indsætte ting i pdf eller ps-dokument
Fra : Dennis

Dato : 13-09-01 10:10

Hejsa.

Findes der et commandline program til *nix, der kan indsætte ting i et
færdigt pdf eller ps dokument.
Det der skal gøres er at indsætte et logo, som normalt vis ligger på det
rigtige brevpapir på papir - men for at pdf-filerne skal være rigtig
udseende skal brevpapiret også være med på disse.

Filerne bliver i windows udskrevet til en ps-fil, men skal herefter
behandles på en *nix maskine og konverteres herpå til færdig pdf. Så et
eller andet sted skal der indsættes et logo på de udskrevne sider (enten
mens de er som ps eller pdf).

Er dette muligt?

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 13-09-01 14:47

Dennis> Hejsa.
Dennis> Findes der et commandline program til *nix, der kan indsætte ting i et
Dennis> færdigt pdf eller ps dokument.
Dennis> Det der skal gøres er at indsætte et logo, som normalt vis ligger på det
Dennis> rigtige brevpapir på papir - men for at pdf-filerne skal være rigtig
Dennis> udseende skal brevpapiret også være med på disse.

Dennis> Filerne bliver i windows udskrevet til en ps-fil, men skal herefter
Dennis> behandles på en *nix maskine og konverteres herpå til færdig pdf. Så et
Dennis> eller andet sted skal der indsættes et logo på de udskrevne sider (enten
Dennis> mens de er som ps eller pdf).

Dennis> Er dette muligt?

Det er i hvert fald muligt. Logoet skal sikkert placeres et fast sted på hver
side. Så er det bare at putte det ind på hver side uden en "showpage".

Det må kunne gøres med sed eller perl.

--
Niels Elgaard Larsen
E-mail: elgaard@diku.dk <URL:http://www.diku.dk/users/elgaard/>

Fra : Dennis

Dato : 13-09-01 22:12

"Niels Elgaard Larsen" <elgaard@diku.dk> skrev i en meddelelse
> Det er i hvert fald muligt. Logoet skal sikkert placeres et fast sted på
hver
> side. Så er det bare at putte det ind på hver side uden en "showpage".
>
> Det må kunne gøres med sed eller perl.

Eksempel? Jeg har søgt nettet tyndt, men intet fundet.

/Dennis

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 14-09-01 07:46

"Dennis" <viol8r@technologist.com> writes:

> Findes der et commandline program til *nix, der kan indsætte ting i et
> færdigt pdf eller ps dokument.

Sikkert i ps, men hvorfor egentlig?

Windows kan godt lave pdf'er, lige
så godt som en hvilken som helst un*x.

Ghostview, ghostscript, 5D pdf writer, alle disse kan du endda hente
og bruge gratis.

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.rk-speed.dk http://fiduso.dk http://sunsite.auc.dk/dk-tug

Fra : Dennis

Dato : 14-09-01 09:05

"Brian Elmegaard" <brian@rk-speed-rugby.dk> skrev i en meddelelse
> Sikkert i ps, men hvorfor egentlig?

Fordi det er nødvendigt. Men hvordan - alle tools jeg har set har kun kunne
indsætte nye sider, men ikke "kopiere" en side oven i en anden.

> Windows kan godt lave pdf'er, lige
> så godt som en hvilken som helst un*x.

Det er kun interessant i *nix - slut brugerne skal kun koncentrere sig om at
vha. et interface uploade ps-filerne til en server.

Fra : Preben Traerup

Dato : 14-09-01 13:46

In article <3ba1bb6f$0$23963$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, "Dennis"
<viol8r@technologist.com> wrote:

> "Brian Elmegaard" <brian@rk-speed-rugby.dk> skrev i en meddelelse
>
> Fordi det er nødvendigt. Men hvordan - alle tools jeg har set har kun
> kunne indsætte nye sider, men ikke "kopiere" en side oven i en anden.

Jeg tror ikke der findes et specielt tool til at indsætte en stump ps code
i et document, for det behøves ikke! Jeg har ihvert fald aldrig hørt om et.
Det var formodentligt derfor at der tidligere blev svaret med sed
og eller perl programmering.

Det, du kan gøre, er følgende - og så kan du selv optimere herfra -
copy from file until "known string" to tmp
append stump to tmp
append rest of file to tmp
move tmp to "original file name"

Undersøg en (flere) af de filer du vil have indsat stumpen i.
PostScript er trods alt et struktureret programmeringssprog, så det bør
være muligt at finde et godt sted (fast streng f.eks) at hælde stumpen ind
efter - check kogebogen for PS.

Du kan altid teste med en enkelt fil eller to, gs/gsview kan checke resultatet
før du begynder at sende til printeren

Fra : Klaus Thøstesen

Dato : 18-09-01 21:03

> [...]
>rigtige brevpapir på papir - men for at pdf-filerne skal være rigtig
>udseende skal brevpapiret også være med på disse.

Ghostscript har en fil "caption.ps", som ligger i \lib\ kataloget.
Denne indsætter en boks nederst på alle sider med en tekst.
(skriver ex. "Printed by Alladin's XXYYZZ product" med en GS 6.01)

Man bruger den som:

gs [sti]\caption.ps minfil.ps
eller
gs [sti]\caption.ps minfil.pdf

Så vises filen på skærmen, skal den direkte gemmes med logoet skal der
et par parametre mere på, ala:

gs -sDEVICE=pswrite -sOutputFile=ud.ps [sti]\caption.ps minfil.ps
eller
gs -sDEVICE=pdfwrite -sOutputFile=ud.pdf [sti]\caption.ps minfil.ps

Det burde være muligt at tilrette filen, så den indsætter et logo
istedet. Dette ligger dog langt over mit kendskab til postscript.