512 MB RAM blok fra PQI
Fra : Rene L.

Dato : 13-09-01 09:49

Hej,

Lige efter at pc'en er startet, kommer der en oversigt over hardwaren i
pc'en. Under RAM skal der vel både være SDRAM sokkel 0 og 1, når der sidder
et 512 MB modul. Jeg mener kun at der står 0 ved mig, men kan pc'en
overhovedet starte og fungere hvis dette er tilfældet?

Jeg kunne overhovedet ikke køre Windows Me og 98 SE ordentligt. Mine frie
ressourcer lå på ca. 60 % i starten, men faldt helt ned til under 10 % i
værste tilfælde. Kort tid derefter gik den ned.

Nu kører jeg Windows XP og har også kørt Windows 2000. Der har jeg også
været ude for at maskinen pludselig kommer med blå skærm, hvor der står
noget med memory dumb, altså noget med hukommelsen. Er der noget galt med
mit PQI modul ? Den kører jo for det meste, men den har ikke gjort dette før
jeg fik dette modul.

På forhånd tak.

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 13-09-01 10:08

"Rene L." <rbl@webworx.dk> skrev:

> Under RAM skal der vel både være SDRAM sokkel
> 0 og 1, når der sidder et 512 MB modul.

Nej.
Jeg havde 2 512 MB moduler i og her var der kun Dimm 1 og 2 som var aktive.

> Jeg mener kun at der står 0 ved mig, men kan pc'en
> overhovedet starte og fungere hvis dette er tilfældet?

Hvilket bundkort?
Muligvis forsøger du at kører dine PQI RAM ved CAS 2 - det kan de ikke!

> Der har jeg også været ude for at maskinen pludselig
> kommer med blå skærm, hvor der står noget med
> memory dumb, altså noget med hukommelsen. Er der
> noget galt med mit PQI modul ?

PQI er ikke Verdens bedste RAM. Mine 2 512 MB blokke kører, men jeg har
været udsat for flere mystiske ting efter et jeg i satte den billige PQI
RAM. Dog ingen blå skærm under Win2k.

Prøv at tage dine RAM ud og sæt dem i et par gange, måske de bare har dårlig
forbindelse.
Husk der er 10 års Hjemme på bopælen ombytnings garanti.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
===========================

Fra : Rene L.

Dato : 13-09-01 10:10

> Hvilket bundkort?

Abit KT7A

> Muligvis forsøger du at kører dine PQI RAM ved CAS 2 - det kan de ikke!

Ja, jeg kører dem ved CAS2, men det er kun ved 100 MHz, så det burde de
kunne. Jeg har en Duron 750.

> Husk der er 10 års Hjemme på bopælen ombytnings garanti.

Ja, men hvordan fungerer det. Bliver det ikke nærmere noget med at indsende
for at få byttet ?

Fra : Alex Hansen

Dato : 13-09-01 18:17

Hej!

Nu når snakken nu er i gang, hvad er så lige CAS2?

Alex

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 13-09-01 18:22

"Alex Hansen" <speedi@tdcadsl.dk> skrev:

> Nu når snakken nu er i gang, hvad er så lige CAS2?

Jeg husker ikke hvad CAS står for, men faktum er at RAM som kører CAS2 er
hurtigere end de samme RAM som kører CAS3.
Nogle RAM er simpelthen ikke gode nok til at køre CAS2 og må derfor operere
ved CAS3.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
===========================

Fra : Madsen

Dato : 13-09-01 22:30

"Alex Hansen" <speedi@tdcadsl.dk> skrev:

> Nu når snakken nu er i gang, hvad er så lige CAS2?

3-5 % hastighedsforskel fra CAS3 ifølge nedenstående link:
<http://www.anandtech.com/guides/viewfaq.html?i=4>
Du stiller det inde i BIOS.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 13-09-01 11:48

"Rasmus A. Nielsen." <rasmus@@bbservice.dk> wrote in message

> PQI er ikke Verdens bedste RAM. Mine 2 512 MB blokke kører, men jeg har
> været udsat for flere mystiske ting efter et jeg i satte den billige PQI
> RAM. Dog ingen blå skærm under Win2k.

Jeg har for en lille måneds tid siden smidt en 512PQI i min maskine og der
har ikke været noget som helst siden , ja den er faktisk ikke blevet booted
siden den blev sat i (!)
Asus CU4X, Intel p3 800 med 100mhz FSB..

/Dennis

Fra : Madsen

Dato : 13-09-01 15:43

"Rene L." <rbl@webworx.dk> skrev:

> [...]
> mit PQI modul ? Den kører jo for det meste, men den har ikke gjort dette før

At der står noget med Memory Dump behøver nødvendigvis ikke at
have noget med fejl på dine RAM at gøre. Win2000 og formodentlig
også WinXP laver et såkaldt Memory Dump og ligger det ned i en
log-fil for senere fejlfinding. Det vil sige at den tager den information
der ligger i RAM på det tidspunkt computeren går ned og skriver det
ind i en logfil. Hvor stor den fil skal være kan du bestemme inde i
Start og Genoprettelse under Denne Computer > Avanceret.
<http://www.wol.dk/~hijklm/win2k/memorydump.gif>

Få fat i et program som kan teste dine RAM. Her kan jeg foreslå
Memtest86 v2.7 fra <http://www.teresaudio.com/memtest86/>
Hvis det ikke finder fejl, er der næppe noget galt med dine RAM.

Jeg kører selv med PQI 133 Mhz. / 512 Mb og de kører uden nogen
form for problemer. Jeg har dog modtaget en 512 Mb. som der var
fejl på, men disse fejl fandt ovenstående program og jeg fik klodsen
byttet uden videre vrøvl.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-09-01 21:51

On Thu, 13 Sep 2001 10:48:35 +0200,
Rene L. <rbl@webworx.dk> wrote:
> [...]
> mit PQI modul ? Den kører jo for det meste, men den har ikke gjort dette før

Hen memtest86 på www.memtest86.com, og lad den køre natten over.
Så ved du om du har defekt RAM.