Hvor mange ram til WinME anbefalet?...
Fra : Morten Jørgensen

Dato : 10-09-01 13:36

Davs.
Jeg sidder her og tænker på at købe flere ram til min pc. Jeg kører med
Windows ME og har hørt noget med at det ikke skulle være så god til at
udnytte mere end 128 ordentligt. Men nu da ram er rimelige billige sker der
så noget ved at jeg køber 512 mere så jeg har 640. Eller er det lidt
voldsomt?
Jeg har også set at en ven loader spil som Tribes2 og Ultimate Race Pro
meget hurtigere end min computer. Jeg har en 900 MHz Pentium 3 og han har en
933 MHz Pentium 3 processor. Vi har nogen lunde samme slags bundkort men
hans er lidt nyere. Men han har til gængel 256 mb ram og jeg har jo kun
128... Kan det være rammene at der også bestemmer hvor hurtigt at et spil
skal loade. Jeg tænker selv på at det kan være at når jeg har 128 så loader
den spillet til rammene men så er der ikke nok plads, så bliver den nødt til
at slette lidt fra rammene og lægge nyt på igen. Så det på den måde bliver
et langsom load.
Jeg har også installeret programmet MemBoost, hvor jeg kan se at efter
computeren lige er startet så er der kun omkring 30 mb ram tilbage. Jeg
kører selv kun med ICQ, DirectCD og Norton Anti Virus som der starter op
sammen med Windows. Hvor imod at min ven har måske 3 til 4 gange så mange
programmer til at starte op med Windows!
Så kan det være rammene at der gør loadingen langsom? Og så skal jeg også
lige høre om de billigste ram at man kan få er dårlige. Hvis man kigger på
edbpriser.dk og vælger de billigste der findes, er det så nogle dårlige
nogle? Er der nogen mærker at jeg skal holde mig langt fra?

--
M.v.h Morten Jørgensen
Webmaster og Redaktør på StarWay Online ©

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 10-09-01 14:37

"Morten Jørgensen" <tbd@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> så noget ved at jeg køber 512 mere så jeg har 640. Eller er det lidt

Nej, køb du bare noget mere ram. Det kan der ikke ske andet ved, end at din
maskine bliver hurtigere. De 128 mb kan nemt være en flaskehals når du skal
spille, da der så måske bliver brug for at "swappe" unødigt meget på
harddisken.

Om du skal købe billig ram, såsom PQI, er op til dig selv. Jeg har ikke haft
problemer med PQI, så det var nok det, jeg ville købe.

Husk dog, at hvis du har en meget fragmenteret harddisk eller bare en
langsom én af slagsen, kan den også være skyld i den langsommere indlæsning
af programmer. Endelig er der også den mulighed, at din controller kører i
PIO mode - og ikke i DMA mode. Dette kan du i windows indstille ved at
højreklikke på denne computer og vælge enhedshåndtering - og klikke
egenskaber for IDE ATA/ATAPI controllere (primær eller sekundær IDE, alt
efter hvordan din harddisk sidder).

mvh
Peter

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 10-09-01 15:12

Tak, for svaret!

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 10-09-01 16:01

Hvilke ram er så de billigste og samtidig gode hvis jeg vil have 512?
Det samme med 256?
Og det samme med 128?
Hvis jeg køber 512 kommer det så i én blok eller flere?

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 10-09-01 17:13

www.edbpriser.dk

> Hvis jeg køber 512 kommer det så i én blok eller flere?

Kun i én blok (med mindre du bestiller 2 stk. 256 mb blokke
Check dog lige først i manualen til bundkortet, om det kan håndtere 512 MB
blokke.

mvh
Peter

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 10-09-01 16:22

Jeg har lige set at to af mine andre svar eller indlæg er blevet slettet fra
serveren.
Men jeg har set at man kan købe 512 mb (2 part - lavet at to firmaer) og 1
part (lavet af et firma) for 199 kr dyre mere. Hvad er så bedst? Hvad er der
dårligt ved 2 part? Kan de være langsommere, gå i stykker...

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 10-09-01 17:11

> [...]
der
> dårligt ved 2 part? Kan de være langsommere, gå i stykker...

Som en tommelfingerregel er 1. parts ram det bedste, da de enkelte dele
(forhåbentligt) er afstemt til hinanden. I praksis har jeg dog aldrig
oplevet problemer med 2. parts ram, men den lille merpris taget i
betragtning vil jeg dog holde mig til 1. parts ram.

mvh
Peter

Fra : Madsen

Dato : 10-09-01 14:52

> [...]

> udnytte mere end 128 ordentligt. Men nu da ram er rimelige billige sker der
> så noget ved at jeg køber 512 mere så jeg har 640. Eller er det lidt

Fra Resource ToolKit:
With this addressing model, Windows 98 allows full use of the 4 GB
of addressable memory space for all 32-bit operating system components
and applications. Each 32-bit application can access up to 2 GB of addressable
memory space, enough to support the largest desktop application."

Der kan på visse maskiner forekomme problemer med mere end 1GB:
<http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q184/4/47.ASP>

Der kan på visse maskiner forekomme problemer med mere end 512MB:
<http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q253/9/12.ASP>

Nogle ældre MB (baseret på TX og vist nok også HX chipsæt) kan ikke cache
over 64MB.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 10-09-01 18:19

"Morten Jørgensen" <tbd@mailme.dk> skrev:

> Jeg sidder her og tænker på at købe flere ram til min pc. Jeg
> kører med Windows ME og har hørt noget med at det ikke
> skulle være så god til at udnytte mere end 128 ordentligt.

Win ME og 9x kan ikke udnyttet 512 MB RAM.
Nøjs, med at købe 256 MB ektra RAM, andet er spild!

Hvis du har 2 harddiske i din maskine, så vil du få mere ydelse ud af at
flytte SWAP-filen over på den disk som det dit OS kører fra.

Du skal køre Win2000 for at kunne drage nytte af mere end 256 MB RAM.
Ang. PQI - det er billige RAM, men de kører altså ikke lige så godt som FX.
Apacer, som kun koster 50,- 100,- mere for en stang på 256 MB PC-133.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
===========================

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 11-09-01 05:55

Er Apacer så det bedste mærke at man kan få? Hvis ikke hvad er så det
bedste? Jeg har i forvejen 128 sker der så noget ved at jeg køber 256 så jeg
har 384?

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 11-09-01 15:09

"Morten Jørgensen" <tbd@mailme.dk> skrev:

> Er Apacer så det bedste mærke at man kan få?

Nej, men det er noget af det bedste i prisklassen.

> Hvis ikke hvad er så det bedste?

Kingston vil jeg tro, jeg har aldrig prøvet det, men folk mener at det er
RAM'ens svar på en Ferrari.

> Jeg har i forvejen 128 sker der så noget ved
> at jeg køber 256 så jeg har 384?

Nej, det skulle nok kunne køre. Det ville nok være bedst om du køber samme
mærke. Hvis dine 128 MB er er Apacer, så køb enten 2 * 128 eller 1 * 256 MB
Apacer mere.
Forvent nu ikke at du for en helt ny maskine ud af det!

Min Fars maskinen kører fint med:
64 MB Apacer RAM.
128 MB Hundai RAM.
256 MB PC 133 Original RAM.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
===========================

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 11-09-01 18:56

Hvor kan jeg da få Siemens ram? Er det overhovedet et ordentligt mærke?

Fra : Brian Olsen

Dato : 12-09-01 10:57

> Hvor kan jeg da få Siemens ram? Er det overhovedet et ordentligt mærke?

Kingston bruger Siemens komponenter...
Køber du Kingston, står der Kingston på klistermærket,
men på alle komponenterne står der Siemens...

Kingston / Siemens er god kvalitetsram

mvh
Brian Olsen

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 11-09-01 19:02

Hvor meget ram syntes du så jeg skal købe?
Jeg har jo i forvejen 128 Siemens ram, så bliver det for meget ram med 256
mere? Så kommer jeg jo op på 384...

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 11-09-01 21:21

"Morten Jørgensen" <tbd@mailme.dk> skrev:

> Hvor meget ram syntes du så jeg skal købe?

Nu kender jeg ikke din maskine, men jeg går udfra at den pt. kører med
100Mhz RAM:
Køb en stang Apacer på 256 MB PC100 eller PC133 RAM.
Start med at isætte Apacer blokken i Dimm 1.
Se først om det kører ordentligt.
Hvis ja, så prøv at i sætte dine Siemens RAM i Dimm 2. Muligvis vil din
maskine så slet ikke starte og eller bare ikke køre ordentligt. I så fald
bør du ikke benytte dine gamle RAM. Men jeg tror ikke der vil være noget
problem i at køre med de 2 RAM blokke på én gang.

> Jeg har jo i forvejen 128 Siemens ram, så bliver
> det for meget ram med 256 mere?

Hvis du køber 256 MB, så er du jo helt sikker på at have 256 MB RAM som
virker, hvis du kun køber 128 MB, så kan du riskere at have 2 128 MB RAM
blokke som ikke kan køre sammen, hvilket ikke er for smart.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
===========================

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 12-09-01 06:08

> [...]

> virker, hvis du kun køber 128 MB, så kan du riskere at have 2 128 MB RAM
> blokke som ikke kan køre sammen, hvilket ikke er for smart.

Hvorfor skulle de ikke kunne køre sammen da?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-09-01 09:27

"Rasmus A. Nielsen." <rasmus@@bbservice.dk> wrote in

> Win ME og 9x kan ikke udnyttet 512 MB RAM.

Vrøvl.

> Nøjs, med at købe 256 MB ektra RAM, andet er spild!

Det kan der være meget sandhed i. De færreste vil få mærkbar glæde af
mere end 256Mb RAM under Windows 98/ME.

> Hvis du har 2 harddiske i din maskine, så vil du få mere ydelse
> ud af at flytte SWAP-filen over på den disk som det dit OS kører
> fra.

Bare for at præcisere: OS på den ene disk, swapfil på den anden.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 11-09-01 15:04

"Kent Oldhøj" <wol@oldhoj.dk> skrev:

> Vrøvl.

På papiret har du ret i at det er noget vrøvl jeg skrev, men i teorien
fatter WinME ikke at udnytte RAMen ordentligt. Jeg forsøgte at vende nogle
kæmpe billeder i et Adobe program. Win ME udnyttede overhovedet ikke RAM'en
over 256 MB, men harddiskene snurrede kraftigt, Svap filen var det eneste
Win ME kunne fatte og bruge.

Win 2000 kører der imod fint med 1024 MB RAM.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
===========================

Fra : Madsen

Dato : 12-09-01 00:54

> [...]

> Win ME udnyttede overhovedet ikke RAM'en over 256 MB, men
> harddiskene snurrede kraftigt, Svap filen var det eneste Win

Hvilket Adobe program og hvor stort et billede? Det er jo også
nærmere Adobe-programmet der skal udnytte de RAM det har
fået stillet til rådighed i en sådan situation, er det ikke?

Photoshop og Illustrator f.eks. bruger slet ikke den swapfil styre-
systemet stillet til rådighed, men har derimod sin egen swapfil,
som Adobe så bare kalder for en scratchdisk. Photoshop f.eks.
bruger også kun 50 % af dine RAM som standard.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 12-09-01 09:49

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev:

> Hvilket Adobe program og hvor stort et billede?

Adobe PhotoShop 6.0.

> Det er jo også nærmere Adobe-programmet der
> skal udnytte de RAM det har fået stillet til
> rådighed i en sådan situation, er det ikke?

Ved jeg godt.

> [...]
> har derimod sin egen swapfil, som Adobe så bare
> kalder for en scratchdisk. Photoshop f.eks.
> bruger også kun 50 % af dine RAM som standard.

Samme system som PhotoShop.

Jeg ville bare bruge et eksempel.
Prøver man med alle mulige andre programmer, så vil man kunne se at Win ME
og 9x sjældent benytter over 128 MB.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
===========================

Fra : Madsen

Dato : 12-09-01 12:35

> Samme system som PhotoShop.

Ja, det er det jeg skriver. :)

Så er det jo heller ikke WinME der står og kværner med sin
swapfil, men derimod Photoshops scratchdisk du har kunnet
høre. Phototoshop er en RAM-sluger og har alle dage været
det.

> Jeg ville bare bruge et eksempel.
> Prøver man med alle mulige andre programmer, så vil man kunne se at Win ME
> og 9x sjældent benytter over 128 MB.

Det er muligt i WinME, men det er ikke min erfaring i hverken
Win95, 98 eller 98SE.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 12-09-01 18:18

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev:

> Det er muligt i WinME, men det er ikke min
> erfaring i hverken Win95, 98 eller 98SE.

Vi kan diskuterer dette emne til domme-dag. Jeg syntes ud fra mine egne
erfaringer ikke at Win 98SE og Win ME udnytter og eller kører bedre ved at
installere mere end 128 MB RAM.
Der var mange steder i systemet pengene kunne gives bedre ud.

Windows 2000 elsker der imod masser af RAM.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
===========================

Fra : Madsen

Dato : 13-09-01 01:46

"Rasmus A. Nielsen." <rasmus@@bbservice.dk> skrev:

> Vi kan diskuterer dette emne til domme-dag.

Temmelig sikkert. :)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-09-01 13:11

"Rasmus A. Nielsen." <rasmus@@bbservice.dk> wrote in message

> [...]
> Win ME kunne fatte og bruge.
>
> Win 2000 kører der imod fint med 1024 MB RAM.

Hvor ved du fra at det var udnyttelsen af RAM der var problemet? Jeg har
skrevet masser af programmer som kan bruge alt det RAM de kan få lov til, og
de virker fint under alle 32-bit version af Windows. F.eks. mit skakprogram
der bruger 1 GB RAM på Windows ME uden problemer. Normalt bruger jeg dog
Windows 2000, men af andre grunde.

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-09-01 13:07

"Rasmus A. Nielsen." <rasmus@@bbservice.dk> wrote in message

> Win ME og 9x kan ikke udnyttet 512 MB RAM.
> Nøjs, med at købe 256 MB ektra RAM, andet er spild!

Hvad snakker du om? Samtlige 32-bit versioner af Windows
(95,98,ME,NT4.0,2000,XP) kan håndtere præcis 4GB RAM. Hverken mere eller
mindre.

> Du skal køre Win2000 for at kunne drage nytte af mere end 256 MB RAM.

Ævl.
Du aner ikke hvad du snakker om.

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 13-09-01 15:44

"David Rasmussen" <pinkfloydhomer@yahoo.com> skrev:

> Ævl.
> Du aner ikke hvad du snakker om.

Sikkert ikke, men det er altså nu bare mine erfaringer med RAM og Win ME og
Win9x.
Jeg er syntes det er fint, at de 2 OS på papiret kan håndtere 2 GB RAM, men
virkeligheden er IMO en helt anden.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
===========================

Fra : David Rasmussen

Dato : 14-09-01 15:33

> [...]
og
> Win9x.
> Jeg er syntes det er fint, at de 2 OS på papiret kan håndtere 2 GB RAM,

Men hvad er dine argumenter for at virkeligheden er helt anderledes? Jeg vil
gerne se noget der beviser din påstand. Det dy har beskrevet indtil videre
skyldes ikke styresystemet. Det skyldes sandsynligvis photoshop. Eller i det
mindste ikke at OS'et ikke kan udnytte al rammen, men at windows har en
tendens til at være lidt for optimistisk med at allokere ram til
diskcaching. Ofte bruges halvdelen af rammen på det, og når der så kommer et
program der skal bruge meget ram, bliver den nødt til at flushe diskcachen,
derfor al den diskaktivitet. Det kan fixes ved at specificere hvor stor en
diskcache man vil køre med. Det er naturligvis ikke smart at der bruges så
meget på diskplads, men det kan ændres og har altså bare noget med opsætning
at gøre. Selve OS'et kan sagtens håndtere al den ram du smider på det.