Foderplan til Nordbagger/Islænder
Fra : Christiansen

Dato : 06-12-00 20:31

Hej
Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig. Mit problem er at jeg ik er helt
klar over hvor meget min pony egentlig skal have at spise om dagen.
Det er en Nordbagger/islænder, han kommer ud ved 10 -11 tiden og ind igen
omkring kl 22. Han bliver sjældent redet (pga. tidsmangel).
Han er desværre meget nem til at blive forfangen, hvilket også er grunden
til jeg er forsigtig med fodring. Det foder han får nu er: 1/2 skæppe valset
havre og 2-3 flager hø/halm. Er dette det helt forkerte jeg fodre ham med?
Jeg håber du kan hjælpe, på forhånd tak :)

Med venlig hilsen
Lene

Lene-liva@e-mail.dk

Svar venligst på min e-mail adresse.

Fra : Tina

Dato : 07-12-00 21:01

Har hesten adgang til græs når den går ude (for der er stadig næring i
græsset)? Har den det, så lyder mængden af foder udmærket, afhængig af
foderstand selvfølgelig. Men til sådan en pony ville jeg skifte havren ud
med roepiller (skal altid opblødes i vand) eller gulerødder, så kan den få
mere mad uden at blive fed, da heste jo har brug for at kunne æde det meste
af døgnet. Husk at hø feder mere end havre så tro ikke at den må få
ubegrænsede mængder hø (men det gør den jo heller ikke). Hvis hesten ikke er
for tynd, så får den ikke for lidt mad, men pas på, at den ikke æder så
meget halm, at den får forstoppelse af det fordi den er sulten.

Hvis der ikke er græs på dens fold, så skal den også have noget at spise i
folden, gulerødder og halm er udmærket - den skal desuden have noget
vitamin/mineral tilskud for at være forsynet med alt.