med lign. eller gode råd...

Jannie

SVAR

Kære Jannie

At din hoppe har haft tendens til nyreslag hele tiden behøver ikke hænge
sammen med den udspiling, du nu ser af hendes bug. Men selvfølgelig skal det
undersøges, om der er en sammenhæng.

Gentagne nyreslag hos hopper kan godt have en sammenhæng med hormon
udskillelsen. Jeg ved ikke om der er endeligt bevist, men man ser ofte
gentagne lette nyreslag hos hopper. Foderets sammensætning (fordeling mellem
protein, fedt, kulhydrat, træstof m.m.) samt indhold af mineraler og
vitaminer har en stor indflydelse på musklernes energiomsætning. Korrekt
sammensat foder har en stor indflydelse på muskelomsætningen og kan derfor
have en gavnlig indflydelse på at nedsætte forekomsten af nyreslag hos den
enkelte hest. "Det hele" drejer sig om stærke muskelcellemembraner, en god
energiomsætning i muskulaturen uden for megen dannelse af syre når musklerne
arbejder. Om din hoppe har varigt har ødelagt noget af sin muskulatur, kan
muligvis opklares ved, at man ser på et lille stykke muskelvæv under
mikroskop. Dette kaldes, at der udtages en muskelbiopsi. Det er ikke
sikkert, at dette giver et sandt svar, men det bør tages med i
overvejelserne for at finde ud af, hvorfor din hoppe ikke kan præstere
noget, uden at hun bliver syg.

Ud over en hormonel - og en foderbetinget disposition kan der selvfølgelig
være ømheder i ben eller ryggen, som gør at din hoppe ved anstrengelse
spænder sig og herved bruger sin muskulatur forkert. Herved bliver hun småt
gående, men dette vil dog sjældent give anledning til forhøjede
muskelværdier, som du beskriver.

Den oppustethed du beskriver synes ikke at være forbundet med smerter.