Vi skal have en hund...måske...
Fra : Niller

Dato : 09-09-01 19:38

Hejsa

Jeg er lige begyndt at følge denne gruppe da min kæreste og jeg overvejer at
anskaffe os en hund, efter at have passet mine forældres i en måneds tid.

Vi har brugt et godt stykke tid på at finde ud af hvilken race vi skal gå
efter og er kommet ned til 3 forskellige:

Golden Retriever
Rhodesian Ridgeback
Vizsla (Ungarsk)

Det er alle hunde i den større klasse, men det er også det vi går efter.

Vi har endnu ikke børn, men det kommer nok i løbet af nogen år, så hunden
skal være "børnevenlig" (tålmodig...), trofast, lydig, glad, legesyg,
lærenem og intelligent.

Det er mange krav og vi ved at det ikke er et færdigt "produkt" man køber
når man får en hund, men meget af det skal komme gennem miljø og opdragelse.
Men forudsætningerne for at få disse egenskaber skulle gerne foreligge...
Så vidt vi kan læse os til har alle tre racer disse egenskaber i mere eller
mindre grad.

Er der nogen der kan fortælle noget om de forskellige hunde - enten fra egen
erfaring eller et link til en side eller lign.

Vi kender et par stykker der har Golden R. og er meget glade for dem, så den
er vi ret sikre på hvordan temperamentet ligger - men vil selvfølgelig gerne
høre flere historier

Som pølsen i rosin-enden ville vi gerne vide lidt om prisniveauet.
Vi har ikke brug for stamtavler, da vi ikke skal bruge hunden til hverken
konkurrencer eller andet - bare familiehund og ven. Kan disse hunde fåes
uden og er det noget man kan købe med ro i sindet?

Håber nogen er kommet så langt i indlægget og også har overskud til at
skrive et svar.

På forhånd tusind tak

Niels Præstegaard

Fra : coppi

Dato : 09-09-01 22:10

Hej Niller.

Jeg tror kun I kan få Golden Retriver uden stambog.

De andre racer er der så få af i landet , at der sikkert kun bliver lavet
hvalpe med stambog.Men måske tager jeg fejl.

Jeg træner sammen med 2 Rhodesian Ridgeback , og med fare for at blive
lynchet , er det slet ikke min kop te.

De bliver meget sent modne og virker efter min mening meget flegmatiske og
dovne.
Men det selvfølgelig også være , at deres ejere har atget dem forkert.

Både Ridgebacken og Vizslaen vil jeg tro er temmelig dyre , der er som sagt
ikke så mange af dem i landet,
Derfor er er der temmlig sikkert også ventelister hos opdrætteren.

Held og lykke med valget.

coppi

Fra : Jo-Ann

Dato : 10-09-01 15:05

Hej Coppi !

Jeg har to ridgeback, og ingen af dem jeg vil betegne som dovne ! Den lille
bestod f.eks. i tirsdags UHP (udholdenhedsprøve) som går ud på at løbe 20
km). Hun har da forresten også kvalificeret sig til DKK's
Danmarksmesterskaber i lydighed, så det går da også ganske godt med at træne
!

Jeg tror de to du kender er trænet "forkert"..eller måske ikke entusiastisk
nok ! En ridgeback keder sig meget meget nemt...og det er nok de færeste
træningspladser som man kan sige "passer til dem". Jeg har måtte træne meget
med min selv, og indrømmet, hun lærer nok ikke så vildt meget på
træningspladsen, andet end at være sammen med andre hunde, men det er jo
også vældig vigtigt !

- når ja, og en ridgeback er måske nok lidt dyrere end en golden, afhængig
af hvor man køber den. Desværre kan de også af og til fås uden stamtavle.

Mvh

Jo-Ann

Fra : Stine

Dato : 09-09-01 23:20

Hej
Hatten af for jer *S* Gid der fandtes flere kommende hundeejere som jer, der
sætter sig ind i sagerne først.

Men til jeres spørgsmål ang de forskellige racers temperament m.m.
Jeg vil anbefale jer at kontakte forskellige opdrættere, snakke med dem,
besøge dem osv. Også flre forskellige opdrættere af samme race. Så vil I
også kunne møde et godt udvalg af hunde.

Mht. spørgsmålet med eller uden stamtavle vil jeg kun anbefale jer at købe
en hund med en DKK stamtavle. Selve stamtavle siger noget om forældredyrene,
hvor man så kan se om der skulle ligge arvelige sygdomme bag f.eks. HD.
Jeg kender desværre også for mange der starter med at sige, " det skal kun
være en familiehund, så vi kan godt spare de penge" og når de så starter på
hvalpemotivation og fortsætter på lydigheds hold - ja så bliver de "bidt af
det", men har svært ved at komme videre fordi hunden ingen stamtavle har. Og
hvalpemotivation og grundlæggenden lydigheds hold mener jeg er et min. man
byder sin hund.

Endnu en fordel ved at købe en hund med stamtavle hos en seriøs opdrætter
er, at du som oftest vil kunne henvende dig med spørgsmål, få råd m.m. i
laang tid efter købet. Derudover er der ofte diverse skriftlige garantier
for arvelige sygdomme. Og igen, står man i situationene og skal af med sin
hund, hjælper opdrætteren dig også her Mange opdrættere samler også
"deres" hvalpe til et hvalpetræf , hvor man så kan møde sin hunds søskende.

Jeg synes det er meget klogt af jer at få hund nu, inden I får børn, da I
derved får tid til at træne og præge hunden, og hunden får tid til at modne
og blive voksen inden de små kommer Alle ved jo at små børn tager tid
og det gør hvalpe også
Held og lykke og velkommen i gruppen.
Håber at hør emere fra jer og om jeres kommende hund

Stine Frandsen
Kennel Santippe's
http://santippe.homepage.dk

Fra : Michael

Dato : 10-09-01 01:14

"Stine" <santippe@hund.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Og
> hvalpemotivation og grundlæggenden lydigheds hold mener jeg er et min. man

<>Jeg vil bare lige sige at det kun er i DKK man ikke kan nå særlig langt i
lydighed/ agility konkurencer, hvis man træner DCH så er der skam muligheder
nok.

> [...]
> Kennel Santippe's
> http://santippe.homepage.dk
>
> <> og så også at der er seriøse opdrættere i DRU, så DKK er ikke eneste
alternativ.

Hilsen Myr, Dali ( DRU ) og Dixie ( DKK )

Fra : Jo-Ann

Dato : 10-09-01 15:06

men vist ikke af ridgebacks *S*

Mvh

Jo-Ann

Fra : Tina Dandanell

Dato : 10-09-01 19:45

Mht. spørgsmålet med eller uden stamtavle vil jeg kun anbefale jer at købe
> alternativ.
>
> Hilsen Myr, Dali ( DRU ) og Dixie ( DKK )

Ja, der er jo altså andet end DKK i verden. Men der er da ingen tvivl om, at
det er det sikreste at få en hund med stambog, så er man ligesom sikret. En
af mine venner har netop måttet aflive sin 11 mdr. gamle labrador, fordi den
havde den sværeste grad af dysplasi både i begge hofter og begge skuldre.
Det er man sikret mod, til en vis grad, hvis man ved, at forældredyrene er
HD/AD-fri. Og ellers har man naturligvis sørget for at få skriftlig garanti
fra avleren, så man i det mindste kan få en ny hvalp (selv om det jo aldrig
kan hamle op med den gamle hund, som man jo elsker så højt).
Held og lykke, mvh. Tina
PS. Vi har forresten selv labrador (der jo også er en retriever), og ville
ikke bytte!

Fra : Aino

Dato : 10-09-01 09:05

Niller wrote:

Hej Niels

> [...]
>
> Vi har endnu ikke børn, men det kommer nok i løbet af nogen år, så hunden
> skal være "børnevenlig" (tålmodig...), trofast, lydig, glad, legesyg,

Jeg kender nogen, der har et par Ridgeback tæver, og det er _dejlige_
hunde. Men: De er vist svære at træne, ikke specielt interesserede i
hverken samarbejde eller godbidder. Og begynder det at regne, vil de
helst bare hjem og indenfor i varmen. Om det så bare er dem eller racen
ved jeg ikke.

Held og lykke med projektet.

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : Jo-Ann

Dato : 10-09-01 15:10

GRIN !

Hej Aino !

Sidder og smågriner, ja for det med at ridgebacks ikke er så vild med
regnvejr og kulde, ja det passer noget så godt !

MEN, de kan altså godt trænes til at vænne sig til det...

Jeg har da været afsted de sidste to søndage med min tæve, og der har da
været hvad man kunne kalde TRÆLS vejr...men gav ingen problemer, heller ikke
i dæk-øvelsen..men sådan var det ikke for et år siden ! Tro mig !

Tror forøvrigt jeg måske kan gætte mig til hvem du træner sammen med...den
ene tæve er steriliseret ikke ?

Mvh

Jo-Ann

Fra : Aino

Dato : 11-09-01 07:25

Jo-Ann wrote:

Hej Jo-Ann

> Sidder og smågriner, ja for det med at ridgebacks ikke er så vild med
> regnvejr og kulde, ja det passer noget så godt !

Pumba bliver altså lidt skuffet, når de midt i den sjoveste leg vender
om og løber hjem, fordi det begynder at dryppe. Og hvor meget han end
prøver, kan han ikke lokke dem med ned til et dyp i åen...

> MEN, de kan altså godt trænes til at vænne sig til det...

Han prøver alt hvad han kan! (Men deres ejere gør det vist ikke...)

> Tror forøvrigt jeg måske kan gætte mig til hvem du træner sammen med...den
> ene tæve er steriliseret ikke ?

Aner det faktisk ikke. De hedder Fergie og Nickie, er søstre og bor i
Toppevad. (Jeg tror Pumba er forelsket i Fergie, men jeg vil ikke drille
ham med det. Hun er ret sød.)

Fra : Jo-Ann

Dato : 11-09-01 14:42

Hej Aino !

Stakkels lille Pumba, når hans kæreste sådan svigter ham fordi det giver
regnvejr *S*

Han skulle tage og komme og lege med Issa, hun er ikke (særlig) vandskræk
mere. Går da ud i vand, og kan da også i leg KOMME TIL at springe helt i
vandet *S* Hun så sgu' lidt sjov ud...og uha hvor kunne hun svømme hurtigt i
land ! Se evt. badebillederne her:
http://www.rhodesian-ridgeback.dk/odense_indy.htm (jow jow..skulle da have
det foreviget, for mange tror ikke på det !)

Tror deres ejeren har meget at betyde ! Indrømmet..har også i et par år
tænkt "sådan er det nok bare"...ridgebacks er vandskræk...og det er så bare
ærgeligt.

MEN, jeg vil jo gerne gå til prøver med hende, og det sker jo altså desværre
(jævnligt) at vejret ikke lige er så godt...ja, og så er hun altså bare
nødtil at vænne sig til det, og det går skam fint idag !

Glæder mig at Pumba kan lege med et par søde ridgeback tæver - ja, og jeg må
så indrømmet at jeg faktisk ikke kender de to tæver - desværre - de lyder
som nogle dejlige tæver !

Nå, men måske Niller vil hører om nogle andre racer end vandskrække
ridgebacks *S*

Mvh

Jo-Ann

Fra : Aino

Dato : 12-09-01 08:52

Jo-Ann wrote:

Hej Jo-Ann

> http://www.rhodesian-ridgeback.dk/odense_indy.htm (jow jow..skulle da have
> det foreviget, for mange tror ikke på det !)

Pragtfulde billeder!
Sådan en RR er nu flot! Tolleren ser også sød ud.

Fra : Bettina

Dato : 10-09-01 11:45

Hej Niller

Jeg er selv den lykkelige ejer af en rhodesian ridgeback (nr. 2) og synes
selvfølgelig det er den dejligste hund i verden.
MEN
Jeg vil ikke anbefale den til en 1. gangs hundeejer, da det er en ordentlig
kop the man får fat i ved køb af en RR.
Jeg kan godt nok ikke genkende Coppis beskrivelse med at de skulle være
hverken dovne eller umodne, men den kræver meget konsekvent træning og
masser af motion. En RR kan ikke tvinges til noget som helst, den vil
samarbejde, ikke arbejdes med..og har den først lavet en øvelse 2 gange
gider den ikke vise den kan det mere, så skal der ske noget andet. (min
første ignorerede mig totalt hvis jeg hævede stemmen i forsøg på at få ham
dækket af på afstand ude til træning- han satte sig til at kigge den anden
vej...først når jeg havde taget et par dybe indåndinger, været henne og gøre
mig gode venner med ham og derefter gav kommandoen i et "normalt" toneleje,
ku han finde ud af det ...suk)

Mange af dem er ikke en alle-mands-hund (dvs det er kun ejer og højst
familen der duer, alle andre kan rende og hoppe). Der er selvfølgelig også
forskel fra den ene hund til den anden....min første RR var meget
reserveret, men min nuværende overhovedet ikke ved hun er er RR på det
punkt, der skal snakkes med alt og alle.

Med andre ord, skal man efter min mening helst være en erfaren hundeejer,
før man kaster sig ud i at blive RR-ejer.

Selvom en RR passer udemærket til de tillægsord du har givet nedenunder, vil
jeg nok anbefale en golden, de er langt nemmere at have med at gøre.
Bortset fra det, så koster de omkring 9000,- hvis de ikke har fejl..med fejl
omkring 5000 tror jeg.

Held og lykke
Bettina

Fra : Jo-Ann

Dato : 10-09-01 11:59

Hej Niels

Jeg har et par rhodesian ridgebacks, og har da også lavet en hjemmeside, som
du er meget velkommen til at læse lidt på. Den ligger her:
http://www.rhodesian-ridgeback.dk

Jeg vil nu nok mene I må ud og undersøge noget mere...for der er altså MEGET
forskel på en ridgeback og en golden ! Ja, og måske skulle i holde jer til
golden retrieven første gang, særligt når I nu kender nogle af slagsen !

Jeg ville ikke turde købe en hund uden stamtavle. Alle tre racer er som du
siger "store hunde"...og alle tre KAN have problemer med hofterne...det er
ikke slemt med ridgebacks, ved ikke med de øvrige racer. Men altså, den
eneste form for bare en lille garanti du kan få, ja det er papirerne !

Istedet for at købe en hund uden stamtavle, ville jeg måske forhører mig om
at få en med "udstillingsfejl". Disse hunde sælges ofte lige så billigt
(næsten) som hunde uden stamtavle, men man har altså papirerne på dem, men
kan bare ikke udstille dem.

Håber I finde ud af mere, og skriv da også gerne til mig hvis der er mere du
vil vide om ridgebacken !

Mvh

Jo-Ann

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 10-09-01 17:22

"Jo-Ann" <joann@rhodesian-ridgeback.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> ikke slemt med ridgebacks, ved ikke med de øvrige racer. Men altså, den
> eneste form for bare en lille garanti du kan få, ja det er papirerne !

Hej Jo-Ann..

Jeg ville heller ikke købe en hund uden stamtavle. Da jeg efterhånden har
været til en del foredrag om HD, måden der tages røngenbilleder på kontra
den ny Pen Hip metode, er jeg kommet frem til at stort alle dyrlæger siger
det samme. Alle racer er belastet af HD, store som små. Der er kun 1 måske 2
racer der aldrig kan få HD, da de ikke er generet for det. Den ene race er
Greyhound/Whippet så vidt jeg husker, den anden er væk lige for øjeblikket.

Alle siger jo også, du må endelig ikke købe en schæfer, for alle sammen har
HD..... Det er jo noget pladder. Mange Schæfere får desværre HD, uvis af
hvilken grund. Jeg ved der er rigtig mange Schæferopdrættere der gør alt
hvad der står i deres magt, med hensyn til parring m.m. Og alligevel går det
galt....

Mange opdrættere af Schæfere har gennem mange år prøvet stort set alt for at
komme HD til livs, men man kan se at indexet for racen, ikke har flyttet sig
ret meget, det er rigtig skidt, og synd for racen. Jeg tror ikke på at det
alene skyldes avl på dyr med dårlig index.

Jeg må lige for en god ordens skyld sige at vi har Goldens/Lab her hjemme
hos os. Et af problemerne er jo nok desværre, at når en race bliver for
populær, ja så er der nogle der lukker øjenene for avlsmaterialet og kun
tænker med lommerne.

Det bedste man kan/bør gøre inden man køber en ny hund, er at søge index for
begge forældredyrerne, og derved se om den/de hvalpe der kommer ud af
parringen er noget man selv kunne tænke sig at evt. avle videre på....

Niels... Held og lykke med den nye hund. Når I engang har bestemt jer..

Mvh Jaime

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 10-09-01 17:31

En lille indskydelse......

RR - kender jeg ikke så meget til. Der bor godt nok en et lille stykke vej
her fra..

Golden Retreiver - En dejlig familiehund/jagthund (hvis de er avlet på de
rigtige linjer)

Vizsla - Jagthund med stor J. En hund der kræver noget mere motion, end blot
en gåtur nu og da.

Fra : Kosmonauten

Dato : 10-09-01 14:09

Hej Niels og velkommen til ;c)

Jeg synes at det er godt at i lige undersøger terrænet inden i dribler ud og
anskaffer jer en hund.

Nu synes alle os "hundeejere" jo at lige bestemt "vores" hund har, "det der"
du ved ;c)
Hvorvidt der skal være papir el. ej, er jo i realiteten underordnet i det
slutresultatet jo bliver en hund.
Men som Jo-Ann også er inde på, så giver det en lille garanti.
Jeg kan ikke udtale mig om de andre racer, men Golden Retriveren har jo alle
de ting i søger.
Her er et link til en som ejer sådan en hund:
http://home13.inet.tele.dk/Humphrey/
Her er et par link som indeholder lidt race info:
http://www.nethundeguiden.dk
http://www.hundeinfo.dk

Ellers spørg evt. de hundeejere i møder på jeres vej,
de kan fortælle mere om de pågældende racer.

Det er kun godt at i stiller visse krav til jeres hund, for jeres hund vil
jo også "stille" krav til jer ;c)

Held & Lykke i jeres søgen.
Med venlig hilsen
Martin & HUND

Fra : Reichenbach & Hammer

Dato : 10-09-01 23:13

Hej Niller

Hunde er dejlige dyr, men uanset deres forudsætninger kan man ikke altid,
regne med en profil på en hunderace. Alle hunde er forskellige og hundeejere
har forskellige indfaldsvinkler til hvordan man skal gribe det hele an.

Mit råd til jer skal være, lad jer ikke låse fast på disse tre hunderacer,
men undersøg om der ikke er kunne være en race der passede bedre til jer.
For en hund skal passe til ens temperament og livsstil.

Held og lykke

Jesper

Fra : Niller

Dato : 12-09-01 21:10

Hej Allesammen

Tusind tak for alle råd og erfaringer med hundebasserne.

Vi har læst det hele og gjort os nogen tanker.

Vi har konkluderet at - medmindre vi finder noget helt andet - så skal det
nok være en Golden Retriever.
Vi bor i øjeblikket på 2. sal og tænker på at købe et hus, for vi har ikke
lyst til at have hund på 2.sal - af hensyn til både hunden og os.

Status er altså at købet ikke er direkte forestående, men nu passede vi bare
mine forældres hund, hvilket var sjovt og rart.
Vi ved begge at det ikke er dans på roser altid, det med at have hund. Men
som vi ser det er det et spørgsmål om at få hunden med i planlægningen og
også sætte tid af til at lave noget kun med den.

Vi er glade for den store interesse for at hjælpe os og har fundet ud af at
det ikke er sidste gang vi spørger herinde.

Vi vil nu prøve at besøge nogen kenneler og se lidt på nogen rigtige levende
hunde og så kan det være det er hunden der får os til at købe huset - hvem
ved.

Tak for alt indtil videre - vi vender tilbage med status eller flere
spørgsmål...

MVH

Niels og A.G.

Fra : Aino

Dato : 13-09-01 08:50

Niller wrote:

Hejsa

> Vi ved begge at det ikke er dans på roser altid, det med at have hund. Men
> som vi ser det er det et spørgsmål om at få hunden med i planlægningen og
> også sætte tid af til at lave noget kun med den.

Med den indstilling kan det ikke gå helt galt. Jeg håber I finder den
rette.

> [...]
> Status er altså at købet ikke er direkte forestående...
> Vi vil nu prøve at besøge nogen kenneler og se lidt på nogen rigtige levende

Den med: "Vi skal ikke have hund før vi har købt et hus, lige nu kigger
vi bare på forskellige hvalpe" lyder bekendt. Håber I er hurtige om at
finde et hus :O]

Glæder mig til at høre hvilket vidunder I bestemmer jer for.

Fra : Miki Hoe

Dato : 22-09-01 17:08

Familiehund = Newfoundlænder...

Har i overvejet sådan een?? Det er den bedste hund der findes!! Taler af
erfaring!

-miki-