Urolig hest.
Fra : x

Dato : 15-09-01 18:47

Da vi for en uge siden flytte vores hest et andet sted hen har vi nogle
problemer.
Hun er 6 år en oldenborg.
Den første uge gik hun på mark med 2 andre heste som hun kom godt
ud af det med, nu er det blevet for koldt om natten så i går kom hun
ind i sin boks de 2 andre heste kom også ind i deres bokse som er ved siden
af.
Da hun havde stået der et par timer drev sveden af hesten
hun løb rundt så jord og halm var rodet sammen i en pærevælling
hun havde slået hovedet ind i væggen så hun havde hudafskrabninger,
vi er meget bange for at der skal ske hende noget.
Der er ikke noget når hun er på mark.
Er der nogen der har været udsat for det samme eller har et godt råd
så hurtig som muligt.

aptiva@post.tele.dk

Fra : R. Ilsøe

Dato : 16-09-01 08:17

Har hun været løsdrift-hest hele sit liv, så boxen kan være en for stor
omvæltning for hende?

Rinnie Ilsøe

Fra : Benedicte Beck

Dato : 17-09-01 12:23

Hej!
Da hesten er et flokdyr, er det mest sandsynligt at jeres hoppe er bange for
at blive alene.
Det kan så være en god ide at sætte musik på i nærheden af hestene, så føler
de, at der er nogen omkring dem.
Det er også en god ide at arbejde med hoppen først, rid hende en time eller
longer hende, så slapper hun bedre af. Bagefter kan I strigle hende i
boksen,
bare giv jer god tid, så finder hun ud af det er ganske rart at være der.
Det er også en mulighed at sætte et hønet op, og eller en legebold, eller
f.eks at sætte en ged ind til hende (hvis man altså lige har sådan en).
Held og lykke Benedicte

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 17-09-01 19:16

"Benedicte Beck" <beck.henrik@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Det er også en mulighed at sætte et hønet op, og eller en legebold, eller
> f.eks at sætte en ged ind til hende (hvis man altså lige har sådan en).

Hej.
Det behøver ikke at være så stort et selskabsdyr som en ged, man bruger når
man gerne vil gi hesten lidt selskab i boksen. Jeg har ved flere anledninger
set at kaniner kan være en stor succes. Og jeg har endnu ikke hørt om at
hesten har kommet til at trampe på kaninen. Man skal bare lige huske at de
skal præsenteres for hinanden før de bliver samboere, for ellers kan de jo
blive lidt forskækkede i starten - og det er jo ikke meningen.
Hilsen Ditte

Fra : Tina Rasmussen

Dato : 19-09-01 13:40

ja kontakt en dyrlæge han vil bedst af alt kunne svare på spørgsmålet, og
det koster ingen penge at ringe og spørger