Desperat råb om hjælp
Fra : Michael Just

Dato : 13-09-01 12:38

Hej alle

Jeg har virkelig brug for jeres hjælp. For en uge siden lugtede det brændt
fra min computer, og den ville ikke længere boote. I erkendelse af det købte
jeg et nyt bundkort (MSI K7T turbo ver 3), men heller ikke det hjalp. Så
købte jeg en ny processor, heller ingen succes. I dag købte jeg så en ny
strømforsyning, men heller ikke det hjalp. Nu er jeg løbet tør for ideer.
Har også prøvet forskellige ramkredse. Har desuden prøvet at starte med alt
koblet fra, men samme resultat.
Symptomerne.
Maskinen starter og der er strøm på, men ingen post beep, intet billede. Det
eneste der sker er at blæseren kører rundt, og en af fire dioder på boardet
lyser grønt resten lyser rødt.
Jeg er virkelige lost. Nogen bud (håbe)
Send gerne svar på mail. (michael@justerne.com)
Med håbefulde hilsner

Michael

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 13-09-01 13:47

> [...]
Det
> eneste der sker er at blæseren kører rundt, og en af fire dioder på

Hejsa,

måske er det noget med grafikkortet eller harddiskene.

Men prøv først skille computeren fuldstændig ad og så sætte ram, grafikkort
og harddisk i og start den.

Jeg har lige haft samme problem, det hjalp at skille det hele ad. Jeg har
sikkert fået skubbet til et eller andet der så ikke sad ordentligt - måske
du har fået gjort det samme.

Mvh.
Mikael

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 13-09-01 14:02

Michael Just wrote:

> [...]
> eneste der sker er at blæseren kører rundt, og en af fire dioder på boardet

Jeg ville starte med at lede efter det der er brændt af. Når der lugter
brændt er der som oftest synlige skader. Det kan være brændte eller
smeltede ting, eller kondensatorer der "buler".

Det kan give et hint om hvad der er galt, og måske også om evt.
følgeskader.

Hvad angår dioderne, skal de lyse sådan? Er den grønne f.eks. udtryk for
en fejl? (Check manualen.)

   Venlig hilsen
      Henrik

Fra : Michael Just

Dato : 13-09-01 14:31

Bundkortet var brændt ved kondensatorerne, men bundkortet ER blevet skiftet
med et nyt uden at det ændrede noget. Dioden indikerer en ramfejl, men jeg
har prøvet med nu seks forskellige ramklodser uden at det hjalp en disse.
Suk

Michael

Fra : Brian Schelde

Dato : 13-09-01 14:33

"Michael Just" <michael@justerne.com> wrote in message
> [...]
> har prøvet med nu seks forskellige ramklodser uden at det hjalp en disse.
Skiftede du bundkortet inden du skiftede strømforsyningen, for hvis
strømforsyningen er i stykker, så har den nok brændt begge kort af.

Fra : DWM

Dato : 13-09-01 16:38

"Michael Just" <michael@justerne.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> har prøvet med nu seks forskellige ramklodser uden at det hjalp en disse.

Hvis du har en andet grafikkort til at ligge kunne du jo prøve
at sætte det i. Du er også sikker på at stikket til højtaleren sidder
rigtigt?
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

PS: No it´s not a valid emailaddress

Fra : Dennis Nielsen

Dato : 13-09-01 21:34

Har du prøvet at isætte dine nye dele (cpu,mobo og psu) for at se om de kan
køre sammen.
Hvis det heller ikke dur, så har du et problem....

Fra : Michael

Dato : 14-09-01 07:39

Hej Michael

Her er hvad du skal gøre!

Tag dit mobo ud af kabinettet og sæt KUN psu, cpu(uden køler, men lad ikke
lortet køre for længe uden) og pc speaker til.
Altså ingen ram ingen grafikkort kun det ovenfor beskrevne.

Hvis der ingen biplyde kommer fra højtaleren har du et problem!
Husk at sætte alle jumpere rigtigt på dit mobo!

Kommer der biplyde?
Så sæt rammen i og start op igen er biplydene nu anderledes? Hvis ikke er
det skidt, hvis ja
prøv at sætte grafikkort i.....o.s.v.

Det du skal overveje er at dit MOBO stod af, skyldes det at MOBO gik i
stykker eller var det noget andet der fik den til at stå af ? Det kan såmænd
være din cpukøler der er kortsluttet!

Michael

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 14-09-01 07:49

> Tag dit mobo ud af kabinettet og sæt KUN psu, cpu(uden køler, men lad ikke
> lortet køre for længe uden) og pc speaker til.
> Altså ingen ram ingen grafikkort kun det ovenfor beskrevne.

Hvordan sætter du en cpu til en psu uden et mobo imellem? Er det en ny type
psu som jeg ikke har hørt om?

MVH
THomas

Fra : DWM

Dato : 14-09-01 12:55

"Thomas Worm Madsen" <ormen@ormens.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan sætter du en cpu til en psu uden et mobo imellem? Er det en ny type
> psu som jeg ikke har hørt om?

Jeg tror han mener at han skal holde sit motherboard i hænderne
og tænde for det med de ting sat til. Han skal selvfølgelig kun holde
på det ude i siderne uden at rører komponenter og videre.
På den måde er man sikker på at der ikke er noget som f. eks
rører kabinettets bagside.

Fra : Michael Just

Dato : 14-09-01 15:37

Og sjovt nok hjalp det. Maskinen starter nu op udenfor kabinettet. Har sat
nogle nylon afstandsstykker på kabinettet, og det ordnede problemet
Tak for alle jeres svar
Michael

Fra : Michael

Dato : 16-09-01 13:45

"Michael Just" <michael.just@journalist.dk> wrote in message
> Og sjovt nok hjalp det. Maskinen starter nu op udenfor kabinettet. Har sat
> nogle nylon afstandsstykker på kabinettet, og det ordnede problemet
> Tak for alle jeres svar
> Michael

Det var da rart ;-D

Det kan også have været noget så simpelt som en skrue der var røget om bag
MOBO, det er set før.

Michael

Fra : Michael

Dato : 16-09-01 13:43

Hej

> [...]
> på det ude i siderne uden at rører komponenter og videre.
> På den måde er man sikker på at der ikke er noget som f. eks

Ja, det er korrekt, man behøver nu ikke at holde det i hånden, bare læg det
på bordet (med mindre det er strømledende.
Det sker nemlig af og til at det giver problemer med short til kabinettet,
men jeg gik da ud fra at det jeg skrev var rimelig forståeligt, hvis man
piller sit MOBO ud af kabinettet og derefter sætter CPU i kabinettet og tror
det kan virke har man ikke fortjent at have PC og skal ihvertfald ikke
eksperimetere med at sætte ram i

Michael