Mursten og gevind
Fra : P.C.

Dato : 10-09-01 13:23

Hi.

Henry Jørgensen skrev i meddelelsen
<3b9c43fd$0$338$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Er der nogle der har en lisprutine til at tegne mursten lodret i snit altså
>så man ser endevis den i mål 108 x 5,5,
>så vil jeg meget gerne modtage en sådan.
>
>Mvh
>
>Henry

Jeg startede på at svare en anden mail om gevind igår, men opgav fordi jeg mener
at det er et meget vanskeligt spørgsmål.
------ Ikke at svare på, fordi der er såmænd adskillige muligheder for både at
tegne gevind i 3D og tegne mursten, men det vigtigste er jo ikke at fylde en
tegning med data der alligevel blot bliver overset . Det jeg mener er, at hvis
du vil begynde at fabrikere mursten eller lave animasioner af bolte der skrues i
gevind, så er det sikkert meget praktisk med besværlige rutiner, der kan
generere kæmpe data mængder, -------- men man skal jo gerne have noget at bruge
det til.
Du kunne bygge en komplet murstens villa alene ved at lave array's af dine
mursten , ---- en væg med forskudte mursten 50 sten høj og 100 sten lang ville
så indeholde 50K mursten som hver især skulle optegnes , hides eller rendes ,når
du ville se den mur "in real".
Hvorfor ikke blot tage et foto af en mur, eller finde et foto i "maps"
biblioteket og så sætte det som overflade på en solid i murens størrelse ?
Jeg kan såmænd godt se, at en Lisp rutine kunne være smart, hvis du ville
sammenregne vægten af samtlige mursten i din mur , og så kunne en enkelt mursten
i et array være smart ; så kunne du såmænd også udregne vægten af mørtel ved at
trække alle stenene fra en solid af samme størrelse som hele din mur, men
medmindre der er sådanne ting du vil vide, vil jeg ikke anbefale at arbejde på
den måde.
På samme måde med gevind ; hvis det skal laves på en CNC maskine er det jo helt
andre data der er brug for, og et gevind vil jo alligevel ikke være det exakte
gevind, men tusinder af små faces der danner en form der _ligner_ et gevind.
---------- man kan nemt lave et hvilketsomhelst gevind med simple Lisp rutiner,
som f.eks. den undertegnede tidligere har postet til denne gruppe til at lave 3D
vindel trapper ; du roterer blot en anden shape end et trin og et rækværk, men i
sidste ende, er det vigtigste at spørge " hvad er det tegneingen skal bruges
til".
Have a nice day.
Per Corell.

Se fremskridtene i min nye 3D-Honeycomb byggemetode:

http://w1.1396.telia.com/~u139600113/:))/Image-aaaaa.jpg

http://w1.1396.telia.com/~u139600113/upl/fuselage-text-1w.jpg

http://w1.1396.telia.com/~u139600113/upl/fuselage-text-2w.jpg

http://w1.1396.telia.com/~u139600113/upl/fuselage-wings-3d.jpg

Eller 3D-Honeycomb til det oprindelige formål ;
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/wrl/Longboat.wrl
( giv agt; 1.4 Mb. ----- så det tager lidt tid )