Ny køler????
Fra : Nicklas

Dato : 12-09-01 21:27

Hej
Jeg har lige købt end ny cpu, det er en 1,4mhz athlon. Når den kører normalt
har den end temperatur på 64 grader.
Jeg vil gerne vide om det er en for høj temperatur?
Jeg har forresten en Alpha heatsink PAL 6035

mvh
Nicklas

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 13-09-01 14:18

> [...]
> har den end temperatur på 64 grader.
> Jeg vil gerne vide om det er en for høj temperatur?
> Jeg har forresten en Alpha heatsink PAL 6035

Du købte vel for fa'en en ny køler samtidig, som garanterede den kunne køle
din cpu?

/Mikael

Fra : Nicklas

Dato : 13-09-01 14:51

Hej Mikael
Køleren er en gammel køler jeg brugte til en 1ghz processor.
Men nu har jeg fået af vide af Tom Stryhn, processoren dør af 90grader og
jeg skal ikke lade den gå op på de 70

mvh
Nicklas

ps Tak for svaret Tom

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 13-09-01 15:48

"Nicklas" <nicklaswolff@hotmail.com> skrev:

> ps Tak for svaret Tom

Må vi lige høre Toms svar ?
Jeg kan ej finde hans besvarelse på dit indlæg.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
===========================

Fra : Dan

Dato : 13-09-01 16:16

Jeg har samme CPU og den bliver under normal drift 60 grader, men
under kraftig belastning (3D spil) omkring 70 -72
grader. Det er en køler som er beregnet til CPU'en
Har læst mig til at det er meget normalt.

Fra : Onix

Dato : 13-09-01 18:04

Hej NG !

Jeg har også en 1400 Mhz Athlon, som kræver en vis køling, jeg skiftende
blæsenden ud som computeren var født med og fik en Dragon Orb 3, men er
faktisk lidt ked af at den også larmer en del, men har fundet ud af at
kølere til AMD 1.4 Ghz skal ha voldsom køling og derfor undgås støjen
ikke......men har andre et bud på støjreduktion ? kan man isolere kabinettet
? Fordelen ved Dragon Orb 3 er at den køler godt - cpu cirka 47 grader
konstant, men blæseren "hyler" lidt .....har 5200 omdr.

Onix

Fra : DareDevil

Dato : 13-09-01 18:20

Og det frarådes at man lydisolerer sit kabinet med eksempelvis måtter eller
lign, da disse også er med til at isolere varmen i kabinettet.... Hvis du
vil køre med en STOR computer ligsom resten, må du leve med larmen, eller
kan man købe en køler til ca 950 på studiedata, den larmer ikke sønderligt
og er godkendt til 2Ghz der står den larmer, men en af mine venner har den,
og den larmer mindre end en WBK38 (som jeg selv har)...

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 13-09-01 18:39

"Onix" <3kantsomr@ofir.dk> skrev:

> [...]
> ud af at kølere til AMD 1.4 Ghz skal ha voldsom køling
> og derfor undgås støjen ikke......men har andre et bud

Støjen kan sagten minimeres, det koster desværre kassen.
God kabinet køling er guld værd, så meget værd at man måske kan sænke CPU
blæserens hastighed = mindre støj.
Et par 80 mm blæsere til 200-300,- kan udrette mirakler uden at støje.

I morgen modtager jeg en AMD T-Bird 1400 Mhz, som skal køles af min
nuværende Silverado 50 til 500,-. Jeg er lidt spændt på om den skal over 8V,
fordi så er den i mine øre ikke længere støjsvag.
Hvis ikke Silveradoen kan klare jobbet tilfredsstillende, så vil jeg
anskaffe
mig enten:
1) Alpha PAL8045.
2) Swiftech MCX370BLA profil med en Papst 80 mm blæser.

Grunden til jeg er hub på de nævnte køleprofiler er:
1) God kontakt mellem CPU og køleprofil.
2) Benyttes sammen med 80 mm blæsere.
3) Er alt for dyre.

> kan man isolere kabinettet ?

Du kan resonansdæmpe kabinettet med noget som jeg kalder: "Blygummi" 4 mm
tykt, eller evt. Blygummi med lydisolering på ca. 20 mm tykt. Begge dele kan
købes i Biltilbehørsforetninger.

> Fordelen ved Dragon Orb 3 er at den køler godt - cpu cirka 47 grader
> konstant, men blæseren "hyler" lidt .....har 5200 omdr.

Hvis det er max. temperatur, så skulle der vel ikke ske noget ved at sænke
spændingen på de 2 blæsere.

--
Venlig hilsen: Rasmus.

Fra : DareDevil

Dato : 13-09-01 18:17

Det er normalt for en Athlon T-Bird at den bliver ca 50-60 Grader uden
belasning og at den stiger til 60-65 under belastning. Den er lavet så den
kan klare ca 80-90 grader, men er den over de 70, skal man nok stærk
overveje en ny køler, køling på CPU'en er ofte ikke nok, derfor anbefales
det med en kabinetblæser over cpu'en, dette kan tage op til 5 grader af....