Samba virker ikke !
Fra : Jens H. Eriksen

Dato : 11-09-01 16:51

Hej

Jeg har nu fået Red HAt 7.1 op at kører og vil så installere Samba. Jeg har
lavet denne smb.conf fil

[global]
workgroup = KONSULENT-NEt
[test]
comment = For testing only, please
path = /export/samba/test
read only = no
guest ok = yes

ud fra en beskrivelse på
http://www.oreilly.com/catalog/samba/chapter/book/ch02_04.html

Jeg har oprettet sharedrevet og givet det chmod 777, så det burde være ok.
Jeg har kørt en "testparm" og ingen problemer her.

Jeg kan også se serveren fra min windowsmaskine(w98), men klikker jeg på
ikonet for at åbne mit share får jeg en meddelse om at hosten ikke findes.

Hvad kan der være galt ??

/Jens

Fra : Ove Lie

Dato : 11-09-01 18:44

Jens H. Eriksen <jens.h.eriksen@skolekom.dk> skrev i
meldingsnyheter:Xoqn7.6418$9V5.378309@news000.worldonline.dk...
> Hej
>
> Jeg har nu fået Red HAt 7.1 op at kører og vil så installere Samba. Jeg
> [...]

Kan denne benytte ?

VEt ikke men tror den er ubrukelig som workgroup

> [test]
> comment = For testing only, please
> path = /export/samba/test
> read only = no
> guest ok = yes

Har du kjørt en samba start/restart ?

Prøv start søk etter maskin på din winboks. Kan hjelpe systemet på vei

-Ove

Fra : Anders Nielsen

Dato : 11-09-01 18:51

"Jens H. Eriksen" wrote:

> Jeg kan også se serveren fra min windowsmaskine(w98), men klikker jeg på
> ikonet for at åbne mit share får jeg en meddelse om at hosten ikke findes.

Har du samba kørende ? (ps -aux |grep -i smbd)
Ellers vil du nok gerne køre /etc/rc.d/init.d/samba start

> Hvad kan der være galt ??

Står der noget i din /etc/hosts.deny ? Hvad siger loggen ?

/a

Fra : Jens H. Eriksen

Dato : 11-09-01 19:47

> Har du samba kørende ? (ps -aux |grep -i smbd)
> Ellers vil du nok gerne køre /etc/rc.d/init.d/samba start

Samba er kørende... jeg har brugt "samba status"

> Står der noget i din /etc/hosts.deny ? Hvad siger loggen ?

der har jeg endnu ikke kigget... prøver det senere.
Er der nogen andre der har gode idéer ?

/Jens

Fra : Ove Lie

Dato : 12-09-01 08:15

Jens H. Eriksen <jens.h.eriksen@skolekom.dk> skrev i
meldingsnyheter:aVsn7.11538$sk1.370969@news010.worldonline.dk...

> Samba er kørende... jeg har brugt "samba status"

> der har jeg endnu ikke kigget... prøver det senere.
> Er der nogen andre der har gode idéer ?

Har du kontakt på netverket?

-Ove

Fra : Jens H. Eriksen

Dato : 12-09-01 08:27

> Har du kontakt på netverket?
>
> -Ove

Jep der er hul igennem, og jeg kan også se serveren i "andre computere" jeg
kan bare ikke komme til det share jeg mener at jeg har oprettet.

/Jens

Fra : Ove Lie

Dato : 12-09-01 08:29

Jens H. Eriksen <jens.h.eriksen@skolekom.dk> skrev i
meldingsnyheter:I1En7.11802$sk1.384235@news010.worldonline.dk...

> Jep der er hul igennem, og jeg kan også se serveren i "andre computere"
jeg
> kan bare ikke komme til det share jeg mener at jeg har oprettet.

Kan du gjengi meldingen du får når du prøver å koble deg på?

-Ove

Fra : Lars Erhardsen

Dato : 13-09-01 19:11

> Jeg kan også se serveren fra min windowsmaskine(w98), men klikker jeg på
> ikonet for at åbne mit share får jeg en meddelse om at hosten ikke findes.
>
> Hvad kan der være galt ??

Har du tjekket, om du kører med krypterede kodeord på Samba? Hvis du ikke
gør det, så er
http://www.linuxdoc.org/HOWTO/SMB-HOWTO-7.html måske værd at kigge på.

Mvh Lars Erhardsen

Fra : Kjeld Johansen

Dato : 26-09-01 19:58

"Jens H. Eriksen" <jens.h.eriksen@skolekom.dk> wrote:
> Jeg har nu fået Red HAt 7.1 op at kører og vil så installere Samba.
Jeg har
> lavet denne smb.conf fil
....snip
> Jeg kan også se serveren fra min windowsmaskine(w98), men klikker jeg

> ikonet for at åbne mit share får jeg en meddelse om at hosten ikke
findes.
> Hvad kan der være galt ??

Dette problem har jeg også haft. Men jeg har fundet ud af at mit problem
var at firewall'en stoppede mig.
Hvis jeg i 'etc/init.d' skrev './ipchains stop', så virkede alt fint.
Nu står firewall'en blot piv åben, så nu må jeg prøve at finde ud at at
sætte den på klem.

Kjeld.