Nyt bundkort
Fra : Henrik R. Jakobsen

Dato : 13-09-01 19:52

Nu er jeg ved at blive godt rundtosset!!!
Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvilket bundkort jeg skal købe...
Man har kigget på Asus og Microstar og jeg er kommet så langt at jeg syntes
det skal være et af dem, men de laver jo
flere forskellige kort og det er nok derfor jeg bliver rundtosset.
Og nu er det jeg godt kunne tænke mig lidt hjælp!!! Jeg har bestilt AMD
Athlon T-bird 1.4GHz og skal som sagt bruge et
bundkort, det skal køre stabil og hurtigt (gerne gennemprøvet) jeg har ikke
nogen ambitioner om at clocke, det må meget
gerne bruge DDR-SDRAM PC2100 (da jeg går ud fra at det er nogen af de
hurtigste pt.) jeg har ikke ambitioner om at kunne
køre raid, men dog ikke nogen undtagelse for valget og der skal helst ikke
være lydkort indbygget i det...

Jeg håber der vil komme et kvalviseret bud på hvad de sidste 2 ting skal
være for noget!!!

Mit system er indtil videre...
Skærmkort: ATI Radeon 32MB DDR
Tv-kort: Terratec TerraTV PCI
DVD: Pioneer 16/40X 106S
Brænder: Plextor 16/10/40A
HD: IBM DeskStar 60GXP 40GB
Lydkort: HOONTECH SoundTrack Digital-XG
Kabinet: Aopen HQ08 ATX
Køler: GLOBAL WIN WBK68 HI-END COOLER
CPU: AMD Athlon T-bird 1.4GHz
Bundkort: ???
Ram: ??? (512MB)

Med venlig hilsen
Henrik Reinholdt Jakobsen
Mail: henrik@mauer.dk
Icq: 85559679

Fra : DareDevil

Dato : 13-09-01 20:34

Gigabyte GA-7DXR er klart at anbefale der er onboard lyd, men det kan
disables, de kører sygeligt godt...

Fra : Peter Olsen

Dato : 13-09-01 21:09

Jeg er personligt imod Gigabyte - mit sidste MB kom fra dem - det gør jeg
ikke igen.

Selv er jeg blevet Microstar og ASUS fan. Hvis du vil bruge DDR ram kan du
jo tage et kig på A7M-266 (mener jeg det hedder) fra ASUS, og ellers giver
et kig på www.tomshardware.com som regel en ide om hvad der er bedst. Kig
efter nogle sammenligninger af MB med DDR ram understøttelse.

--

==========
[Na]ZanZan

Fra : DareDevil

Dato : 13-09-01 22:14

Køb alt andet end ASUS A7M266 det er da det værste bæ asus har lavet...
A7V266 skulle være ok...

Fra : Peter Olsen

Dato : 13-09-01 22:42

Som sagt kunne jeg heller ikke huske hvad modellen helt præcist hed, så jeg
har sikkert tænkt på A7V266 og ikke A7M266. Kan ikke engang huske
forskellen. Men hvis A7V266 bare er en DDR model af A7V133 så er det et godt
bud - bruger selv A7V133 og er jævnt godt tilfreds.

--

==========

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-01 10:09

On Thu, 13 Sep 2001 23:14:12 +0200, "DareDevil" <tom-stryhn@mailme.dk>
wrote:
>Køb alt andet end ASUS A7M266 det er da det værste bæ asus har lavet...
>A7V266 skulle være ok...

Hvorfor ?
Mange steder anbefales AMD chipsettet på A7M266 til fordel for Via
chipsettet på A7V266.

/Dennis

Fra : Santa Xcaze

Dato : 14-09-01 11:14

Fordi det er multipier locked .... Hvilket jo er ret nedern!!! Hvis han en
dag vil OC!!

Fra : Peter Olsen

Dato : 14-09-01 11:28

Det er da ikke bundkortet der bliver multiplier locked - det er da CPU'en
der bliver det. En ting der iøvrigt er ret nemt at ændre på.

--

==========

Fra : Atcox

Dato : 14-09-01 15:07

> Køb alt andet end ASUS A7M266 det er da det værste bæ asus har lavet...

Og hvorfor er det så det?
Eneste minus ved mit A7M266 er at det er multiplier locked...

Pelle Frederiksen.
--
Atcox' Diablo II Speed up Tips & Tweaks
http://hjem.get2net.dk/atcox/d2

Fra : Morten

Dato : 13-09-01 21:59

> Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvilket bundkort jeg skal købe...
> Man har kigget på Asus og Microstar og jeg er kommet så langt at jeg
syntes

Jeg kan anbefale MSI, bruger selv et K7T Turbo (ikke-DDR, dog), som er
klippestabilt, hvilket også fremgik af diverse tests på nettet. Det har
desuden
fire diodelys, der med rød/grøn-kode fortæller, hvad der evt. måtte være
galt. Ikke, at det skal være afgørende for et køb, men er da en ok ting at
tage i betragtning.

Mvh.
Morten

Fra : ab

Dato : 14-09-01 08:33

For at gøre forvirringen totalt vil jeg foreslå EPOX -8KTA3. Kortet har RAID
(er også super til OC), har fejlvisning via LED-udlæsning med 2 stk.
7-segment lystal, der til enhver tid viser bundkortets tilstand.

I forbindelse med mit arbejde har det vist sig at køre meget stabilt. Dertil
er det meget gedigent udført og kommer med meget udførlig manual (- og en
indpakning, der absolut ikke er almindelig for lignende produkter).

MVH ABC / ab

----------------------------

Fra : Zeuner

Dato : 14-09-01 03:47

Køb ASUS. Det er den konklusion jeg er kommet til for længe siden. Det er
simpelthen så stabilt, plus det normalt rykker en anelse mere en
konkurrenterne.

Asus nuværende DDR-bundkort hedder A7V-266, men dette er med det noget
skuffende VIA KT266 chipset. De har i mellemtiden lavet en forbedret
version - KT266A - som ifølge en test på Toms sparker røv. Læs evt:
http://www.tomshardware.com/mainboard/01q3/010902/index.html

Jeg har lige tjekket Asus hjemmeside for at finde info på et board med dette
chipset, men forgæves. Men det må være lige om hjørnet, idet VIA har lavet
chipsettet med samme ben-konfigurationer som forgængeren, og derfor passer
umiddelbart på bundkortet. Det kommer formentlig til at hedde ASUS A7V-266A.

Hvis du tjekker benchmarks hos Toms, vil du se at der kan være forbedringer
på op til 30%, hvilket virker noget heftigt.

Fra : Santa Xcaze

Dato : 14-09-01 10:02

Oki hvis du ikke skal OC, ville jeg nok vælge et af følgende boards:

Abit

KG7 ATX Socket A / VIA761 / 6PCI-1AGP / IDE100 1.307 kr.

Ecs
K7S5A ATX Socket A / SiS735 / 5PCI-1AMR-1AGP / IDE100 / Audio / NIC
879 kr