POP-server uden reverse DNS
Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 09-09-01 10:12

Hej -

Er der nogen, der kender til en POP-server, der kan indstilles til ikke
at slå domænenavnet på klienten op, når han/hun forbinder til den? Mit
problem er, at mit postprogram automatisk tjekker post hver trejde
minut, og i den forbindelse er det irriterende spild af tid og
båndbredde, at der skal foretages et DNS-opslag hver eneste gang. Det
tager 5-10 sekunder hver gang. Mig bekendt er der ikke nogen
sikkerhedsrisici forbundet med at slå reverse DNS fra (sig endelig til,
hvis jeg tager fejl her).

Jeg har prøvet med POP-serveren, der er inkluderet i UW IMAP-pakken.
Den bruger som standard reverse DNS, og jeg har endnu ikke fundet ud
af, hvordan man slår det fra. De nævner vist noget med en
konfigurationsfil et sted, men jeg kan ikke få det til at virke.

Så er der QPopper. Heller ikke den kan jeg få til at slå reverse DNS
fra.

Jeg ville egentlig foretrække mmmail, men SMTP-delen af den pakke
mangler enkelte egenskaber, jeg har brug for.

- Jonas

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 09-09-01 10:22

Jonas Koch Bentzen wrote:
> [...]
> at slå domænenavnet på klienten op, når han/hun forbinder til den? Mit
> problem er, at mit postprogram automatisk tjekker post hver trejde

http://www.eudora.com/qpopper/faq.html#dns

Vh,

--
Ole Michaelsen
Copenhagen, Denmark

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 09-09-01 10:36

Ole Michaelsen wrote:

> http://www.eudora.com/qpopper/faq.html#dns

Tak.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-09-01 16:44

Jonas Koch Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> writes:

> [...]
> tager 5-10 sekunder hver gang. Mig bekendt er der ikke nogen
> sikkerhedsrisici forbundet med at slå reverse DNS fra (sig endelig til,

Sæt en lokal navneserver op, og referer til den i /etc/resolv.conf.
Så skulle det gerne hjælpe lidt på sagerne. Fortæl også gerne den
lokale navneserver hvad din udbyders DNS er.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 09-09-01 10:57

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Sæt en lokal navneserver op

Lidt meget for at undgå reverse DNS, ikke? : )

Jeg tror, jeg bruger Qpopper.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-09-01 18:30

> Lidt meget for at undgå reverse DNS, ikke? : )
>
> Jeg tror, jeg bruger Qpopper.

Det giver pote med alt andet der ogsaa bruger DNS.

At saette "djbdns" op, var en interessant oplevelse. Det var godt nok
nemt.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 10-09-01 09:23

"Thorbjoern Ravn Andersen" <ravn@adams.astervej16.dk> skrev i en meddelelse

> Det giver pote med alt andet der ogsaa bruger DNS.

Aha - det kan forklarer hvorfor det tager 8-10 sekunder for at logge ind på
min FTP server eller checke POP3 post udefra på min server via ADSL
forbindelsen.

> At saette "djbdns" op, var en interessant oplevelse. Det var godt nok
> nemt.

Hvorfor ikke bare bruge standard bind/named der følger med standard
distributionerne ?

Jørn

Fra : Claus Alboege

Dato : 10-09-01 09:47

Jørn> "Thorbjoern Ravn Andersen" <ravn@adams.astervej16.dk> skrev i en
Jørn> meddelelse news:m2ofokp901.fsf@adams.astervej16.dk...

Jørn> Hvorfor ikke bare bruge standard bind/named der følger med standard
Jørn> distributionerne ?

http://cr.yp.to/djbdns/blurb.html taler vist for sig selv.

--
Mvh Claus Albøge

"Don't summarize. Don't abbreviate. Don't interpret."
      -- D. J. Bernstein

Fra : Thomas

Dato : 10-09-01 10:27

Claus Alboege wrote:

> [...]
> Jørn> meddelelse news:m2ofokp901.fsf@adams.astervej16.dk...

> Jørn> Hvorfor ikke bare bruge standard bind/named der følger med standard

troll-alert !

Det er ihvertfald tydeligt at han har et horn i siden på bind
folket/projektet.

--
Don't waste space

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-09-01 10:31

inthenews@corell.dk (Thomas) writes:

> troll-alert !

Bernstein er ikke en trold. Han mener det seriøst og er ikke helt uden
viden om emnet. (Jeg har ikke læst siden, der refereres til, men
baseret på min normale viden om ham)

At han så har nogle ret kontroversielle holdninger til en række ting
er en anden ting.

> Det er ihvertfald tydeligt at han har et horn i siden på bind
> folket/projektet.

Det er en kendt sag. Han har også et horn i siden på
sendmail-udviklerne.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Allan Joergensen

Dato : 10-09-01 10:53

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> Det er en kendt sag. Han har også et horn i siden på
> sendmail-udviklerne.

Og Postfix .. og .. og ..

Han har seriøst et problem med andre mennesker.

--
/\ \ / /\
//\\ .. //\\ Allan Joergensen aka [DW] on Undernet

Fra : Thomas

Dato : 10-09-01 11:12

Allan Joergensen wrote:

> Og Postfix .. og .. og ..

Var det RFC du ledte efter ?

--
Don't waste space

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 10-09-01 10:50

"Claus Alboege" <tractrix@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Jørn> Hvorfor ikke bare bruge standard bind/named der følger med
standard
> Jørn> distributionerne ?
>
> http://cr.yp.to/djbdns/blurb.html taler vist for sig selv.

Okay - det var jo osse bare et spørgsmål - ikk

Burde man ikke skifte bind ud med djbdns i distributionerne.

Postfix er jo ved at erstatte sendmail, og proftp erstatter wu-ftp.

Jørn

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-09-01 10:57

"Jørn Hundebøll" <xven@netbruger.dk> writes:

> Burde man ikke skifte bind ud med djbdns i distributionerne.
>
> Postfix er jo ved at erstatte sendmail, og proftp erstatter wu-ftp.

Vi venter spændt på at Wietse Venema kaster sig over DNS, indtil da
ser MaraDNS spændende ud. FTP skal bare udslettes fra nettets
overflade.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 10-09-01 11:13

Peter Makholm <peter@makholm.net> skrev i en

> Vi venter spændt på at Wietse Venema kaster sig over DNS, indtil da

Vi - og det er?

> FTP skal bare udslettes fra nettets overflade.

Det er noget af en udmelding. Hvad er årsagen til dette. FTP er enkelt,
effektivt, kendt og meget brugt.

Jørn

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-09-01 11:17

"Jørn Hundebøll" <xven@netbruger.dk> writes:

> Det er noget af en udmelding. Hvad er årsagen til dette. FTP er enkelt,
> effektivt, kendt og meget brugt.

Hvis FTP var enkel var der ikke så forfærdelig mange sikkerhedshuller
i alle ftp-dæmoner.

FTP er en forældet usikker protokol. Den sender kodeord i klartekst og
har et perverst forhold til porte, der gør det unødvendigt svært at
lave firewalle.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Mickey

Dato : 10-09-01 12:54

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> FTP er en forældet usikker protokol. Den sender kodeord i klartekst og
> har et perverst forhold til porte, der gør det unødvendigt svært at
> lave firewalle.

har du set på f.eks. SafeTP ? - den ligger et sted i nærheden af
http://cs.berkeley.edu og er en krypteret FTP ting, der kan bruges til
_alle_ ftp-klienter, den skal blot installeres (selvstændigt) på
klient-maskinen og så skal serveren krypteres.

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/coderedworm.html

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-09-01 18:39

Mickey wrote:

> [...]
> _alle_ ftp-klienter, den skal blot installeres (selvstændigt) på
> klient-maskinen og så skal serveren krypteres.

SFTP om igen eller hvad?

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Expect the unexpected.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 09-09-01 11:51

Jonas Koch Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote:

> Jeg ville egentlig foretrække mmmail, men SMTP-delen af den pakke
> mangler enkelte egenskaber, jeg har brug for.

tpop3d er en god pop3d daemon, der slet ikke skal forklares om reverse
DNS da den slet ikke bruger det til noget.

Find den på freshmeat.

--
/\ \ / /\

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 09-09-01 14:29

Allan Joergensen wrote:

> tpop3d er en god pop3d daemon, der slet ikke skal forklares om reverse
> DNS da den slet ikke bruger det til noget.

Den ser rigtig god ud. Tak.