Kedelig pels
Fra : Tanja Bromley

Dato : 24-11-00 13:02

Hej allesammen!

Jeg vil gerne høre Jeres mening om en lille "sag":
Jeg har en Pinto hoppe-plag (1 ½ år), som i takt med vinterpelsens frembusen
har fået en meget kedelig og lidt strittende pels. Jeg har lige fået taget
gødningsprøve på hende (og de andre heste), og den var negativ (dvs.
antallet af ormeæg var under den, af dyrlægen, fastsatte grænseværdi).
Samtidig fik jeg tjekket hendes tænder, som også var fine. Jeg tog en snak
med dyrlægen om problemet, og blev foreslået at fodre hende med majsflager,
men det er samtidig fedende, og hendes huld fejler bestemt ingenting. Så
spekulerer jeg lidt på, om hun måske bare ER en hest, der har kedelig pels
om vinteren ... ? Jeg købte hende i foråret, og har af gode grunde kun set
resterne af hendes føl-vinterpels, som var helt normal.
Jeg tænker også, at det nager mig så meget, fordi jeg også har hendes
halvbror i stalden, og hans pels er blank som et spejl, selv her i
vinterdragten.
Jeg kan oplyse, at jeg fodrer med: Grønhø, byg, sojaskrå & halm efter
foderplaner.
Men til spørgsmålet: Hvad mener I ? Kan det bare være genetisk betinget
kedelig pels (med andre ord; har I oplevet det ?) ? Eller har I evt. nogle
andre forslag til et fodertilskud, som er godt for pelsen, men ikke feder ?
Råd modtages med kyshånd - på forhånd tak !

Mvh. Tanja B

Fra : inger

Dato : 26-11-00 14:30

Du kan prøve at give din hest Levertran .
ca. 5 ml 3 x ugen.
Hilsen Inger

Fra : N/A

Dato : 28-11-00 12:35

Fra : N/A

Dato : 28-11-00 12:35

Fra : N/A

Dato : 28-11-00 12:35

Fra : N/A

Dato : 28-11-00 12:35

Fra : tikla@my-deja.com

Dato : 28-11-00 12:35

> Hvor kom den fra? er det ikke en smule ordkløveri?
> Raket er primært - ifølge producenten - til ungheste, da det er de
> færreste normale voksne heste der har brug for alle de proteiner og
> mineraler. Men du er da i din gode ret til at have en anden mening
end en dyrlæge og en foderproducent...

Jeg har ikke ringet og spurgt producenten, men der står jo doseringer
til henholdsvis føl (og plage formentlig) OG heste i træning. Når
producenten selv angiver dosering til voksne heste, har man vel lov at
gå ud fra, at det kan bruges til voksne heste, specielt når det ikke er
angivet på sækken, at foderet er specielt til plage. Dette er i øvrigt
kopieret fra KFK's hjemmeside som tekst eneste tekst til Raket:

"Raket tilskudsfoder. En velafbalanceret foderblanding, der altid skal
anvendes sammen med korn."

Jeg kan ikke se et ord om tilskud til plage på hjemmesiden heller. Og i
øvrigt har jeg også en dyrlæges ord for, at Raket er et udmærket
tilskud til voksne heste forudsat, at proteinindholdet i resten af
foderrationen ikke er for højt, men også dyrlæger er jo uenige, og jeg
er også tidligere blevet anbefalet netop Raket til en 3-års, så uenige
er vi ikke om, at det kan bruges til plage og ungheste, kun om,
hvorvidt det også kan bruges til voksne heste.

Sent via Deja.com http://www.deja.com/
Before you buy.

Fra : N/A

Dato : 29-11-00 12:27

Fra : N/A

Dato : 29-11-00 12:27

Fra : N/A

Dato : 29-11-00 12:27

Fra : tikla@my-deja.com

Dato : 29-11-00 12:27

Kære Mette

Nu bliver jeg f...... gal!

Du skrev altså ikke hvilken dyrlæge du havde kontakt med, dyrlæger er
ikke guder, og de ved ikke alle lige meget om fodring, men en dyrlæge
fra KVL's hesteafd. vil jeg da naturligvis tro på. Du skrev heller ikke
om de specielle problemer med mavesyre og Raket, men at Raket var
specielt til ungheste.

Det er da interessante oplysninger, som jeg (uvidende idiot) kan bruge
til noget, men jeg er desværre ikke tankelæser, og kan ikke vide hvad
du i et senere indlæg vil skrive om Raket, jeg kommenterede på det du
SKREV ikke på det du derudover tænkte eller vidste! Beklager.

NG'er er sådan, at alle mulige tåber, blandt andet sådan nogle som mig
skriver herinde, og normalt er det i orden. At denne NG åbenbart er din
private hvor kun dine indlæg duer, det vidste jeg jo ikke i forvejen.
Jeg spurgte ikke om lov til at komme her, men jeg underbyggede netop
mine påstande fordi der sådanne steder er så mange indlæg, som ikke er
dokumenterede, og dem kan man ikke altid bruge til så meget.

Jeg er ked af, at jeg forstyrrede jeres gode ro og orden herinde, jeg
vil nu bevæge mig andre steder hen på nettet, måske på et af de
useriøse steder, som du beskriver.

Jeg undskylder overfor alle, at jeg kom herind på jeres sted og
forstyrrede jer. Forhåbentlig har jeg ikke gjort varig skade ved at
jage nogen væk eller lignende. Man kan faktisk lave NG'er hvor der
kræves medlemskab for at deltage - så kan uvedkommende holdes ude. Idé?

Og så siger jeg selvfølgelig mange tak til jer, der også syntes at
bemærkningen om at få et liv var for meget.