COM API Dokumentation?
Fra : Martin Kaltoft

Dato : 10-09-01 11:10

Jeg er fornyligt gået i gang med at undersøge mulighederne for at
kommunikere med windows programmerne vha. COM funktionerne i PHP.

I den forbindelse er jeg stødt på et par problemer, bl.a kan jeg ikke
benytte nogle af eksemplerne fra nettet, da jeg benytter en dansk
version af windows og dertil tilknyttede programmer, hvilket åbenbart
har indflydelse på hvordan programmerne kaldes fra COM funktionerne.
f.eks kan $word->visible = 1 ikke benyttes, hvorimod $word->synlig = 1
virker efter hensigten.

Derfor ville det være rart om nogle kendte til et link på nettet hvor
COM API'et i den danske version af ms-office programmerne er
dokumenteret.

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 10-09-01 13:01

"Martin Kaltoft" <martin@nitro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har indflydelse på hvordan programmerne kaldes fra COM funktionerne.
> f.eks kan $word->visible = 1 ikke benyttes, hvorimod $word->synlig = 1

Argh, det kan de da ikke mene...

> Derfor ville det være rart om nogle kendte til et link på nettet hvor
> COM API'et i den danske version af ms-office programmerne er
> dokumenteret.

Nej, men in case du ikke læste det, så er der den engelske til rådighed (se:
<news:uzVk7.497$sk1.71473@news010.worldonline.dk> )

Jeg kan altså, ligegyldigt hvor dumme Microsoft nogle gange er, ikke tro at
man ikke kan tilgå den via de engelske attributter og metoder, evt. skal du
bare angive at dit sprog er engelsk (setlocale)..?

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-09-01 13:29

"Martin Kaltoft" <martin@nitro.dk> wrote in message
> Derfor ville det være rart om nogle kendte til et link på nettet hvor
> COM API'et i den danske version af ms-office programmerne er
> dokumenteret.

Jeg har ledt lidt rundt omkring efter referencer til COM-objekter generelt,
altså til alle mulige programmer osv.
Jeg kan bare ikke finde noget som helst, så da jeg var færdig med de to COM
PHP-tutorials jeg fandt kom jeg aldrig længere.

I den besked Nezar refererer til er der to URL'er:
http://www.microsoft.com/com/about.asp Generelt om COM - uinteressant... :)

COM-objekterne i Word:
http://msdn.microsoft.com/library/en-us/vbawd10/html/wotocObjectModelApplica
tion.asp
Har ikke kigget nærmere på den, da jeg ikke bruger MS-office.

Det kunne være fedt at have en reference til fx. ICQ, ACDSee, Outlook
Express... Eller bare et eller andet program jeg har... :)
Men jeg har ikke kunnet finde noget til de programmer jeg har prøvet med.
Bla. fordi en søgning på "COM" er helt umulig. :)
Se bare her: http://www.google.com/search?icq+com
Knap 5 millioner hits. Hvor mange af dem handler om de COM-objekter vi kan
bruge til noget? Aner det ikke, har ikke lige kigget dem alle igennem. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 10-09-01 13:47

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
> Det kunne være fedt at have en reference til fx. ICQ...

Har du kigget på http://www.icq.com/api/

Det er såvidt jeg husker ikke tilgængeligt som et COM objekt, men som en
række funktioner du får importeret, men hvis du koder i C(++?) kan det jo
være det er interessant alligevel.

Burde man futte..nej..joeh...oh well.

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-09-01 13:50

"Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk> wrote in message
> Har du kigget på http://www.icq.com/api/

Yep. Jeg kiggede og jeg kiggede.
Efter en del bøvl fik jeg en zip ud af det. Men jeg aner ikke hvordan jeg
skulle bruge indholdet, og gav op.

Tror heller ikke det har noget med COM at gøre.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-09-01 23:06

On 10 Sep 2001 03:09:40 -0700, martin@nitro.dk (Martin Kaltoft) wrote:

> [...]
>har indflydelse på hvordan programmerne kaldes fra COM funktionerne.
>f.eks kan $word->visible = 1 ikke benyttes, hvorimod $word->synlig = 1

Huh? Hvilken udgave af Office og Windows bruger du?

Jeg bruger pt. en dansk Windows2000 og en dansk Office2000, og jeg kan
uden problemer bruge fx "$word->visible = 1".

Hvad angår reference, så burde
http://msdn.microsoft.com/library/en-us/vbawd10/html/wotocObjectModelApplication.asp
være brugbar - men det er altså med engelske COM-labels. Jeg ville
umiddelbart fraråde, at man laver COM i et andet sprog, og jeg troede
egentligt heller ikke, at det var tilfældet. Det er det i hvert fald
ikke her.

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 11-09-01 11:06

> Huh? Hvilken udgave af Office og Windows bruger du?

Det er en Windows 95 OSR2 med en dansk office 95, dog er der også
problemer med at starte word med "new com("word.application");" mens
excel.application virker som den skal... mystisk.

> Jeg bruger pt. en dansk Windows2000 og en dansk Office2000, og jeg kan
> uden problemer bruge fx "$word->visible = 1".

Med min version virker $excel->visible = 1; ikke, mens den fint kommer
frem hvis jeg bruger $excel->synlig = 1;, så jeg kan ikke tro andet
end det kun er danske COM labels der virker... jeg har dog ikke haft
held til at gætte andre funktioner, så jeg kan ikke rigtig arbejde
videre med det...

> Hvad angår reference, så burde
> http://msdn.microsoft.com/library/en-us/vbawd10/html/wotocObjectModelApplication.asp
> være brugbar

Tjah, de kunne lære meget af PHP's manual, jeg synes det er ret svært
at finde rundt i...

> men det er altså med engelske COM-labels. Jeg ville
> umiddelbart fraråde, at man laver COM i et andet sprog, og jeg troede

Det er klart, men det er også bare for at lege lidt med det, jeg
regner ikke lige med at starte nogle større projekter med COM
funktioner lige i øjeblikket

> egentligt heller ikke, at det var tilfældet. Det er det i hvert fald
> ikke her.

Man kan håbe at de blot har set lyset i senere versioner af
windows/office.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 11-09-01 11:21

On 11 Sep 2001 03:05:33 -0700, martin@nitro.dk (Martin Kaltoft) wrote:

>Det er en Windows 95 OSR2 med en dansk office 95, dog er der også
>problemer med at starte word med "new com("word.application");" mens
>excel.application virker som den skal... mystisk.

Okay - det var vist i tiden, hvor de var begejstrede for at oversætte
alting uden undtagelse, så det giver måske meget god mening.

Det lyder ærligt talt som om, COM bare lugtede dårligt i de udgaver.

>Tjah, de kunne lære meget af PHP's manual, jeg synes det er ret svært
>at finde rundt i...

Nu er der selvfølgelig forskel på sagerne; den aktuelle dokumentation
er jo bare et enkelt programs dokumentation. Og hvad angår COM, så er
bare LIDT dokumentation bedre end hvad man typisk finder ved
forskellige programmer (= ingen dokumentation overhovedet).

>Det er klart, men det er også bare for at lege lidt med det, jeg
>regner ikke lige med at starte nogle større projekter med COM
>funktioner lige i øjeblikket

Du mener altså ikke at du skal have nogle hjerte/lunge-systemer
kørende i produktion i et Win95/Office95DK-miljø?

Men det er selvfølgelig trist, at du ikke kan teste "ordentligt".

>Man kan håbe at de blot har set lyset i senere versioner af
>windows/office.

Det forekommer mig i hvert fald sådan. Under Windows98DK mindes jeg
også, det kørte fint hvad angik COM og engelske navne.

--
- Peter Brodersen