Netkort i DELL bærbar
Fra : Michael Jensen

Dato : 11-09-01 16:21

Hejsa

I DELL's bærbare computere kan man vælge mellem et "Ethernet 10/100 Mbit
PCMCIA-kort". Det andet alternativ er at få et combi modem og netkort fx. et
"Internal Combo 56k modem /10/100".

Er der nogen har lidt oplysninger om hvad jeg skal vælge hvis jeg også gerne
vil kunne kører Linux på den?

Andre kommentarer angående DELL's bærbare og Linux er også velkomne.
--
Med Venlig Hilsen

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 11-09-01 16:38

>PCMCIA-kort". Det andet alternativ er at få et combi modem og netkort fx. et
>"Internal Combo 56k modem /10/100".

Jeg har fået det indbyggede 56k/100mbit til at køre med både Mandrake
og FreeBSD 4.3 uden brug af specielle ting og sager.

Ka' ikke lige huske hvilket chipset der sidder på, men det virkede
fint :)

(det var vist en inspiron 3800)

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 11-09-01 16:39

"Michael Jensen" <michael@ogj.dk> wrote in message
> [...]
gerne
> vil kunne kører Linux på den?
>
> Andre kommentarer angående DELL's bærbare og Linux er også velkomne.

Prøv at læs på Delltalk, så finder du ret hurtigt ud af hvad der går og hvad
der ikke gør ;)

/Dennis

Fra : Claus Alboege

Dato : 11-09-01 19:34

Michael> Hejsa
Michael> I DELL's bærbare computere kan man vælge mellem et "Ethernet 10/100
Michael> Mbit PCMCIA-kort". Det andet alternativ er at få et combi modem og
Michael> netkort fx. et "Internal Combo 56k modem /10/100".

Michael> Er der nogen har lidt oplysninger om hvad jeg skal vælge hvis jeg
Michael> også gerne vil kunne kører Linux på den?

Jeg har en I8000 med det interne kort. Det er med 3Com 3c556 Laptop
Tornado chipsaettet (3c59x). Modem-delen virker dog ikke i 3Com
udgaven, men hvis du er heldig at faa Intel/Actiontec/Lucent udgaven,
virker baade netkort og modem. (Jeg ved ikke om man kan sige at man
ikke vil have 3Com udgaven - Intel var default inden jeg bestilte min,
men da jeg fik den var det med 3Com udgaven)

Michael> Andre kommentarer angående DELL's bærbare og Linux er også velkomne.

Det spiller bare :)

http://www.linux-laptop.net/dell.html

Mvh Claus Albøge

Fra : Dennis

Dato : 13-09-01 10:04

"Michael Jensen" <michael@ogj.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen har lidt oplysninger om hvad jeg skal vælge hvis jeg også
gerne
> vil kunne kører Linux på den?
> Andre kommentarer angående DELL's bærbare og Linux er også velkomne.

Dell siger selv, at hvis man køber med Combokortet, så vil det underingen
omstændigheder virke i linux - men intet problem her - i8000 kører fint med
standard ethpro100 driveren...
Modemmet er dog et winmodem, som jeg ikke har prøvet med.
Geforce2go kører perfekt under linux (hl/cs kører hurtigere end under win :)
Den er dog lidt tricky at sætte op til twinview, men når det kører, så er
det bare perfekt.

Det eneste problem jeg har er med apm, men det er kun under win2k (som jeg
blev nød til at smide ind, da den medfølgende winme IKKE virkede med
netkortet - ikke engang deres telefonsupport kunne hjælp!). APM problemet
består i, at den fryser efter at have været i standby.

Et andet problem er, at Dell _ikke_ vil sælge maskinen uden en eller anden
form for windows.

Fra : Michael Jensen

Dato : 13-09-01 17:15

"Dennis" <viol8r@technologist.com> skrev i en meddelelse

> [...]
:)
> Den er dog lidt tricky at sætte op til twinview, men når det kører, så er

Okaj, jeg regner heller ikke med at skulle bruge modemet. Hvis jeg i skulle
få brug for modem, kunne jeg så nok bruge w2k.

> [...]
> består i, at den fryser efter at have været i standby.
>
> Et andet problem er, at Dell _ikke_ vil sælge maskinen uden en eller anden

Belastende, når de nu kan tilpasse alt det andet i computeren.

Tak for oplysningerne.
P.S. Er der nogen der ved om det er muligt at få adgang i Linux (klient) til
internettet gennem w2k(server) med Internetdeling aktiveret. Jeg bruger det
herhjemme over netværk til at dele internet mellem forskellige computerer
men har endnu ikke prøvet at få kontakt med Linux til w2k.

--
Hilsen Michael