højtlæsning
Fra : trille

Dato : 15-09-01 19:51

Hej gruppe

hvornår kan jeg begynde at læse fortsatte historier for min datter?
jeg mener hvornår er hun stor nok til at kunne hægte det sammen med det hun
hørte aftenen i forvejen?

hun er 3½ og vi læser hver aften i forskellige bøger men vi har efterhånden
været dem alle sammen igennem flere gange men når jeg prøver på at tage de
store bøger med mere tekst end tegninger finder hun en af de gamle så jeg
ved ikke helt om hun er gammel nok endnu eller om der er en speciel alder
for hvornår ca. de begynder og kan overskue det...
er der nogen her der kan hjælpe mig??

Fra : Tomas O.

Dato : 15-09-01 22:45

hej trille du skrev:

> [...]
> hun er gammel nok endnu eller om der er en speciel alder for
> hvornår ca. de begynder og kan overskue det... er der nogen

Prøv at fortælle/læse hende en historie og bed hende dagen efter
om at fortæle dig hvad hun kan huske af den.

Det har nok ikke meget med alder at gøre om barnet kan huske fra
den ene dag til den anden
--
Hilsen Tomas O.
Thorbjørn Ravn Andersen fra skadestuen med foden i laser:

Fra : Jesper Skovlund

Dato : 15-09-01 23:20

"Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote in message

> [...]
> Det er altid fascinerende at se nogen sigte meget
> omhyggeligt, og herefter skyde sig i foden.

Jeg mener vi først startede på reelle højtlæsningsbøger, med længere
historier,
mere tekst end billed osv fra 5 års alderen. Ikke at jeg prøvede på det før,
men
da føltes tidspunktet bare rigtigt.

Jeg tror egentlig ikke det handler så meget om barnet kan huske eller ej -
men snarere
om de kan forlige sig med, at de ikke selv får billederne serveret på samme
måde som før, men
selv skal skabe dem oven i hovedet.

Min mindste som også er 3 1/2 ville jeg slet ikke prøve at tage længere
historier frem. Det er mest
fordi hun hygger sig enormt med de kortere bøger, hun kan den udenad, og det
kan hun li'.
Det virker klart som om hun sætter pris på gentagelserne - mere end jeg

mvh
Jesper

Fra : Tomas O.

Dato : 16-09-01 00:28

hej Jesper Skovlund du skrev:
SNIP
> [...]
> udenad, og det kan hun li'.
> Det virker klart som om hun sætter pris på gentagelserne -

Sådan er det med børn De elsker det trygge, rutinen og det at
de ved hvad der sker. Sådan har de flste af dem det også med
historier indtil en vis alder.

Da min dreng var 5-6 år så jeg de samme 10 tegnefilm mindst 30
gange hver!

Fra : Jørgen Bergmann

Dato : 17-09-01 11:45

Jeg har en datter på 5 år, hun får oplæst historier, som er så lange at de
skal deles op over flere dage, hun har ingen problemer med at huske hvad der
skete i historien dagen før. Vi har gjort det i noget tid, men jeg tror
ikke, at vi kan gå mere end 1 år tilbage. Men jeg er sikker på at børn er
klar når de er 4 - 5 år gamle.

Jørgen

trille <karina@korsgaards.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ba3a34d$0$14820$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...