Super shampoo / Patrick
Fra : R. Ilsøe

Dato : 10-09-01 17:08

Først til spørgsmålet:

Min nyindkøbte Oldenborgers hale er temmelig filtret. Er der nogen der kan
anbefale en god shampoo, så den bliver lettere at rede ud igen?

Så til hesten:

Nu har jeg passivt fulgt med i gruppen og hvor er det æregerligt her ikke
sker mere. Nu vil jeg bidrage til gruppen ved at fortælle lidt om mig og
Patrick. Min omgang med heste startede for 17 år siden, hvor jeg red på
Ladelund Rideskole. Stolt som en pave galloperede jeg rundt i hallen i den
tro at det var letridning. Meget er sket siden og jeg har efterhånden fået
tilredet og tilkørt en del heste, men har aldrig haft en hest selv og har
slet ikke interesseret mig for stævner!

Grunden til at jeg ikke har købt hest før nu er, at jeg har haft for travlt
og den helt rigtige hest dukkede ikke op før for 1½ mdr. siden. Det er jo
syndt for en hest, hvis man bare køber og synes det er sjovt det 1. ½ år og
så kommer hesten bare til at stå der efter, så jeg har også ventet på, at
jeg selv følte jeg var moden nok, til at kunne leve op til det ansvar det
kræver at ha' egen hest.

Nå, men for 1½ mdr. siden stod han der. Patrick! Den dejligste kraftigt
byggede oldenborger, med det skønneste sind. Ret hurtigt blev vi
perlevenner. Efter som han "bestod" dyrlægetjek til bravour og UG og sindet
var (er!!) perfekt faldt valget så på ham. Han er stadig det skønneste og vi
bliver bedre og bedre venner for hver dag. Nu, når jeg kommer kørende, så
rejser han hovedet så snart han hører bilen og følger den til jeg holder
stille. Han ved godt jeg kommer for ham, for de andre heste der hvor han
står er ret ligeglade med, når bilen kommer:) Så snart jeg stiger ud af
bilen bliver jeg mødt med et muntert vrinsk og snart efter står han ved
vores faste "pusleplads" parat til at blive passet, plejet og snakket med.
Ind til videre koncentrerer vi os om partnerskab og tillid. Vi arbejder lidt
med de træningstips man kan finde på http://micjen.homepage.dk/ og det' til
stor fornøjelse for os begge. Han er godt at ride, men der er meget at
arbejde med. Bla. er han stadig lidt af en "drengerøv" der "kommer til" at
hoppe lidt muntert rundt når vi traver eller galloperer uden for folden.

Patrick er uden tvivl et super køb som jeg ikke vil fortryde!

R. Ilsøe

Fra : Cowgirl Chris

Dato : 10-09-01 17:31

Så deilig å høre om deg og din hest!
Flott at du har en slik menneskekjær og humørfylt hest!
Lykke til med ditt videre hestehold!

Til halen: Jeg bruker "showshine" på halen etter vask. Det inneholder bl.a.
silikon, og halen blir glatt og blank og lett å gre ut. Om du velger å bruke
det på resten av ham er opp til deg... Men vær obs! Om du har det på
salleiet vil pelsen bli så glatt at salen glir... Ikke alle hester tåler
showshine like godt, heller. Min Standardbred fikk hudhevelser på halsens
ene side, mens de tre andre hestene ikke har hatt noen reaksjon i det hele
tatt...

MVH
Line.

R. Ilsøe <gizmo@vejen-net.dk> skrev i
meldingsnyheter:Wz5n7.1168$%B6.218518687@news.orangenet.dk...

Fra : PepesLittleMule

Dato : 10-09-01 17:51

Shampoo og shampoo... bruger selv en slags 'balsam' til min semi-gule. Tror
nok at den hedder Horse-magic (løb tør for noget tid siden). Den bliver
forhandlet af Westernimport (ligger en spytklat fra Gilleleje).
tlf:49719151.
Efter almindelig vask, tager man stille og roligt en klat i hænderne og
gnubber ind i halehårene; det er ikke engang nødvendigt at rede halen først,
da hårene bliver så glatte af vidundermidlet at de filtrer sig ud selv. Et
herligt produkt for prulle-ejere i løsdrift, skal jeg noget 'fint' kan jeg
nemlig vaske halen dagen før (og ikke klokken kvalme på selve dagen), og
stadig have en flot hale selvom bæstet har rullet sig!

Lina

--

COWBOYS DO IT ALL
Sooner or later...

Fra : Tanja Bromley

Dato : 10-09-01 18:49

Først kan du vaske halen i en sæbespåns-opløsning (en god portion sæbespåner
pisket ud i en spandfuld lunt vand), og når du så har skyllet halen ren for
sæbe, kan du putte ½ bøtte (billig) hårbalsam i ... lad det virke 5-10
minutter og skyld så grundigt efter. Dernæst er det ingen sag at få friseret
halen!

/Tanja

Fra : Killalot

Dato : 21-09-01 07:58

Jeg er enig med rådet om at bruge show-shine - brug det også til daglig OG
LAD FOR GUDSSKYLD VÆRE MED AT REDE EN HESTS HALE!!!
der er mange grimme heste rundt omkring, der af frisere-ivrige piger har
fået deres hale ødelagt, så den ligner en afpillet kost. Brug show-shine
hver uge og nøjes med at pille de værste halmstrå ud af halen inden træning.
Skal hesten indimellem se godt ud er sæbespåner alletiders når vasken
efterfølges af en gang show-shine. Vent da til halen er tør og pil med
fingrene halehårene fra hinandern.
Jeg vil heller ikke anbefale at bruge show.shine på hestens krop, da mange
heste har svært ved at komme af med varmen når de arbejder indsmurt i det
stads.
Winnie

Fra : R. Ilsøe

Dato : 20-09-01 08:46

> der er mange grimme heste rundt omkring, der af frisere-ivrige piger har
> fået deres hale ødelagt, så den ligner en afpillet kost.

hehe... Bare rolig... Det er en oldenborger jeg har ikke en friser... og
jeg er ikke spor friser-ivrig:) Synes nu det er kønnest når halen er lidt
naturlig... ikke alt det floff... glat som englehår her;)

Tak for alle tips'ene der er kommet

Rinnie Ilsøe