Malawi
Fra : Henrik og Heidi

Dato : 21-01-01 08:33

Hej

Vi har lige købt et brugt Akvarium med Malawi Ciclider. Mange forskellige og
med alt tilbehør.
Akvariet kørte da vi hentede det. (er selvfølgelig blevet tømt under
transport.)

Men er der normalt ikke noget med at vandet skal iltes ???
Der er monteret en 2 FLUVAL pumpe til at rense vandet, ilter den også ???

Hvad er den optimale temperatur ???

Vi kender ikke fiskenes navne endnu, men jeg finder nok navnene på den et
sted.

Desværre er 4 af dem døde og vi ville gerne undgå at der er flere der dør
pga. vores uvidenhed.

PS: Vi er total nybegyndere !!!!!!!!!!!!!!

Mvh
Henrik og Heidi

Fra : Carsten Gall

Dato : 21-01-01 11:39

Henrik og Heidi <heidifrederiksen@worldonline.dk> skrev i en

> Men er der normalt ikke noget med at vandet skal iltes ???
> Der er monteret en 2 FLUVAL pumpe til at rense vandet, ilter den også ???

Det at der er cirkulation i vandet gør at, der sker en ilt optagelse i
overfladen,
jo større jo bedre.
Den pumpe der var med, har den ikke et udstrømmer rør? Eller mulighed for
at
sætte en difuser på udløbet?

> Hvad er den optimale temperatur ???

Den optimale temperatur ligger et sted mellem 22-26 grader.

> Vi kender ikke fiskenes navne endnu, men jeg finder nok navnene på den et
> sted.

Dem der solgte jeg akvariet, kunne de heller ikke navnene?? Det vil da
være meget nemmere
end at skulle tyre mange bøger igennem.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-01-01 13:32

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> overfladen,
> jo større jo bedre.
> Den pumpe der var med, har den ikke et udstrømmer rør? Eller mulighed

I mine opvækstakvarier, hvor jeg benytter en blok af det meget udbredte
skummateriale (jeg har stadigvæk ikke fundet ud af hvor det stammer fra -
madrasfyld ?) med en pumpe, har jeg faktisk erfaret store fordele ved at
rette udstrømmeren direkte opad mod overfladen - hvilket jo selvfølgeligt
sikrer optimal iltning.

mvh
Jan