flytning af hest
Fra : x

Dato : 09-09-01 14:39

vi har lige flyttet vores datters hest idag er den skør eller er det normal
den gik total amok da den kom ind i sin nye boks

aptiva@post.tele.dk

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 09-09-01 18:28

"x" <aptiva@post.tele.dk> wrote in message
> vi har lige flyttet vores datters hest idag er den skør eller er det
normal
> den gik total amok da den kom ind i sin nye boks

Hej.
Der kan være mange årsager til at en hest bliver tosset når den kommer ind i
en ny boks. Men mange heste vil forsøge at finde tilbage til sit hjem, hvis
de bliver flyttet. Derfor er det heller ikke nogen god ide at lade en hest
gå ude de første ugerne, uden konstant opsyn, for der skal enormt lidt til
før de stikker af. Jeg har været med på nok opsporinger til at vide at det
er træls arbejde at finde hesten igen, og en gang kom vi for sent, og fandt
ikke hesten før efter et ½ år. Dvs. vi fandt resterne efter den, da den
havde gået sig fast i en mose - ikke særlig hyggelig oplevelse.

Det i kan gøre for at få den mere rolig i sin nye boks, er at vaske boksen
helt ren efter forrige ejer, sørg for at blive hos hesten, så den ved at den
har nogen hos sig, som den stoler på, put ting ind i boksen som har dens
lugt på sig - f.x et dækken eller andet som man kan rense bagefter for møg.
Brug nogle timer sammen med hesten med f.x strigling og kløing af
ynglingsklø steder, og for alt i verden, ikke bliv sur, hesten er bare bange
(stort set) og har et stort behov for at føle sig tryg.
Held og lykke
Hilsen Ditte

Fra : Benedicte Beck

Dato : 09-09-01 20:47

Hej!
De fleste heste reagerer ikke så kraftigt på at blive flyttet. (Tænk på alle
de heste, der tager ud til stævner og står mange forskellige steder)
Prøv at fortælle hvor gammel hesten er, om der er andre heste, den kan snuse
til, hvor lang tid den har stået det andet sted osv.
Mvh. Benedicte

Fra : LONE SEEGER

Dato : 12-09-01 11:43

Hej!
Der fuldkommen normalt at hesten opfører sig sådan når den kommer væk fra
vant omgivelser. Da jeg købte hesten foregik det på samme måde. Min hoppe
var urolig i boksen og det tog en uges tid. I starten kunne jeg ik styre
den, først efter 2 mdr. Sådan noget tager tid, men ha tålmodighed. Det lærte
jeg.
På et tidspunkt bliver den træt af hele tiden at mase rundt.
hilsen anne
x <aptiva@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b9b7113$0$241$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...