Iptables
Fra : Brian Møller

Dato : 12-09-01 15:01

Hejsa

Jeg har lige et spørgsmål vedr iptables.

Jeg har en ftp kørende på en maskine som også leger router og lign. Denne
ftp kører på port x. Da jeg havde windows-ftp kørende brugte jeg serv-u som
kunne kører på flere forskellige porte. Nu har jeg også nogle som kun kan
komme ind på min ftp via port y.
Kan jeg så med iptables sende alt trafikken fra port y til port x og så
kommer det tilbage til den rigtige port når der skal sendes data tilbage til
ham som skal have dem. Grunden til dette er at jeg ikke har lyst til at
sætte 2 programmer op på den samme maskine.

Kan det lade sig gøre og hvordan ?

På forhånd tak

Brian

Fra : Flummer

Dato : 13-09-01 02:00

Hej Brian,

Ja da det er muligt. Et lille port forward og du er kørende :

/sbin/iptables -A PREROUTING -t nat -p tcp -i ppp0 --dport [y] -j DNAT --to
localhost:[x]:

x og y er port nr. som du nævnte tidligere.
husk -i er det interfase som der er til den ydre verden.
Hvis du tilslutter dig vha dail-up så er det sikkert ppp hvis ethernet så
eth osv.

Held og lykke.

Flemming

Fra : Flummer

Dato : 13-09-01 02:06

Et lille addon :

Localhost kan _IKKE_ bruges, her skal du skrive din ydre ip adresse, altså
din adresse til internettet.

Flemming

Fra : Flummer

Dato : 13-09-01 02:11

Arhhh en addon til en addon :

En måske pænere løsning ville være :

iptables -t nat -A PREROUTING -i ppp0 -p tcp --dport [y] -j
REDIRECT --to-port [x]

Der benyttes ingen ip adr. og det er jo en fordel især hvis man har en
dynamisk ip.

Tror jeg stopper her

Fra : Brian Møller

Dato : 13-09-01 08:30

Hej

Jeg til mange tak. Jeg vil prøve at gøre brug af dit forslag når jeg har
fået min ftp op og køre.

Mvh
Brian