Flere domænenavne til samme hjemmeside
Fra : Erik Bak

Dato : 14-09-01 10:03

Hej

Jeg har et par spørgsmål vedr domænenavne, som bedst kan illustreres med et
fjollet eksempel

Firmaet "Rip, Rap og Rup A/S" ønsker at oprette en hjemmeside med navnet
www.rrr.dk.
Samtidig ønsker indehaverne at have hver deres personlige hjemmeside på
www.rip.dk, www.rap.dk og www.rup.dk.

Jeg formoder, at det er smartest (og billigst) at samle det hele på ét
webhotel, således at:
www.rip.dk skal lede til www.rrr.dk/rip
www.rap.dk skal lede til www.rrr.dk/rap
www.rup.dk skal lede til www.rrr.dk/rup

Er det rigtigt, og styres dette i givet fald med scripts på serveren eller
.... ?

Endvidere ønsker firmaets indehavere, at www.rip-rap-rup.dk, www.3r.dk og et
par andre alias'er skal lede til www.rrr.dk.

Jeg ved, det er langt ude...men hvordan gøres alt dette smartest?

Nogen bud på, hvad det kommer til at koste i oprettelse og drift? Der vil
være tale om et site med meget begrænset trafik/pladskrav.

Med venlig hilsen
Erik

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-09-01 10:22

"Erik Bak" <erik_FJERNDETTEbak@hotmail.com> wrote in message
> Jeg ved, det er langt ude...men hvordan gøres alt dette smartest?

Næh, det er skam ikke langt ude. Det er faktisk ret simpelt, når først man
har fået styr på det. :)
Hvordan man gør det i praksis, kommer an på setup på de(n) server(e) siderne
skal ligge på.

> Nogen bud på, hvad det kommer til at koste i oprettelse og drift? Der vil
> være tale om et site med meget begrænset trafik/pladskrav.

Du skal betale det sædvanlige oprettelsesgebyr for domæner, for HVERT
domæne.
Mange webhoteller tillader dig at have flere domæner, enda med hver sit site
på, på samme webhotel. Hos DHT koster det vist 16 kr. om måneden pr. ekstra
domæne.

Så kan du selv vælge hvad der skal ske, når man går ind på de forskellige
domæner. Det kunne være som du selv foreslår, men det kan skam også gøres
smartere. :)

Hvorfor spørger du i grund i denne gruppe? Det har intet med PHP at gøre.
dk.edb.internet.webdesign.serverside eller dk.edb.internet.udbydere.webhotel
er nok mere korrekte, alt efter hvad dit næste spørgsmål er. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Bee

Dato : 14-09-01 10:23

"Erik Bak" <erik_FJERNDETTEbak@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogen bud på, hvad det kommer til at koste i oprettelse og drift? Der vil
> være tale om et site med meget begrænset trafik/pladskrav.

Hej

Det kan evt. gøres via en javascript funktion

<script type="" language="JavaScript">

function checkdomain()
{
if (document.location.host == 'www.rip.dk')
{
document.location='www.rrr.dk/rip/';
}
}

</script>

Scriptet skal naturligvis udbygges med de resterende navne, og det tager
heller ikke højde for om folk skriver med store eller små bogstaver.

functionen kaldes via <body onload="checkdomain()> eller <frameset
onload="checkdomain()>

mvh
Bee

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-09-01 10:41

"Bee" <bee@bee.dk> wrote in message
> Det kan evt. gøres via en javascript funktion

Snusk! :)
Med en hulens masse arbejde kan man nok få det til at virke for de fleste
besøgende.
Men med langt mindre arbejde kan man gøre det serverside, så det virker
bedre, og for ALLE besøgende.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Erik Bak

Dato : 14-09-01 12:34

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> wrote

> Men med langt mindre arbejde kan man gøre det serverside, så det virker
> bedre, og for ALLE besøgende.

Ja, jeg tænkte, man ville kunne gøre det serverside, men hvad tænker du
konkret på?

PS: Tak for dit første svar!

Erik

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-09-01 14:47

> Ja, jeg tænkte, man ville kunne gøre det serverside, men hvad tænker du
> konkret på?

Som sagt, hvordan man gør det i praksis kommer på serverne.

Måske har hotellet et system til at håndtere det, måske har man
..htaccess-muligheder osv.

Altså, man udnytter de muligheder der er, hvis der er nogen.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 14-09-01 15:05

On Fri, 14 Sep 2001 15:47:15 +0200, "Niels Andersen"
> [...]

>Som sagt, hvordan man gør det i praksis kommer på serverne.
>
>Måske har hotellet et system til at håndtere det, måske har man

hvis apache:
1) en stak serveraliaser
2) noget mod_rewrite eller blot noget php som tjekker på den
requestede url og så redirecter.

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Mads Pedersen

Dato : 14-09-01 10:47

in article 3ba1cd06$0$82074$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, Bee at
bee@bee.dk wrote on 14/09/01 11:22:

> [...]
> heller ikke højde for om folk skriver med store eller små bogstaver.
>
> functionen kaldes via <body onload="checkdomain()> eller <frameset

Men scriptet skal vel hostes på en server med domænenavnet www.rip.dk for at
det virker - og så er der vel næppe noget sparet i forhold til at få lavet
en serveropsætning

// Mads

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 14-09-01 14:59

Mads Pedersen wrote:

> Men scriptet skal vel hostes på en server med domænenavnet www.rip.dk for
> at det virker - og så er der vel næppe noget sparet i forhold til at få
> lavet en serveropsætning

rip.dk, rap.dk, rup.dk og rrr.dk kan uden problemer pege på samme server.
Så kan man på serveren smide en forskellig side tilbage, afhængigt af
hvilket domæne der er efterspurgt.

--
mvh Andreas Kleist Svendsen

Fra : Jesper Henriksen

Dato : 15-09-01 07:32

> rip.dk, rap.dk, rup.dk og rrr.dk kan uden problemer pege på samme server.
> Så kan man på serveren smide en forskellig side tilbage, afhængigt af
> hvilket domæne der er efterspurgt.

.... hvorfor så ikke bare "pege" dem på fx www.rrr.dk/rip/ med det samme ...

jesper

Fra : Christian Hansen

Dato : 15-09-01 11:49

Jesper Henriksen wrote:

> ... hvorfor så ikke bare "pege" dem på fx www.rrr.dk/rip/ med det samme ...

Det kan man kun, hvis man kan styre DNS. Ellers kan alt lige fra
perl/cgi, php til gammeldaws ssi gøre stor lykke. Men at bruge
javascript til vitale funtioner, hvor man ikke kender sin bruger er dumt.

MVH Christian

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 15-09-01 10:06

hvordan vil du gøre det m. dns?

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Christian Hansen

Dato : 16-09-01 21:15

Thomas Jensen - pil.dk wrote:

> hvordan vil du gøre det m. dns?

Kan man selvfølgelig heller ikke hvis man vil pege på undermapper i et
domæne, men hvis man vi pege et domæne over på et andet kan man på nogle
webhoteller gøre det ved hjælp af dns i stedet for noget scripthalløj.
Det er ret smart.

Det webhotel jeg benytter tilbyder dnsstyring.

MVH Christian

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 16-09-01 19:27

On Sun, 16 Sep 2001 22:14:43 +0200, Christian Hansen
> [...]

>Det er ret smart.
>
>Det webhotel jeg benytter tilbyder dnsstyring.

eh? ... det er vel ikke specielt fancy eller revolutionerende at man
vha. dns kan få sit domæne til at pege på et webhotel. Der blev
specifikt efterspurgt hvorledes man kunne redirecte ned i et subdir.

Fra : Mads Toftum

Dato : 16-09-01 21:53

On Fri, 14 Sep 2001 11:02:46 +0200, Erik Bak
> [...]
> www.rip.dk, www.rap.dk og www.rup.dk.
>
> Jeg formoder, at det er smartest (og billigst) at samle det hele på ét

mod_rewrite er din ven - se URL Rewriting guide[1] specielt under
afsnittet "Virtual User Hosts"

[1] http://httpd.apache.org/docs/misc/rewriteguide.html

vh

Mads Toftum
--
`Darn it, who spiked my coffee with water?!' - lwall