Lydkort. Uhjævn MP3 afspilning ?
Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 14-09-01 03:26

Jeg har netop købt et Terratech DMX X-Fire 1024 lydkort.
Det lyder rigtigt godt, virker ovs.
Men men så går det galt!
Ved afspilning af MP3 filer, der går sangene op og ned i hastighed når
CPU'en udnyttes ujævnt. Lyden forsvinder ikke, min pitches simpelthen ned i
hastighed i ganske få, men alligevel irriterende øjeblikke når CPU'en går
fra lav load til max load.

Jeg har forsøgt at ændre på Winamps output plugin, men uden at det har løst
det underlige og lidt gammeldags pladespiller fænomen.
Hvordan kan det være, det er sgu da ikke en pladespiller ?

System:
AMD Thunderbird 900Mhz.
Soltek SL75KAV-x. (Lydkort er detaktiveret ude i bios)
512 MB PC 133 RAM.
Terratec DMX X-Fire 1024.
2 * IBM 7200 45 GB HD.
OS = Win2k professional.
ATI All In Wonder Radeon 32 MB DDR.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
===========================

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 14-09-01 09:46

> Lyden forsvinder ikke, min pitches simpelthen ned i
> hastighed i ganske få, men alligevel irriterende øjeblikke når CPU'en går
> fra lav load til max load.

Hvis du har installeret noget der sørger for en lav idle temperatur (f.eks.
CPU-idle / WCPREDIT), så prøv at afinstallere det. Det hjælper i hvert fald
med et SB-live.
Jeg har ikke hørt om problemet med terratec'en, men jeg kender nu heller
ikke så mange med det kort.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-09-01 15:01

"Rasmus A. Nielsen." <rasmus@@bbservice.dk> wrote in message
> [...]
> hastighed i ganske få, men alligevel irriterende øjeblikke når CPU'en går

Okay,, Jeg har et Terratec AudioSystem EWX 24/96

med samme syntomer,, og mange mange andre ting. Jeg har krævet mine mange
penge tilbage for det kort.. Som overhovedet ikke overholder hvad de lover..
Fx Software med til 1500 kroner. Så er det noget lite software, som kan
downloades gratis. Drivere virker ikke,, for først kortet op og kører 14
dage efter køb, da der kom rnogen beta drivers... Men kan ikke afspille
eller optage i 24 bit 96 Khz. og meget mere...

Fra : LarsS

Dato : 14-09-01 16:49

Bjarke Hansen wrote....

> [...]
> dage efter køb, da der kom rnogen beta drivers... Men kan ikke afspille
> eller optage i 24 bit 96 Khz. og meget mere...

Huh? Mit EWX 24/96 virkede fra dag 1 og no special problems...
Siden er software (panel) blevet betydeligt forbedret og der er
kommet nye drivere 3-4 gange. (Nyeste duer ikke så jeg bruger
stadig de næstnyeste i mine win98SE). Software er der ganske
rigtigt intet af, men jeg har heller ikke set nogen lovning på
"software med til 1500" (kortet koster vist ca 1800,-). Iøvrigt er
det helt normalt ikke at få s/w med til lydkort i denne klasse.
Og nærmeste konkurrent koster betydelig mere... Og det kan
sagtens optage/gengive 24bit/96kHz, men det kræver et audio-
program der osse kan (f.eks. WaveLab) hvor EWX så vælges
som lydkort... Jeg vil absolut betegne det som et "best buy"
hifi lydkort (til prisen) og med den helt specielle egenskab at
der er indb. gain for analog audio in, det er der svjv ingen andre
der har (hvorfor lyd-niveau for disse skal indstilles på audio-
afgiver, f.eks. forforstærker).

/LarsS

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-09-01 17:26

"LarsS" <sidenius@worldonline.dk> wrote in message
> Bjarke Hansen wrote....

> Huh? Mit EWX 24/96 virkede fra dag 1 og no special problems...

Hvad kan jeg sige,,, sådan har jeg det ikke..

> Siden er software (panel) blevet betydeligt forbedret og der er
> kommet nye drivere 3-4 gange.

man kan fx. overhovedet ikke justere lyden i WIndows... Mans SKAL åbne
panelet, for at gøre noget. Mit keybord er fx. til igen nytte her..

http://www.mediaspot.dk/ewx.htm

>Iøvrigt er
> det helt normalt ikke at få s/w med til lydkort i denne klasse.
> Og nærmeste konkurrent koster betydelig mere...

Er jeg da ligeglad med

> Og det kan
> sagtens optage/gengive 24bit/96kHz, men det kræver et audio-
> program der osse kan (f.eks. WaveLab)

Hehe jaja,,. Har skam også været ude af busken,, og downloadet alle de fine
programmer,,, Men kan altså ikke.. Deusden svarer hardwaren mange gange
ikke,, når man har sat noget til at OPtage,,, så vil den ikke afspille
noget.. Og hvi sjeg har sat noget til at afspille,, kan ikke ikke afspille
noget andet,,,

> hvor EWX så vælges
> som lydkort... Jeg vil absolut betegne det som et "best buy"
> hifi lydkort (til prisen)

jaa,,, meeen.. De kan altså ikke finde ud af, at lave Drivers, til Windows
98 2000 og Xp... Den crahede fx. computeren med på XP. Med det medfølgende
drivere.

> og med den helt specielle egenskab at
> der er indb. gain for analog audio in, det er der svjv ingen andre
> der har (hvorfor lyd-niveau for disse skal indstilles på audio-
> afgiver, f.eks. forforstærker).

Selve lydkvaliteten er nu go nok.. Og de gode forbindelserne er nu også værd
at foretrække.

Fra : LarsS

Dato : 14-09-01 18:50

Bjarke Hansen wrote...
> [...]

> man kan fx. overhovedet ikke justere lyden i WIndows... Mans SKAL åbne
> panelet, for at gøre noget. Mit keybord er fx. til igen nytte her..

Ja men det er jo netop kendetegnet for ALLE "prof" lydkort:
de går helt udenom windows! (mixer etc.)(det var osse en
overraskelse for mig: Der er ikke mange som ved det/skriver
om det). Alt skal gøres med panel eller s/w hvor der skal
være mulighed for at vælge lydkort...

> http://www.mediaspot.dk/ewx.htm

Ja det er grove reklame-løjer. (der er ikke noget medflg. s/w jeg
kan bruge)

> Er jeg da ligeglad med

hmm, jeg har prøvet M-Audio og har osse RME-kort og sidste
er absolut i særklasse bedste:
http://www.rme-audio.com/english/index.htm
koster osse det dobb. af EWX. Købt her:
http://www.ke-musik.dk/KE-MUSIK.htm
(MEN det har færre "mixe"-indstillinger end EWX, kun software-
metre (til gengæld prof.) se
http://www.worldonline.dk/~sidenius/RME96.gif
http://www.worldonline.dk/~sidenius/RME_VU.gif

Jeg er ikke musiker og ved ikke lige hvad jeg skal foreslå
du skal købe - først og fremmest skal du finde ud af om du
vil bruge windows (mixer osv) eller ej. Evt. anskaffe ekstra
standard lydkort (som f.eks. WinFast fra Zitech) for at
ku bruge windows-mixer, høre lyd i visse spil, etc. (og gå
digitalt ud af dette og ind i "prof" lydkort..)

> [...]
> ikke,, når man har sat noget til at OPtage,,, så vil den ikke afspille
> noget.. Og hvi sjeg har sat noget til at afspille,, kan ikke ikke afspille

I WaveLab: Options-> Preferences: Audio Card, Recording: Vælg: "EWX
24/96 WaveRec Analog". Tryk Rec og så "Attributes": vælg 24 bit 96 kHz.
(EWX-panel skal stilles: Master Clock: Internal, 96000Hz). That's all.

> jaa,,, meeen.. De kan altså ikke finde ud af, at lave Drivers, til Windows
> 98 2000 og Xp... Den crahede fx. computeren med på XP. Med det medfølgende
> drivere.

Ja jeg har kun brugt win98SE... (med Intel P2 ell. P3 og -Chipset).

> Selve lydkvaliteten er nu go nok.. Og de gode forbindelserne er nu også værd
> at foretrække.

Ja, men den gode lyd er svjv netop fordi det IKKE bruger windows'
lydsystem. Og det er fint at slippe for "mini-stereo-jack" - det er
der ingen "prof" lydkort der bruger...

/LarsS

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-09-01 19:06

> Ja men det er jo netop kendetegnet for ALLE "prof" lydkort:
> de går helt udenom windows! (mixer etc.)

Og hvad er fordelen i det??

Men ja,, de kan ikke finde ud af at lave drivers til WIndows.. Sååe ja de
går uden om det... Jeg har også et TV kort.. fra Terratec.. Her har jeg også
opgivet at bruge det.. Da softwaren var så fejlbehæftet,, at den crachede
computeren... Når man fx minimerede vunduet mm...
Jeg troede det var et enestående eksempel.

Men jeg ved nu ikke hvor meget den går uden om windows.. Indtil nu har jeg
kun haft mulighed for at optage/afspille med windows forudindstillinger med
op til 48 Khz mv.

> [...]

> 24/96 WaveRec Analog". Tryk Rec og så "Attributes": vælg 24 bit 96 kHz.
> (EWX-panel skal stilles: Master Clock: Internal, 96000Hz). That's all.

Jaja,, Jeg har skam rodet med alle de indstilninger,, og den kan da også de
kortet. Og man kan vælge kvalitet.. Men den kan altså IKKE optage.

Cannot open Wave device for recording. Are you sure your audio card supports
the currently specified sample rate and/or but resolution?

> Ja, men den gode lyd er svjv netop fordi det IKKE bruger windows'
> lydsystem.

De kan vel lave drivers som styre lydstyrken.

> Og det er fint at slippe for "mini-stereo-jack" - det er
> der ingen "prof" lydkort der bruger...

Det var netop derfor jeg købte kortet.. Men det hjælper ikke rigtigt,, at
den hakker i mp3´erne. Og laver mange andre mærkelige specialer..

Jeg har koblet en Creak OBH-11 hovedtelefonforstærker på.. Og det lyder nu
altså perfekt,,, Meen det virker altså ikke ordenligt.

Fra : LarsS

Dato : 14-09-01 20:46

Bjarke Hansen wrote...
> LarsS wrote ...

> Og hvad er fordelen i det??

Ja, det er som sagt svært at finde info om dette. Men bl.a. fordi windows
resampler alle lyde til en fælles højeste samplingfrekvens (max 48kHz)
for at kunne spille alle lyde på een gang (og det er IKKE spec. godt for
lydkvaliteten, det er f.eks. osse den største anke mod Soundblaster som
jo bruger Windows' lydsystem...)

[cut]

> [...]

> Cannot open Wave device for recording. Are you sure your audio card supports
> the currently specified sample rate and/or but resolution?>

hmm, hvis du med (f.eks.) WaveLab kan optage analog in i 16bit/44kHz
kan jeg ikke forstå at du ikke kan stille det om (som beskrevet) til at
være 24bit/96kHz (for analog in)....

> De kan vel lave drivers som styre lydstyrken.

Tja, det er der ingen der gør (for indspille-styrke), nærmeste er netop
EWX's "gain"-kontrol (for analog in)(bemærk at heller ikke WaveLabs's
indspille-styrke virker med et "prof" lydkort, lissom man heller aldrig
kan stille indspille-styrke når man bruger digital in...)

[cut]

/LarsS