Temperatur stigning
Fra : jöinz

Dato : 15-09-01 15:05

Hejsa

Jeg har lige skiftet min Brushless psu blæser 5000rpm ud med en brushless
2000rpm.

Den larmer væsentligt mindre. Nu er temperaturen bare steget fra 19grader
til 28 grader.
Er det for meget og ja....kan der ske noget ved det? Er der nogen der ved
hvor "grænsen" går, hvor det bliver for varmt?
Jeg ved godt der selvfølgelig ikke er nogen fast grænse for hardware enheder
lever jo længere nu koldere der er.

Nu er det bare mit asus v3800 grafikkort jeg kan høre. Kan man skifte den
blæser ud eller hvad kan man gøre her for at eliminere den støj?

Mvh. Jens

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 15-09-01 16:07

"jöinz" <jöinz@dead.org> skrev
> [...]
> Er det for meget og ja....kan der ske noget ved det? Er der nogen der ved
> hvor "grænsen" går, hvor det bliver for varmt?

Du bliver nødt til at fortælle os, hvad det er du prøver at køle...
Forskellige enheder kan klare forskellige temperaturer. Men hvis din maskine
fortsat kører stabilt skulle der ikke være problemer - og særligt ikke ved
temperaturer på 28 grader, som jo nærmest kun lige er stuetemperatur

> [...]

> Nu er det bare mit asus v3800 grafikkort jeg kan høre. Kan man skifte den
> blæser ud eller hvad kan man gøre her for at eliminere den støj?

Ja, hvis du kan finde én der passer. Ellers gør som Brian Andersen lidt
længere nede har gjort (Jeg tillader mig lige at copy-paste):

Jeg har købt et CardCooler beslag
http://www.extremehardware.dk/product.asp?product=14&page=1 og bøjet det
således at blæseren kommer til at sidde under grafikkortet. Herefter har jeg
afmonteret standardblæseren, men ladet heatsinken sidde. Hvis man køber en
LowNoise Pabst kan man overhovedet ikke høre den, og den køler rigeligt til
min GF2. Det kræver selvfølgelig at man har et par PCI-slots til overs.

mvh
Peter

Fra : jöinz

Dato : 16-09-01 20:02

I bios står der bare system temperature. Det er den temp jeg har opgivet.

Men tak for svaret, så må jeg finde ud af hvad jeg gør.

Mvh. Jens

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 16-09-01 23:00

"jöinz" <jöinz@dead.org> skrev
> I bios står der bare system temperature. Det er den temp jeg har opgivet.

Ups - jeg glemte at se, på dit første indlæg at det var PSU-blæseren du
havde skiftet...

Så er det jo temperaturen inde i kabinettet vi taler om...
28 grader er umiddelbart ikke noget at være bekymret for, men temperaturen
på din processor er sandsynligvis også steget lidt ved operationen.

Hvis computeren ellers kører stabilt, så nyd blot stilheden i ro og mag.

Ellers kan du prøve at overveje om du evt. skulle montere en lydløs blæser i
fronten af kabinettet til at trække luft ind, og dermed sikre en rimelig
luftgennemstrømning. Hvis du vælger fx en Papst 12 db, så vil du ikke kunne
høre den.

mvh
Peter

Fra : jöinz

Dato : 17-09-01 18:53

Hej Peter

Endnu engang tak for svaret.

Jeg har bestemt mig for at købe en papst 2000rpm til min psu og en papst
1500rpm til fronten og sådan et CardCooler beslag samt en 1500rpm papst på
den.

Med venlig hilsen Jens