hvilken begyndepony er det bedst?
Fra : Aleks & Karina Rasmu~

Dato : 16-09-01 10:17

Jeg vil gerne have min datter på 4 år skal lære at ride, hun er meget
interesseret i ponyer, men jeg er bare tvivl om shetlandspony eller
islandske er den bedste egnet som begyndepony? eller er det anden race det
er bedre end de to.

Qnuz fra Karina som elsker islandske heste.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 16-09-01 11:46

"Aleks & Karina Rasmussen" <hyundai@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> er bedre end de to.
>
> Qnuz fra Karina som elsker islandske heste.

Hej Karina.
Det er dessværre en fejl at tro at Islandsheste er gode nybegynderheste.
Mange af dem har fået en temmelig hårdhendt oplæring (i hvertfald hvis de er
importeret fra Island). Man kan jo være heldig at finde en som er sød ved
unger, men det er ligesom med andre heste, at der altid er en undtagelse fra
regelen
Andre ponuraser som kan være gode - men det er individuelt - er welsh
mountain. Dette er en liten rase, og mine erfaringer har givet mig en
forkærlighed for dem.

Det bedste vil nok være at købe en hest som er 8 - 10 år gammel, for den har
ikke alle unghestens nykker - og så er det lige meget hvilken rase det er.
Prøv at lede efter en som har fået god oplæring, og som har været ejet af en
som er god mod hestene - du vil nemlig aldrig få den samme glæde af en hest
som har værest mishandlet på et eller andet tidspunkt. Derfor er det heller
ikke nogen god ide at købe en hest som har gået fra ejer til ejer. Brug god
tid når i skal finde den rigtige hest, og ikke køb ud fra visuelle krav. Få
hesten til prøve først, for at se om kemien stemmer, da det er ligesom vi
mennesker, at nogen gange så møder vi en som vi absolut ikke kan lide......

Held og lykke med hestekøb.
Hilsen Ditte

Fra : Benedicte Beck

Dato : 17-09-01 12:33

Hej Karina
4 år er ikke så meget, så hvad med at starte med at gå på rideskole først,
det er et stort arbejde at have en lille hest.
På rideskolen kan man få en pony, der passer til ens kunnen.
Man kan jo godt ride mere end en gang om ugen.
Mine børn er 4, 7 og 9 og det er mest de to store, der har glæde af vores
WELSH MOUNTAIN pony.
Mvh. Benedicte