$document_root
Fra : Lars

Dato : 12-09-01 18:06

Hej!

Jeg skal ha' kopieret et fil ind i min webmappe med billeder, men hvordan
anvender jeg $document_root rigtigt?
Jeg kan ikke få den ind i mappen "billeder", jeg kan kun få den ud i roden
af webmappen, hvis jeg altså undlader at skrive mappen billeder helt??!

Det her virker ikke...
copy($billedfil, $document_root . "\\billeder\\" . $billedfil_name)

Det her virker...
copy($billedfil, $document_root . $billedfil_name)

men det skal gerne ligge ind i mappen billeder, da det er den mappe jeg har
skriverettigheder til ved min udbyder.

på forhånd tak

lars

Fra : Niels Andersen

Dato : 12-09-01 18:21

"Lars" <ledj@Zprivat.dk> wrote in message news:9no4j7$6c7$1@sunsite.dk...
> Det her virker ikke...
> copy($billedfil, $document_root . "\\billeder\\" . $billedfil_name)

Er det en windows-maskine?

På unix bruger man forward slash, altså "/" i stedet for "\\".
Og faktisk virker forward slash også under windows, med PHP...

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-09-01 18:24

"Lars" <ledj@Zprivat.dk> writes:

> Det her virker ikke...
> copy($billedfil, $document_root . "\\billeder\\" . $billedfil_name)

Prøv:
copy($billedfil, $document_root . "/billeder/" . $billedfil_name)

--
Jacob - www.bunk.cc
Loose bits sink chips.

Fra : Lars

Dato : 12-09-01 18:35

> copy($billedfil, $document_root . "/billeder/" . $billedfil_name)

Det virker heller ikke med ovenstående? Det er på en windows maskine, hvis
det har noget at sige.

/lars

Fra : Martin

Dato : 12-09-01 20:51

On Wed, 12 Sep 2001 19:35:07 +0200, "Lars" <ledj@Zprivat.dk> wrote:

>Det virker heller ikke med ovenstående? Det er på en windows maskine, hvis
>det har noget at sige.
>
>/lars

prøv med $DOCUMENT_ROOT !
PHP's egne variabler skrives altid med stort fx $PHP_SELF osv.!

--
Bye for now Martin
http://wizprod.com - Billigt webdesign findes her

Fra : Niels Andersen

Dato : 12-09-01 21:15

"Lars" <ledj@Zprivat.dk> wrote in message news:9no6a9$abc$1@sunsite.dk...

> Det virker heller ikke med ovenstående? Det er på en windows maskine, hvis
> det har noget at sige.

Prøv lige:
$source = $billedfil;
$dest = $document_root . "/billeder/" . $billedfil_name;
echo "copy \"$source\" \"$dest\"";

Så kan du se hvad der sker. Hvis det ser rigtigt ud, så er det en
dos-kommando du kan cut'n'paste over i et dos-vindue, og se om den virker.
Arh, du skal nok omkring notepad og ændre / til \, men ellers... :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Lars

Dato : 13-09-01 06:42

> Prøv lige:
> $source = $billedfil;
> $dest = $document_root . "/billeder/" . $billedfil_name;
> echo "copy \"$source\" \"$dest\"";

på en windowsmaskine virker nedenstående (birn er webmappen)

copy($billedfil, $DOCUMENT_ROOT . "/birn/billeder/" . $billedfil_name)

$DOCUMENT_ROOT skulle altså med stort og de skrå streger skulle vende sådan
her /, om det så er anderledes på unix ved jeg ikke, men det får jeg vel at
se, når det skal uploades engang.

> Arh, du skal nok omkring notepad og ændre / til \, men ellers... :)
Det tror jeg ikke man skal på windows...

Tak for hjælpen til alle, nu virker det :)
mvh lars

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-09-01 08:48

"Lars" <ledj@Zprivat.dk> wrote in message news:9npgu2$6cb$1@sunsite.dk...
> [...]
sådan
> her /, om det så er anderledes på unix ved jeg ikke, men det får jeg vel

Det er NETOP på unix de skal vende fremad. Fremad, og kun fremad. Altså: /

Da Bill sad og rodede med DOS kan jeg forestille mig at han tænkte "Okay,
det her skal IKKE ligne unix. Hvad kan vi gøre anderledes? Jo, vi kan da
vende skråstregerne om!"

Så på Windows er det altså "\". Skide upraktisk, for det er jo
escape-tegnet, så det bliver hurtigt til "\\".

PHP skulle gerne fungere på både unix og windows. For at gøre det nemmere at
skrive kode der virker begge steder, oversætter php automatisk "/" til "\",
på vej ud mod windows. Dermed virker det både med "\" og "/" i windows, men
kun med "/" i Unix.

> Det tror jeg ikke man skal på windows...

Jo, hvis du vil fyre noget af i dos, som jeg foreslog:
C:\WINNT>cd /
Forkert syntaks for kommandoen.

C:\WINNT>cd \

C:\>