Spinnestang til Kystfiskeri
Fra : Morten

Dato : 15-09-01 10:30

Hej Newsgroup

Jeg har kigget på en lidt længere stang til mit kyst spinnefiskeri, jeg
spurgte go-fishing hvad den længste var for en og fik svaret en 13 fods, men
det bedste ville være 8-10. Jeg har dog læst på nettet at en 11 fod skulle
være det optimale er der nogle der har erfaringer med en så lang stang her i
gruppen når det gælder spinnefiskeri fra kysten, håndtering, vægt osv..?
Eller endda endnu længere stænger?
Jeg tror dog det bliver en 11 fods hvis der ikke er nogle der kan overbevise
mig om noget andet .
Desuden er jeg ude efter nogle links til nogle sider hvor de sælger klinger
til spinnestænger fra 11 fod og opefter, go-fishing fører kun op tl 10,6
fod.

Håber i gider hjælpe mig hvis i kan

Med venlig Hilsen

Morten

Fra : Anders & Berit

Dato : 15-09-01 12:08

Hvor tungt skal du fiske? Og hvad forventer du at opnå med en længere stang?
Er det længere kast du er efter med blink op til 25-30g, får du ikke
umiddelbart bedre kastelængde med længere stang.

Mvh
Anders

Fra : Morten

Dato : 15-09-01 19:51

Hej Anders

Det var længere kast, også med lidt tungere blink min 7 fods stang bøjer som
en kogt spaghetti når jeg kaster blink ved kysten på 20-30 gram. så tænkte
jeg en 11 fods stang lige ville være sagen .

Med Venlig Hilsen
Morten

Fra : Kalle

Dato : 15-09-01 20:43

Hej Morten

En 11" vil blive meget tung efter et par timer på kysten. Jeg har gode
erfaringer med en 9"´s stang, der passer til dit endegrej. Et 16 grams blink
vil passe til en 7-25 g. stang. Men et 27 g. blink vil passe til en 10-40 g.
stang.
Det er min erfaring, men prøv at høre de andre i gruppen, hvad de mener.
Karsten brydsoe@image.dk , Brande

Fra : Anders & Berit

Dato : 15-09-01 21:06

Hej igen Morten.

Jeg kan tilslutte mig nedenstående. Min erfaring er at en god kyststang
arbejder godt (læs bedst) med 2/3 af den på stangen angivne højeste
kastevægt.
Prøv dig frem i forretningerne med 9 - 10 fods stænger, og følg så din
intuition og kærlighed. Svirper du dit kast afsted, har du brug for hurtig
topaktion. Har du en mere langsomt opbygget kastestil skal aktionen gå
dybere i stangen. Ikke forstået som blød og slasket.
11 fods er oftest kraftigere (og dermed tungere) og til 40 - 75 g kastevægt.
Fladfiskerigger, agnfisk og kastefiskeri fra båd.
Skal du gå længe og arbejde med blink, så få en let stang.

Anders

Fra : Morten

Dato : 15-09-01 22:55

Ja jeg svirper nok mine kast af sted, så det skal nok være sådan en mod
topaktion så. Desuden havde jeg også det problem at når jeg fik bundhug og
skulle frigøre blinket var jeg nød til at gøre det med linen, altså et lige
træk i frygt for at min stang knækkede før min 0,25 line (almindelig). Den
er nok alt for blød den lille 7 fods stang. Desuden vil jeg godt spørge
gruppen angående den enormt dyre og famøse fireline om det ikke er et
problem at linen er grøn (fiskene ser den bedre) eller er havbasserne
ligeglade?

Tak for svaret

Fra : Morten

Dato : 15-09-01 21:05

Tak for svarene, også dem der kun kom per mail.

Tør man spørge hvilket mærke jeg skal vælge. Det skal være til selvbyg og
godt til prisen. Jeg har ikke råd til en klinge til selvbyg til 3000 kr.,
men en prisgo selvbyggerstang til cirka 2000 kr. med det meste inklusiv kan
jeg nok, hvis jeg spørger den bedre halvdel pænt, presse ud af budgettet
. Jo bløder den er jo mere svip kan jeg vil få i stangen og jo længere
kaster den er det rigtigt opfattet?.

Med Venlig Hilsen
Morten

Fra : Finn Nielsen

Dato : 15-09-01 21:03

Hej Morten

Ofte er det ikke et spørgsmål om at kunne kaste så langt som muligt, og det
er slet ikke et must at kaste med de tungeste blink.

Godt kystfiskeri er ofte et spørgsmål om mindre blink mellem 7 -16 gram,
fisket og kastet på en stang mellem 8 og 10 fod.

Det er vigtigere at du har en god line, eks. en Fireline eller andet i 0,12
eller 0,17, som kan kaste selv små blink langt ud.

Når du engang er så heldig og dygtig at kroge en havørred, vil din oplevelse
være langt større jo mindre og lettere stang du bruger.

Dermed ikke sagt at du ikke kan bruge en stang på 11 fod eller mere - men du
fortryder det med tiden, er jeg sikker på.

Knæk og bræk derude i eventyrets land og venlig hilsen fra Finn Nielsen,
Nordjydsk Havørredfiskeri www.seatroutfishing.dk

Fra : Morten

Dato : 15-09-01 22:43

Heh Jeg fangede min første havørred fra kysten i sidste weekend på min 7
fods spaghettistang og der var fuld valuta for pengene , næsten for meget
da den er beregnet til let spinnefiskeri i å. Det er derfor jeg har fået
blod på tanden og godt vil investere i lidt bedre grej. Og havde egentligt
regnet med jo længer jo bedre. Men er da blevet en del klogere .

Tak for svaret
Med Venlig Hilsen
Morten

Fra : Bjarne Normind