tilpasning af ny sadel
Fra : Marlene Jensen

Dato : 10-09-01 19:14

hej allesammen

Kan hjælpe mig?
jeg har købt en ny sadel, men jeg er i tvivl om hvordan man bedst tilpasser
den.
Jeg har hørt at det bedste er at lade hesten svede den til, ved ikke at
ligge underlag under.
men jeg har også hørt at man skal oversprøjte den med vand enden man riden i
den første gang.

hvad mener i er den bedste måde at tilpasse en sadl på???

men venlig hilsen
Marlene
aunsbjerg@ofir.dk

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 10-09-01 23:15

"Marlene Jensen" <a@b.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ligge underlag under.
> men jeg har også hørt at man skal oversprøjte den med vand enden man riden

Igen tillader jeg mig at vade med store staldstøvler ind på et område jeg
egentlig intet aner om, MEN... læder bliver da blødt og kan formes når det
er vådt, ikke!? Men er det ikke ved at være for koldt til sådan noget?

mvh
Trond Øyvind Hermansen
- som i virkelighede burde holde sin mund

Fra : Benedicte Beck

Dato : 11-09-01 08:01

Hej Marlene!
Med en god sadel er det ikke nødvendigt at gøre den våd, med det er rigtigt
at ride i den ca. 14 gange uden underlag, og så gå over til et tyndt
underlag den næste måneds tid.
MEN du skal selvfølgelig være sikker på at sadlen passer til hesten, ellers
skal den stoppes om og evt. have skiftet bom.
Mvh. Benedicte

Fra : Killalot

Dato : 21-09-01 07:51

Hej Marlene
Normalvis er der tre måneder tilpasnings-garanti med i købet på en ny sadel.
Bed derfor din forhandler/sadelmager om at komme med au til hesten og kigge
på tingene. De er professionelle og kan lynhurtigt se om der mangler
stopning eller lign. Dog vil jeg anbefale dig at ride mindst en måned i
sadlen før du får den tilset, idet den nye stopning lige skal have en chance
for at falde til..
Held og lykke
Winnie