Ericsson T28s
Fra : spolt

Dato : 13-09-01 17:16

Hej
Noget godt / dårligt ved den Telefon ?? skal man holde sig fra den eller
hvad ?
Og hvor er den billigst ??

jacR

Fra : Brian Kristiansen

Dato : 13-09-01 19:01

"spolt" <spolt@lazy.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Noget godt / dårligt ved den Telefon ?? skal man holde sig fra den eller
> hvad ?
> Og hvor er den billigst ??
>
> jacR

Hej

godt nok er min lige gået i stykker, men den har også været på gulvet mange
gange og jeg købte den da den var helt ny på markedet (ca 1 1/2 år siden).

Den har været tændt KONSTANT i den tid ! (kun været slukket når jeg skulle
op i et fly).

Jeg har været ekstrem tilfreds med den !

Den har dog en STOR fejl ! At det tager 1 - 2 sekunder at slette SMS
beskeder (min forrige ericsson kunne jeg slette 20 SMS beskeder på 10 sec, i
T28 tager det mindst 40 sec ! )

Men til den pris som den bliver solgt til idag så er det et rigtigt godt køb
!

Mvh
brian

Fra : jan steen sørensen

Dato : 14-09-01 06:31

>Noget godt / dårligt ved den Telefon ??

Godt: lille - kanon god lyd, bundstabil i kabinet, oplader hurtigt (ca. 1/2
time), nem betjening, mikrofon klap udballancerer effektivt baggrundsstøj
(undtagen vindstøj) Seriøs telefon. mulighed for ÆGTE håndfri
installationssæt til bilen (prof. kvalitet) udvendig antenne (bedre
forbindelse). Lav vægt.

Dårligt: 2 døgns standby, (problem? - du kan få større batt.), ingen ordbog
(kun neg. hvis du er vant til dette fra Nokia), udvendig antenne (smagssag),
et "udskældt" mærke.

>skal man holde sig fra den eller hvad ?

Absolut ikke, kan varmt anbefale den - jeg synes den er kanon - haft min i
næsten 2 år (dengang kostede den ca. 4.000kr!)
har den altid med.

>Og hvor er den billigst ??

prøv evt. på http://www.wannasave.dk/telefoni/tilbud/Ericsson_T28s/ d.d. er
prisen 399,-

Hilsen
Jan

Fra : Jacob

Dato : 17-09-01 12:29

jan steen sørensen wrote

> [...]
>(undtagen vindstøj) Seriøs telefon. mulighed for ÆGTE håndfri
>installationssæt til bilen (prof. kvalitet) udvendig antenne (bedre

En udvendig antenne giver IKKE bedre forbindelse !!! Telefonerne skal
overholde diverse GSM standarder og derved skal de også have samme følsomhed
(-104 dBm) (forbindelses evne). Da T28'eren kom hed følsomheden -102 dBm så
i teorien skulle T28'erem faktisk være dårligere end f.eks. 3310/3330...bare
som eksempel...
Så en udvendig antenne er ikke nødvendigvis bedre eller dårligere end en
intern.

Standbytiderne er ikke nødvendigvis telefonafhægigt. Operatørerne sætter
deres netværk op til at "søge efter de enkelte telefoner" X antal gange i
minuttet (det er en faktor, der ligge mellem 2 og 9, hvor 2 er oftest).
Dette hedder PRP (Paging Repitition Period eller Location Update). Hver gang
nettet beder om PRP fra en telefon, tvinges telefonen til at sende med max
power uanset hvor tæt den er på antennen. Dette er en temmelig stor
belastning af batteriet og jo flere gang PRP - jo mere "suttes" der på
batteriet. Sonofon kører med PRP på 8, så hvis TDC for eksempel brugte 5
ville den samme telefon have dårligere standby tid på TDC nettet end på
Sonofon nettet.

Med hensyn til den generelle kvalitet, mener jeg ikke den er pengene værd.
En af mine venner havde en i to dage. Den lå på pasagersædet i hans bil og
gik simpelthen bare død. Han kunne ikke få liv i den igen, ikke engang ved
at lade batteriet op. I Marts var jeg på besøg på et servicecenter i Taiwan.
Her kunne de fortælle at de reparerer 50000 T28'ere om måneden. Samtidig er
klappen et svag punkt. Den er ikke hængslet overbevisende og der er (som
beskrevet i en af de andre kommentarer) overhængende fare for at den knækker
af.

Find dig hellere en Nokia !

Jacob

Fra : spolt

Dato : 17-09-01 23:14

> Find dig hellere en Nokia !
>
> Jacob

Det er jo det har haft en 3 stykker af dem efterhånden nem og god menu ja
det er godt.

MEN de er sku ikke særlig holdbare, har haft en 3310 siden januar i år da
det med tiden var blevet næsten umuligt og hører noget i den (med mindre man
bruger håndfri)
Så jef sendte den ind på garantien og fik af vide den obligatoriske med de
Nokia'r :"Fugtskade , det dækker garantien ikke !"
De sagde det kan være af og gå i lommen med den..

Hvor er pointen så lige i det der med "lommestørelse" ??Hvis ikke "lortet"
kan holde til man har den i lommen ??

Anyway , har en kammerat der lever af og lave det elektronik værk
(telefoner, kameraer osv) han kiggede på den og sagde at min højtaler var
rustet.
Så nu er det SLUT...

Vh
spolt

En tideligere Nokia fan & Toyota fan, de har samme fejl

Fra : jan steen sørensen

Dato : 18-09-01 08:36

> [...]
>Nokia'r :"Fugtskade , det dækker garantien ikke !"
>De sagde det kan være af og gå i lommen med den..

Jeg tror også at visse "værksteder" nogle gange bruger det som en nem og
hurtig undskyldning. Har været ude for at kunder ikke ville have telefoner
repareret for fugtskade (typisk 500-1200 kr), fik telefon tilbage uden
reparation, efterfølgende blev de sendt direkte til leverandøren for rep. -
kommer tilbage repareret, med beskrivelsen: kredsløb xxxxxxx rep. og
opdateret : 0,00kr
Ofte er du jo gået lige igennem butikken, og da de lever af at SÆLGE
telefoner, er det jo lidt smartere at sende dig ind i butikken igen, men det
handler jo om tillid - Ikk'?

>Hvor er pointen så lige i det der med "lommestørelse" ??Hvis ikke "lortet"
>kan holde til man har den i lommen ??

Få dig et andet job, hvor du ikke sveder

Jan

Fra : jan steen sørensen

Dato : 18-09-01 08:25

>jan steen sørensen wrote

1/2

>En udvendig antenne giver IKKE bedre forbindelse !!!

Jo, det gør den ! - derfor har Ericsson taget lang tid om at komme på
markedet med deres nye model, nu med indvendig antenne.
Nokia har iøvrigt også haft store problemer med de første af deres telefoner
med indv. antenne.

> [...]
>(-104 dBm) (forbindelses evne). Da T28'eren kom hed følsomheden -102 dBm så
>i teorien skulle T28'erem faktisk være dårligere end f.eks.

Den følsomhed du skriver om, handler ganske rigtigt om forbindelses evne!
De - 102 eller - 104 dB betyder blot med hvilken signalstyrke den stadig kan
overholde et givet signal/"støjforhold" (egenstøj, da modtagedelen jo kører
analog) - om det er OPGIVET med 2dB bedre eller dårligere er mindre
vigtigt, hvad overholder den i praksis? også andre forhold gør sig gældende
for hvordan telefonen "opfører" sig, mht. "evnen" til at vedligeholde
forbindelsen!
Samtidig vil den udvendige antenne typisk give en forstærkning på 2 dB.

Antennen skal både sende OG modtage, så derfor (alt andet lige) vil det være
optimalt at have udvendig antenne (selv om det er irriterende) - ligeledes
får du betydelig bedre forbindelse (og mere stabil) såfremt der i bilen
monteres håndfri sæt, med extern antenne (i forrude eller på bilens tag)

Min daværende arbejdsplads leverede et stort antal af Nokia 6150 (udvendig
antenne), til kunder. Det var en udmærket telefon, men da 3210 og 8210
(8850) kommer på markedet ville de fleste hellere have den (pga. indvendig
antenne) - jeg anbefalede og solgte stadig 6150, men de fleste af mine
kolleger solgte de nye - uden antenne! - dette gav mange reklamationer over
dårlig kvalitet i modtagelsen, samtidig kunne der ikke foreslåes/leveres
installationssæt til de nye - fandtes kun til 6150 ("cark 91") - så en del
fik byttet til 6150 eller Ericsson, men dette var de jo ikke alle lige
tilfredse med, når de havde valgt en telefon UDEN antenne!

Samtidig blev signalstyrken ofte "pint" til det yderste, for at beholde
kunden så længe i "eget net" som overhovedet muligt (dette niveau er
netværksbestemt) Dette gjorde blot problemerne endnu mere tydlige! (jeg
mener det var muligt at bevare en forbindelse på ca -107dB - men risikoen
for afbrydelser var STOR!....)

>Så en udvendig antenne er ikke nødvendigvis bedre eller dårligere end en
>intern.

Korrekt, men alt er relativt, og ikke kun sort/hvidt - der er fordele og
ulemper i begge tilfælde, blot foretrækker jeg personligt, blandt de
telefoner jeg bruger/har brugt, Ericsson T28s - den er altid med, da den
fylder så lidt, samtidig er det den telefon der har skuffet mig mindst!
(sammenlignet med: Nokia 6150, 3210, 3310, 8210, 6210, Ericsson SH888, S868,
R380s (kanon WAP telefon iøvrigt!), Motorola 920, 930, 3690, T180, Siemens
C25, C35)

> [...]
>batteriet. Sonofon kører med PRP på 8, så hvis TDC for eksempel brugte 5
>ville den samme telefon have dårligere standby tid på TDC nettet end på

Derfor skriver leverandørerne også: netværksafhængigt!

På Motorola 920 og 930 kunne man, fra telefonen, tvinge den til at opdatere
oftere - low, medium eller high.
Dette gjorde en rimelig forskel når man kørte i "eget net" og med Sonofon
som national roaming partner

> [...]
>klappen et svag punkt. Den er ikke hængslet overbevisende og der er (som
>beskrevet i en af de andre kommentarer) overhængende fare for at den

Historien er fortalt før!

Og dengang de danske knallertforhandlerne kun solgte Puch, Puch og atter
Puch (90%), hvad levede de da af? Puch!

T28s: Når de fortæller at de reparerer 50.000 stk./md. - fortæller det så
ikke en hel del om hvor populær den er?
Klappen var kun svag på de første modeller, og kan skiftes på få sekunder -
iøvrigt uden brug af værktøj!

>Find dig hellere en Nokia !

Vurdér dit behov og ønsker - smag og behag er også forskelligt!
(nogle kan lide datteren andre moderen...... - og enkelte fortrækker faderen

Tak til dem der læste med helt hertil!!!!
Hilsen
Jan
(radiomek. og elektroniktekn.)

Fra : Claus Rolsted

Dato : 18-09-01 16:59

"jan steen sørensen" <jss@private.dk> skrev i en meddelelse
> Tak til dem der læste med helt hertil!!!!

Det var så lidt - det var hyggeligt
Jeg var også glad for min T28'er (jeg blev i hvertfald skuffet over den 3310
jeg købte efterfølgende). På T28'eren var jeg dog blevet lidt træt af det
lille display, og på min model var tasterne ikke de bedste, hvis man skulle
skrive mange sms'er. Derudover var det ret træls at skulle vente 1-2
sekunder på bekræftelsesmeddelelserne (når man f.eks. skulle slette sms).

Mvh
Claus

Fra : peet_dk

Dato : 14-09-01 16:33

> Noget godt / dårligt ved den Telefon ??

Ud over det der er nævnt vil jeg klart sige at dens størrelse er perfekt til
at have i en lomme uden man ligger mærke til den hele tiden. Jeg har også
haft problemer med at den "gik ud" dvs. at batteriet fladt lidt ud, men det
klarede en rep hos tdc for et ½ år siden og har slet ikke haft prob. med den
siden.

> skal man holde sig fra den eller hvad ?

alsolut ikke, den bedste mobil i dens pris klasse.

tjek www.mobilpriser.dk eller www.edbpriser.dk