PSU til Intel ® P4® ?
Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 12-09-01 11:15

Hvordan garanterer man sig en PSU som er Intel® Pentium® IV kompatibel ?

Kan man bygge sin gamle PSU om, så den kan genbruges ?
Jeg har en 330 W PSU (Meet Intel 2.01 & 2.03) som nok skulle kunne trække en
P4, men hvordan... ?

--
Venlig hilsen: Rasmus.
===========================

Fra : DWM

Dato : 12-09-01 19:41

"Rasmus A. Nielsen." <rasmus@@bbservice.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan man bygge sin gamle PSU om, så den kan genbruges ?
> Jeg har en 330 W PSU (Meet Intel 2.01 & 2.03) som nok skulle kunne trække en

Sådan som jeg har forstået det er det kun et extra stik der sidder
på de såkaldte P4 compatible PSU´er for at sikre at den får det
strøm som den skal have. Den skulle kunne køre på en almindelig PSU.
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

PS: No it´s not a valid emailaddress

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 12-09-01 20:10

"DWM" <no.email.address@for.you.duh> skrev:

> Sådan som jeg har forstået det er det kun et extra
> stik der sidder på de såkaldte P4 compatible PSU´er
> for at sikre at den får det strøm som den skal have.

Okay, det er bare en sikkerheds foranstaltning.
Når min PSU kan trække en T-Bird, så kan nok også sagtens trække en P4 uden
det speciele 12 V stik. Dog tror jeg faktisk at min PSU har den berømte
PIV-Stik.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
===========================

Fra : DWM

Dato : 12-09-01 20:48

> [...]
> det speciele 12 V stik. Dog tror jeg faktisk at min PSU har den berømte

Så skulle der heller ikke være problemer hvis den har det.
Om der er den store forskel imellem de forskellige P4 med
hensyn tl watt forbrug kender jeg ikke til men det kunne man
jo forstille sig. Jeg tror dog stadig ikke der vil være problemer
med dem på en 330W PSU men det er selvfølgelig også et
spørgsmål om hvad ellers man har i maskinen.

Fra : Thf

Dato : 13-09-01 14:37

> [...]
>det speciele 12 V stik. Dog tror jeg faktisk at min PSU har den berømte

Mit nye Aopen P4, har 3 stik til P4, det standart mobo stik, et
lillefirkantet stik, og et der ligner der ligner det standart stik bare lidt
mindre, men de 2 extra stik er VIST kun extra support,.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Ralf

Dato : 13-09-01 22:11

hvilken prossesorhar du - alså hvor mange mhz ?

Fra : DWM

Dato : 14-09-01 12:58

"Ralf" <wizard@events.dk> skrev i en meddelelse
> hvilken prossesorhar du - alså hvor mange mhz ?

Hvem spørger du? Lidt svært at se sådan som du quoter :)

Fra : Thf

Dato : 14-09-01 15:33

>hvilken prossesorhar du - alså hvor mange mhz ?
Hvis mig,, så er det en P4 1.7 GHz.

cut

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Søren Kramer

Dato : 14-09-01 08:43

Havde du ikke fic sd11 m. 500 mhz athlon? (uden sammenligning det værste
bundkort i tiderne til athlon)
MVH
Søren

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 14-09-01 12:41

"Søren Kramer" <krumme@stofanet.dk> skrev:

> Havde du ikke fic sd11 m. 500 mhz athlon ?

Jo, det er helt rigtigt.
Men hvorfor spørger du om det nu, jeg kan ikke rigtig se noget sammenhæng
med SD11 og P4 PSU.

FIC-SD11 kortet kører stadigvæk, og endda ret godt, bare man ikke benytter
et Matrox G-400Max med Use-Busmastering slået til. :)

--
Venlig hilsen: Rasmus.
===========================

Fra : Søren Kramer

Dato : 15-09-01 14:34

> Men hvorfor spørger du om det nu, jeg kan ikke rigtig se noget sammenhæng
> med SD11 og P4 PSU.
Jeg troede, at du var blevet skræmt væk :)

> FIC-SD11 kortet kører stadigvæk, og endda ret godt, bare man ikke benytter
> et Matrox G-400Max med Use-Busmastering slået til. :)
Hva fanden bruger du alle de computere til ? :)

Det ekstra strømstik til P4 er ikke "nødvendigt". Men som vores erfaringer
er fra Athlon mht det store strømforbrug, og da en P4 faktisk bruger mere
strøm, vil en strømforsyning altid være det dummeste sted at spare. Men
sådan har det været siden tidernes x-86 morgen (var det 1981:)

MVH
Søren

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 15-09-01 17:00

"Søren Kramer" <krumme@stofanet.dk> skrev:

> Jeg troede, at du var blevet skræmt væk :)

Det er jeg også, min næste PC bliver 100% Intel baseret.
Jeg er træt af VIA og alt det bøvl som det medfører.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
===========================

Fra : Thf

Dato : 15-09-01 20:14

>Det er jeg også, min næste PC bliver 100% Intel baseret.
>Jeg er træt af VIA og alt det bøvl som det medfører.
Så kan jeg med glæde fortælle dig at jeg overførte mine hd's til min nye P4
maskine, altså uden formatering, og alt ruller perfekt på nær at ME ikke
kan installerer min gameport på SB kortet, ellers er alt som før, dog en hel
del hurtigere.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 15-09-01 21:37

"Thf" <tommy_friis@mail.dk> skrev:

> [...]
> at ME ikke kan installerer min gameport på SB
> kortet, ellers er alt som før, dog en hel del hurtigere.

Dont tempt me!!!
Jeg ved pr. erfaring at Intel baserede systemer er meget svære at slå ihjel
pga. det gode chipsæt.
Jeg køber med garanti snart en P4 2Ghz m. 512 MB Rambus RAM og en total
støjsvag, men dyr køler.

Det bliver dyrt og det bliver rigtig godt!

--
Venlig hilsen: Rasmus.
===========================

Fra : Søren Kramer

Dato : 16-09-01 09:46

> Jeg ved pr. erfaring at Intel baserede systemer er meget svære at slå
ihjel
> pga. det gode chipsæt.
Jeg går ud fra, at du ikke køber en p4 med Via chipsæt LOL
Jammen de er (ofte) flere gange mere stabile end Vias og faktisk også
hurtigere. Selvom Intel også har haft deres mega tilbagetrækninger af lorte
produkter,- så har de trods alt trukket dem tilbage modsat Via.

> Jeg køber med garanti snart en P4 2Ghz m. 512 MB Rambus RAM og en total
> støjsvag, men dyr køler.
Ja. Husk på, at når der stoppes flere klodser rd-ram i, bliver maskinen
noget langsommere, da rammen læses serielt. Så sørg for nok ram med det
samme - i to blokke.

Husk også på at Intel snart går over til en ny slot type, og vær opmærksom
på, hvad det medfører af nul opgraderingsmuligheder.

MVH
Søren

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 17-09-01 00:00

"Søren Kramer" <krumme@stofanet.dk> skrev:

> Jeg går ud fra, at du ikke køber
> en p4 med Via chipsæt LOL

Nej, det gør jeg i vertfald ikke. Jeg kunne faktisk finde på at gå så langt
at købe et Intel bundkort. Jeg skal ikke overclocke - vil bare have et
system som ikke kan gå ned selv om strømmen forsvinder!

> [...]
> Vias og faktisk også hurtigere. Selvom Intel også
> har haft deres mega tilbagetrækninger af lorte
> produkter,- så har de trods alt trukket dem

VIA burde trækkes tilbage til stenalderen!
Intel laver fejl og de indrømmer det som regel efter lidt tovtrækkeri.
Jeg kender ikke til direkte AMD fejl - jo deres chipsæt var på mit FIC SD11
heller ikke 5 flade fregner værd!
Der burde kun være en Chipsæt-fabrikant og både Intel og AMD CPU'er skulle
kunne køre i det samme MB.

> Ja. Husk på, at når der stoppes flere klodser
> rd-ram i, bliver maskinen noget langsommere, da
> rammen læses serielt. Så sørg for nok ram med det
> samme - i to blokke.

Det vil jeg huske. Altså 2 * 256 MB i første omgang - man skal da købe 2 af
gangen ikke ?

> Husk også på at Intel snart går over til en ny
> slot type, og vær opmærksom på, hvad det
> medfører af nul opgraderingsmuligheder.

Ny, hvad er det for'n en ?
Jeg troede den nye sokkel til de nye 2 Ghz P4 var den nyeste, eller det er
måske den ?
Hvorfor ingen opgraderingsmuligheder ?

--
Venlig hilsen: Rasmus.
===========================

Fra : Søren Kramer

Dato : 17-09-01 10:27

> Jeg kender ikke til direkte AMD fejl - jo deres chipsæt var på mit FIC
SD11
> heller ikke 5 flade fregner værd!
Husk på, at der var Via southbridge i. Og desuden var Fic sd11 jo nok det
slota bundkort der gav flest problemer.

> Der burde kun være en Chipsæt-fabrikant og både Intel og AMD CPU'er skulle
> kunne køre i det samme MB.
Der burde brugesflere ressourcer på det. Nividia er i gang, og de har jo
vist at de er dygtige.

> Det vil jeg huske. Altså 2 * 256 MB i første omgang - man skal da købe 2
af
> gangen ikke ?
Jo - det går jeg da ud fra. Så køb den ram du skal bruge i to klodser, de
næste to sænker hele lortet i hastighed.

> Ny, hvad er det for'n en ?
> Jeg troede den nye sokkel til de nye 2 Ghz P4 var den nyeste, eller det er
> måske den ?
Det tror jeg ikke, men jeg kan tage fejl.

> Hvorfor ingen opgraderingsmuligheder ?
Jammen så er der jo ikke mulighed for at stoppe de nye p4 varianter i. Sådan
som det var fra p2 til p3.

MVH
Søren

Fra : DWM

Dato : 15-09-01 21:56

"Thf" <tommy_friis@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan installerer min gameport på SB kortet, ellers er alt som før, dog en hel

Hvilken strømforsyning bruger? Og hvilket bundkort?
Hvis det altså er noget der kan anbefales :)

Fra : Thf

Dato : 16-09-01 13:53

>"Thf" <tommy_friis@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
>Hvilken strømforsyning bruger? Og hvilket bundkort?
Aopen P4 kabinet. Asus P4T.
>Hvis det altså er noget der kan anbefales :)
Godt nok til mig, men den nye sokkel 478 er jo næsten klar til salg.
Men jeg regner med at min 1.7 kan holde de fleste games på porten
i et år's tid, så til den tid kan man vel få en 3 gHZ 478 billigt.

Fra : DWM

Dato : 16-09-01 15:24

> Aopen P4 kabinet. Asus P4T.

Det er en 300W PSU? Jeg tror jeg vil prøve med min
Enermax 330W selvom den ikke har de extra P4 stik.

> Godt nok til mig, men den nye sokkel 478 er jo næsten klar til salg.
> Men jeg regner med at min 1.7 kan holde de fleste games på porten
> i et år's tid, så til den tid kan man vel få en 3 gHZ 478 billigt.

Ja man kan da håbe :)

Fra : Søren Kramer

Dato : 16-09-01 09:41

> Jeg er træt af VIA og alt det bøvl som det medfører.
Jammen det kan jeg sgu godt forstå. Hvorfor vi i 2 år har skullet døje med
variationer over den elendige Via southbridge fatter jeg ikke, når der nu
har været et amd alternativ, som aldrig er blevet brugt. Bare fordi bundkort
fabrikanterne skulle spare nogle få håndører og for at få nogle uduelige
features ingen alligvel skulle bruge til noget.

Selv her til det sidste kæmpede MSI og Gigabyte med at stoppe den Lort ned i
de nye dual bundkort til Amd. Det havde de selvfølgeligt store problemer med
:) og efter stort pres fra lead-users, og et vink med en vognstang fra Tyan,
har de valgt at vælge den fra. Alt andet havde sgu også været en katastrofe.

Men tro mig, både Intel og Amd vil gerne ud af den chipsæt business, og det
vil Nividia hjælpe dem godt på vej til. Med det nye crush chipsæt der
kommer, bliver der sat en ny standard. Og det kommer også til Intel til
foråret. Så bliver Sis, Via og andet skrammel kun til de aller billigste
computere.

MVH
Søren

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 16-09-01 23:53

> [...]

> der sat en ny standard. Og det kommer også til Intel til
> foråret. Så bliver Sis, Via og andet skrammel kun til de

Jeg kender intet til Crush, men det kan snart ikke blive dårligere som VIA.

Så mangler vi bare at AMD og Intel begynder at lave CPU'er som kan bruges i
det samme bundkort igen. Så bliver de dejligt nemt at kryds teste igen. :)

--
Venlig hilsen: Rasmus.