EEPROM og CMOS?
Fra : Lars

Dato : 10-09-01 18:04

Hvad er forskellen på EEPROM og CMOS?

MVH Lars

Fra : Villy Jensen

Dato : 10-09-01 20:05

> Hvad er forskellen på EEPROM og CMOS?
> MVH Lars

EEPROM = Electrically Erasable Programmable Read Only Memory
CMOS = Complementary Metal Oxyde Semiconductor

EEPROM'er kan godt være CMOS

CMOS bruger meget lidt energi, men de er ikke enormt hurtige

BIOS-chips er EEPROM (eller ROM eller PROM eller EPROM)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Lars

Dato : 10-09-01 21:00

Villy Jensen <vje@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:w88n7.1201$lk7.45447@news.get2net.dk...

> EEPROM'er kan godt være CMOS
> CMOS bruger meget lidt energi, men de er ikke enormt hurtige
>
> BIOS-chips er EEPROM (eller ROM eller PROM eller EPROM)

Dvs. at når man ændrer i BIOS-opsætningen eller flasher BIOSEN, så ændrer
man i EEPROM'en?

Og vil det sige, at man har en EEPROM (eller ROM eller PROM eller EPROM),
som kan være en CMOS, men man har aldrig både en EEPROM og en CMOS, da CMOS
er en underkategori af EEPROM (eller underkategori af ROM eller PROM eller
EPROM).

MVH Lars

Fra : Klaus

Dato : 11-09-01 08:45

Lars wrote:

> Hvad er forskellen på EEPROM og CMOS?

De kan ikke sammenlignes - CMOS er en produktionsproces som bruges til
at bygge bl.a. EEPROM.

Når man hører udtrykket CMOS i PC sammenhæng, er det som regel forbundet
med at gemme PC'erens opsætning i en RAM med batteribackup - denne RAM
kan være lavet med CMOS teknologi. Andre steder bruger man ikke RAM men
EEPROM til at gemme udstyrets opsætning i.
EEPROM kræver ikke batteri for at huske indholdet, men derimod en
programstump for at skrive til den (og dermed mere tid).

/klaus

Fra : Lars

Dato : 11-09-01 16:28

Klaus <p1028820ns@mail.uni2.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B9DC0F9.62BC3FBA@mail.uni2.dk...

> [...]
> EEPROM kræver ikke batteri for at huske indholdet, men derimod en
> programstump for at skrive til den (og dermed mere tid).

Man plejer at sige, at man ikke kan ændre på en computers rom, men det gør
man altså hver gang man ændrer på bios-opsætningen, eller har jeg
misforstået det?

MVH Lars

Fra : Michael

Dato : 11-09-01 21:13

Hej

> Man plejer at sige, at man ikke kan ændre på en computers rom, men det gør
> man altså hver gang man ændrer på bios-opsætningen, eller har jeg
> misforstået det?

Ja lidt, ændringerne bliver ikke brændt ind rommen, hvis batteribackup´en
smutter så forsvinder dine ændringer, det er også derfor man tit kan resette
BIOS ved at sætte en jumper og starte.
Men opdatere man BIOS brændre man en ny Chip.

Michael

Fra : Lars

Dato : 12-09-01 12:19

Michael <michael_guldbrand@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b9e7048$0$246$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
resette
> BIOS ved at sætte en jumper og starte.
> Men opdatere man BIOS brændre man en ny Chip.

Så fatter jeg det endelig. Tak for hjælpen.

MVH Lars

Fra : Klaus

Dato : 12-09-01 09:21

Lars wrote:

> Man plejer at sige, at man ikke kan ændre på en computers rom, men det gør
> man altså hver gang man ændrer på bios-opsætningen, eller har jeg
> misforstået det?

BIOS'en indeholder bl.a. det velkendte menuprogram til opsætning af HDD
osv, men alle opsætningsparametrene gemmes i en RAM med batteribackup.
Det vil nogenlunde svare til at du har et drev C med et program på, og
gemmer data fra programmet på drev A - programmet og de data programmet
behandler ligger altså to forskellige steder.

Når man opdaterer BIOS programmet, bruger man et specielt program der
kan skrive til den ROM der indeholder BIOS programmet - dog kun hvis
chippen er af den type der kan skrives til, hvilket de fleste er i dag
(rent teknisk hedder de Flash ROM, deraf navnet at "flashe" et nyt
program ind i chippen).

BIOS er en forkortelse af Basic Input/Output System og har været brugt
længe før PC'eren kom frem.
Når en PC starter op, begynder den altid med at udføre programmet i
BIOS'en. Her sker der opsætning af hardware så de mest basale funktioner
kan bruges - skærm, tastatur og diskdrev (og BIOS menuprogram). Derefter
testes for indholdet af RAM og PnP enheder, og til sidst hentes
opstartsprogrammet til det operativsystem der er installeret.

/klaus

Fra : Lars

Dato : 12-09-01 12:19

Klaus <p1028820ns@mail.uni2.dk> skrev i en