Et par begyndere ?
Fra : Allan M

Dato : 16-09-01 04:49

Jeg har netop f+AOU-et min Mandrake 8 til at fungere som jeg vil. Dvs som
web og
samba server.
Som det er nu bruger jeg KDE. For at frigive nogle ressourcer til
serverfunktioner
t+AOY-nker jeg p+AOU- om man ville vinde noget ved at lade maskinen k+APg-re
konsol istedet for KDE ?
Hvis jeg v+AOY-lger at k+APg-re konsol frem for KDE s+AOU- bliver det vel de
samme services som
bliver startet op ved boot ?

Mvh. Allan

Fra : Mickey

Dato : 15-09-01 23:56

"Allan M" <allan.moller@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg vælger at køre konsol frem for KDE så bliver det vel de
> samme services som
> bliver startet op ved boot ?

jep - eftersom KDE "bare" kører som et program og ikke styrer boot-delen

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/coderedworm.html

Fra : Jesper Krogh

Dato : 16-09-01 01:56

In article <3BA42121.C8342CFC@get2net.dk>, Allan M wrote:
> [...]
> konsol istedet for KDE ?
> Hvis jeg v+AOY-lger at k+APg-re konsol frem for KDE s+AOU- bliver det vel de

Det er ikke sikkert, men du kan sagtens få den til at gøre det.
På mandrake er X startet som default i runlevel 5 mens konsol er i
runlevel 3. Prøv at skifte til at bruge runlevel 3 i stedte for 5, det
gør man ved at ændre i /etc/inittab hvor der står initdefault.

Og selvom du starter i runlevel 3 så starter du bare X ved at skrive
"startx" når du er logget ind.

Men hvis den virker efter du har skiftet til runlevel 3 så virker det
også uden X.

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 16-09-01 12:02

Allan M wrote:

> Som det er nu bruger jeg KDE. For at frigive nogle ressourcer til
> serverfunktioner
> t+AOY-nker jeg p+AOU- om man ville vinde noget ved at lade maskinen
> k+APg-re konsol istedet for KDE ?

Du vil vinde en *masse* RAM. KDE guffer i sig så man skulle tro, at det
var lavet af Microsoft Mht. CPU gør det næppe nogen forskel.

Du skal dog huske, at al den RAM, som KDE bruger, hurtigt vil havne i
swap filen, når du ikke sidder ved maskinen. Hvis du har swap nok, vil
det derfor ikke gøre nogen forskel.

> Hvis jeg v+AOY-lger at k+APg-re konsol frem for KDE s+AOU- bliver det vel
> de samme services som bliver startet op ved boot ?

Ja, hvis du ellers har en fornuftig opsætning af dine services. En anden
har forklaret om runlevel 3 (konsol) og 5 (grafisk). Korrekt sat op, vil
du starte nøjagtigt de samme services i runlevel 3 og 5. Jeg ved desværre
ikke, hvordan man tjekker det på en Mandrake.

-Claus

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 16-09-01 12:51

Claus Rasmussen wrote:

> KDE guffer i sig så man skulle tro, at det
> var lavet af Microsoft

Det kan man altså indstille sig ud af. Første gang, man åbner sit
nyinstallerede KDE 2.2, bliver man præsenteret for et "lir-o-meter",
hvor man kan angive, hvor mange smarte effekter, man vil have. Hvis man
ikke har så meget RAM, kan man bare fravælge alle de smarte effekter.