Skydehovede-------Runningline
Fra : Charley Braun

Dato : 10-09-01 14:50

Hej i Gruppen

Er der nogle der kan fortælle mig hvordan eller har et godt link til hvordan
man kobler et Skydehovede sammen med Running line helst uden Øjer.

På forhånd Tak.

Hilsen
Charley Braun.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 10-09-01 16:46

Charley Braun skrev
> Hej i Gruppen
>
> Er der nogle der kan fortælle mig hvordan eller har et godt link til
hvordan
> man kobler et Skydehovede sammen med Running line helst uden Øjer.

Forudsat at begge dele har en flettet kerne:
Den måde jeg selv benytter, er at strippe 2cm dressing af
henholdsvis skydehovede og runningline.
Dette gøres nemmest ved at dyppe 1,5 cm af enderne
et øjeblik i acetone, hvorefter dressingen kan skrælles af
med en negl.
Derefter "flettes" linerne sammen. Den ene trækkes igennem
på midten af den anden og omvendt. Det gøres nemmest med en nål.
Så syer jeg linerne sammen med tråd. Jeg anvender fluebindingstråd
af den tyndeste slags (uden voks)
Linerne lægges parallelt og du syer gennem begge på een gang.
Det nemmeste er, at du bruger tråden direkte
fra en trådholder. Du ved: den slags, hvor trådrullen holdes i en klemme
og tråden kommer ud af et lille rør. Put tråden i trådholderen inden
du syer.
Nu kan linen løftes fra bordet og bevikles ved at slynge trådholderen
med line rundt om, mens du holder den stramt med neglene.
Man kan faktisk lave en nydelig bevikling på denne måde, idet du
fordeler
tråden med neglene mens du snurrer. Trådholderens vægt holder tråden
tilpas stram under forløbet. Beviklingen fortsættes indtil hele
splejsningen
er dækket med et passende lag tråd. Lige inden du er færdig lægges
en lille løkke af tynd nylonsnøre eller stærkere fluebindingstråd, som
bindes ind med 5 - 6 omgange, således at et lille øje stikker ud.
Når tråden kappes stikkes enden gennem øjet og løkken trækkes
ud, hvorved tråden trækkes ind under beviklingen og kan trimmes.
Bagefter "lakeres" splejsningen med Liquid-sole eller Aqua-seale
som gøres glat med en våd finger.
--

Venlig hilsen

Peter
psch[AT]mail.dk

Fra : Jørgen Skårup

Dato : 11-09-01 07:45

Istedet for Liquid-sole eller Aqua-seale kan du også lægge en lille klat
lim fra en limpistol. Limen skal derefter bearbejdes skiftevis med varme
fra en lighter og et stykke bagepapir, som du bruger til at forme limen
så den skaber en perfekt overgang. Efter et stykke tid vil du have en
overgang, som ikke kan mærkes, når den glider gennem øjerne.

Med venlig hilsen

Jørgen Skårup