flere slags Labidochromis Caeruleus
Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 12-12-00 17:51

Jeg kunne godt tænke mig at vide om man kan have flere slags Labidochromis
Caeruleus sammen eller om de bare krydser ligesom Aulonocara gør.
Er der nogen derude der har gjort sine egne erfaringer? Så vil jeg gerne
høre om dem.

Tina

Fra : Jacob Schütz

Dato : 12-12-00 22:22

Hvilke forskellige slags findes der? Så vidt jeg ved er da kun den ene...

En gang i mellem lægger en af mine Lab. caeruleus hanner an på mine Lab.
Chisumulae hunner

Jacob

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 12-12-00 22:37

Der er flere varianter, den mest kendte er den der går under navnet golden
special men der også flere hvide varianter, og nogen med sort/blå tværbånd
se evt på
http://www.ortenau-markt.de/cichlid/
der er billeder af dem.

Tina

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-12-00 17:47

> [...]
> Caeruleus sammen eller om de bare krydser ligesom Aulonocara gør.
> Er der nogen derude der har gjort sine egne erfaringer? Så vil jeg gerne

Desværre kan jeg ikke påstå at have de eftersøgte erfaringer, men jeg tør
alligevel godt vove det ene øje. Det, at de forskellige varianter alle menes
(iflg. bl.a. Ad Konig)at være den samme art, fortæller at de vil krydste
indbyrdes - og få levedygtigt afkom. Det vil derfor IMO være umuligt at
undgå krydsninger, da det skulle være usandsynligt at det lige nøjagtigt
skulle være en han af samme variant som en legemoden hun, der dominerer i
akvariet på et givet tidspunkt. Og det vil være den dominerende han, der
snupper den parringsmodne mø - uanset varianten.
Så, hvis du vil have flere sammen, bør du nok kun benytte ynglen til
foderfisk eller på anden måde skille dig af med den, så den ikke kommer ud
og medvirker til at ødelægge naturformerne.

mvh
Jan