[^etellerandet]
Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 12-09-01 11:54

Jeg sidder med den her lille sjove ting:

((f|ht)tps?://[^ ]+)

Jeg vil gerne udvide stop-tegnene til at være f.eks. komma og mellemrum
", ", punktum og mellemrum ". " mm. Problemet er, at hvis jeg bare
bruger [^ , . ], så bliver det opfattet som "stop ved første forekomst
af et mellemrum, et komma eller et punktum. Det, jeg gerne vil have, er
"stop ved første forekomst af mellem, komma+mellemrum eller
punktum+mellemrum". Hvordan gør man det?

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-09-01 12:18

On Wed, 12 Sep 2001 12:53:56 +0200, Jonas Koch Bentzen
<ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote:

>((f|ht)tps?://[^ ]+)

Prøv med:
((f|ht)tps?://[^ ]*[^ ,.])

--
- Peter Brodersen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 12-09-01 13:57

Peter Brodersen wrote:

> Prøv med:
> ((f|ht)tps?://[^ ]*[^ ,.])

Problemet med [^ ,.] er jo, at det ikke siger noget om rækkefølgen. Det
siger bare "mellemrum eller komma eller punktum". Jeg skal bruge "komma
mellemrum" eller "punktum mellemrum" i den præcise rækkefølge.

- Jonas

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 12-09-01 14:38

Davs

> Problemet med [^ ,.] er jo, at det ikke siger noget om rækkefølgen. Det
> siger bare "mellemrum eller komma eller punktum". Jeg skal bruge "komma
> mellemrum" eller "punktum mellemrum" i den præcise rækkefølge.

Utestet og sikkert ikke gyldigt - but here goes:

((f|ht)tps?://[^ ]*(, |. )

/Thomas

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-09-01 16:21

On Wed, 12 Sep 2001 14:57:29 +0200, Jonas Koch Bentzen

>Problemet med [^ ,.] er jo, at det ikke siger noget om rækkefølgen. Det
>siger bare "mellemrum eller komma eller punktum". Jeg skal bruge "komma
>mellemrum" eller "punktum mellemrum" i den præcise rækkefølge.

Spørgsmålet er om min ikke er god nok. Jeg formoder, du er ved at lave
et system, hvor links automatisk skal detectes, men der tages højde
for almindelig grammatik.

Dvs. der må godt være punktum og komma i linket, men som sidste tegn
tages det ikke med. I mit eksempel vil linket være alt, der ikke er
mellemrum - men sidste tegn (og kun sidste tegn) skal være noget, der
ikke er mellemrum, komma eller punktum - og vil derfor stoppe før et
mellemrum, komma eller punktum tilsidst.

--
- Peter Brodersen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 12-09-01 17:55

Peter Brodersen wrote:

> [...]
> ikke er mellemrum, komma eller punktum - og vil derfor stoppe før et
> mellemrum, komma eller punktum tilsidst.

Det ser søreme ud som om, det virker. Mange tak for hjælpen.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-09-01 08:34

On Wed, 12 Sep 2001 18:54:50 +0200, Jonas Koch Bentzen
<ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote:

>Det ser søreme ud som om, det virker. Mange tak for hjælpen.

Not a problem. Den problematik med en link-detection er en klassiker -
og du kan overveje allerede at tilføje udråbstegn, semikolon og kolon
med det samme. Evt. kunne man også overveje spørgsmålstegn, men som
oftest vil det ikke gøre nogen skade at tilføje det til et link

Man kan selvfølgelig ikke være 100% sikker, men man kan altid gøre sig
et hæderligt forsøg.

.... ahja - tilføj også meget gerne slut-parentes. Jeg modtager
jævnligt 404'ere på diverse sider med en parentes i slutningen, fordi
folk fx skriver:

Gå ind på Internet Movie DataBase (http://www.imdb.com/)

.... og diverse webboards fanger så også slut-parentesen, hvilket altså
i ovenstående tilfælde giver "http://www.imdb.com/)".

--
- Peter Brodersen