Lus.
Fra : Hald & Nielsen

Dato : 09-09-01 09:28

Hej
Jeg efterlyser gode råd om fjernelse af disse meget generende husdyr. I
denne uge er vi blevet behandlet 3 gange med prioderm, en ret dyr
behandling. Først i dag hvor vi undersøgte dem nøjere, lagde vi mærke til at
de (lusene) ikke døde af behandlingen, de blev lidt sløve og kunne så
trækkes ud af håret, men efter 3 minutters frisk luft på bordet, livede de
op igen og begyndte at kravle videre. Så kunne vi vel ligesågodt have brugt
balsam og trukket dem ud. Nogen anbefaler "Para" andre "stop lusene", men
hvad med utøjsshampoo til hunde og katte, kan det skade at prøve det? Ja for
at sige det mildt nu vil vi gerne have noget forebyggende, som gør at de
ikke får lyst til at komme igen. Hvorfor er der ikke udviklet et middel til
at spise, eller dryppe i nakken ligesom på dyr?
Er der nogen der ved om der er forskellige slags/arter da vi både har små
sorte og store brune, vi har nogle der bider sig fast i huden i hovedbunden
og andre der sidder i håret, vi har sorte æg, brune æg og røde æg udover de
almindelige hvide selvfølgelig.
Vi er en familie med week-end børn og det er dem der har de brune lus, vi
andre har de sorte.
Jeg synes at luseplagen bliver større år for år, kan det hænge sammen med at
vi ikke længere skal fryse bamser og sengetøj og at vi må komme i
institution allerede den samme dag som vi bliver behandlet?
Er der noget sted et resultat af de kampagner hvor en kommune behandler alle
børn på en gang, som Vanløse og Dragholm?
Ja som I måske kan forstå er vi næsten ved at opgive også fordi de produkter
apoteket har givet os er meget dyre og åbenbart ikke effektive, selvom vi
gør præcis hvad der står på pakken.
Venlig hilsen Nina Hald, der netop var begyndt at glæde sig over at myre-,
flue-, og hvepseplagen næsten var slut for i år.

Fra : Pernille

Dato : 09-09-01 11:27

Hej Nina,
Jeg synes også lus er hamrende irreterende, vi, dvs. min datter har været
meget plaget af dem i denne sommer, specielt juli/aug. Vi har også behandlet
i et væk med Prioderm og Nix uden voldsom succes indtil jeg sidste gang fik
anbefalet "Lusestop", som købes på apoteket.
Det er uden giftige sager, altså et rent naturprodukt og de to lus jeg fandt
på hende efter behandlingen var begge døde. Dog tror jeg ikke det dræber
æggene, til gengæld kan man behandle oftere fordi det ikke er giftigt. Lad
dig ikke skræmme af prisen (85 kr), det er meget drøjt i brug og er klart
billigere end de 2 andre produkter. Eneste ulempe er at det ikke indeholder
balsam, og det gør at håret er svært at rede ud bagefter. Vi har derfor
brugt alm. balsam efter behandlingen.
Jeg vil klart bruge dette fremover, da jeg godt kan lide ideen om at det
ikke er giftigt, husk dog stadig at kæmme regelmæssigt. Vi plejer at gøre
dette efter hårvask med brug af balsam, det er ikke så generende for min
datter.
De andre ting du bragte på bane ved jeg desværre ikke så meget om, skriv
igen hvis du har yderligere spørgsmål, vi er desværre de rene "eksperter"
her!

Hilsen Pernille.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-09-01 12:29

"Hald & Nielsen" <hald-nielsen@privat.dk> wrote in message
> Hej
> Jeg efterlyser gode råd om fjernelse af disse meget generende husdyr.

uh.. jeg ved slet ike hvor jeg skal klippe så jeg tager det meste...
jeg vil anbefale dig at sætte dig ind i hvad det egentlig er du kæmper
imod..... og hvordan du bedst muligt tager kampen op.....
egentlig kunne jeg godt klippe noget matriale ind omkring det men jeg vælger
at henvise i stedet....

http://www.haardoktor.dk/lus.html

her er samlet alt der er at finde af informationer om lus... der er dog ikke
nævnt hvilke midler der er gode men der er råd omkring anvendelsen og hvad
det er der kan gå galt når man behandler......
mange gange er en fejlslagen behandling pga manglende information eller for
lidt produkt.....

--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Tine Andersen

Dato : 09-09-01 12:51

> [...]
> Venlig hilsen Nina Hald, der netop var begyndt at glæde sig over at myre-,
> flue-, og hvepseplagen næsten var slut for i år.

Vi havde lus sidste efterår - i 90 cm langt tykt hår på min dengang 7-årige
datter. Tror I det var hårdt?

Vi prøve alle midler og havde samme erfaring med apotekets gift (og med
lusestop, der er et olieprodukt) Løsningen for os (også mig, der bare har
almindeligt langt hår) var Bugbuster fra Apoteket. Man fylder håret med
balsam (ingen vand først) og så kæmmer man med de gule kamme. Bagefter
vasker man håret almindeligt for at få balsamet ud. Det gentager man hver
tredie dag (for os tog processen ca 2 timer) i ca 14 dage, og så er man af
med dem. Kæmningen skal ske MEGET grundigt. Man reder systematisk tot for
tot, og når der ikke kommer flere lus ud af en tot, reder man den lige 5-10
gange til for en sikkerheds skyld. Man får taget alle de store (læs:
formeringsdygtige) og en hel del af de små lus ved sådan en behandling. Ved
at gøre det hver tredie dag sikrer man, at man fanger dem, før de lægger æg.
Da æggene klækker på ca 10 dage er man af med de sidste i løbet af 2 uger
(eller 3, hvis man skal være helt sikker).

Tricket er at være meget grundig og pøse balsam i, for så kan lusene ikke
rende igennem håret (og derved komme over til en tot, man tror, man er
færdig med)

Mail, hvis det driller - det skal kunne lade sig gøre.

Med venlig hilsen
Tine

Fra : Spillemanden

Dato : 11-09-01 20:01

> [...]
> tredie dag (for os tog processen ca 2 timer) i ca 14 dage, og så er man af

Kan du ikke forklare lidt mere om, hvad Bugbuster er ?
For mig lyder det lidt ala en tættekam, men jeg kan jo godt regne ud, at det
må være mere end det.

Lige et spørgsmål mere.
Hvis man vælger bare at kæmme med balsam og en tættekam,
skal håret så være vådt eller tørt, når balsamen kommes i ?

Sanne

Fra : Marianne Høyen

Dato : 12-09-01 08:42

> Kan du ikke forklare lidt mere om, hvad Bugbuster er ?
> For mig lyder det lidt ala en tættekam, men jeg kan jo godt regne ud, at
det
> må være mere end det.

Det er et tættekamme-sæt med en alm tættekam og en tættere (!). Plus en
anvisning på, hvordan man gør (hver 4. dag, mens håret er vådt af balsam,
meget omhyggeligt). Jeg bruger det 'efter brugsanvisningen' hver 4 dag, men
forebyggende. Om det hjælper er jo ikke til at sige, da jeg ikke ved, om
'vi' havde fået lus, hvis jeg ikke havde kæmmet.

Jeg synes ikke, at lus er særlig lækkert. Ved godt, at man siger, det (i
dag) ikke har noget med renlighed at gøre, men fra min egen barndom husker
jeg KUN lus i forbindelse med klassens absolut mest snavsede og lugtende
pige (stakkels tøs!).

mvh
Marianne

Fra : Tine Andersen

Dato : 29-09-01 16:55

Spillemanden <ingen@email.com> wrote in message

> [...]
> Hvis man vælger bare at kæmme med balsam og en tættekam,
> skal håret så være vådt eller tørt, når balsamen kommes i ?

BugBuster kammene er tættere end apotekets almindelige - jeg tror, det er
derfor, de virker.

Balsammen kom jeg i tørt hår - jeg brugte RIGELIGT. Tricket er, at håret på
intet tidspunkt må tørre ud, for så begynder lusene igen at stikke af fra
kammen. Når håret er pjaskvådt sidder de stille, og man kan regne med, at
der hvor man har været er de væk.

MVH Tine

Fra : Henriette

Dato : 09-09-01 13:35

Hald & Nielsen <hald-nielsen@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b9b2843$1$264$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Ja som I måske kan forstå er vi næsten ved at opgive også fordi de
produkter
> apoteket har givet os er meget dyre og åbenbart ikke effektive, selvom vi
> gør præcis hvad der står på pakken.

Læs evt. om effektiviteten eller mangel på samme i det seneste nummer af
tænk og test. www.taenkogtest.dk

Her er en artikel og test af lusemidler - og det viser sig at lusene er
blevet resistente for nogle af midlerne.

Prioderm og nix indeholder permethrin eller malathion, som er insektgifte,
og som lusene nogle steder i udlandet er blevet resistente overfor. (Man har
lavet undersøgelser på emnet i udlandet men ikke i Danmark)

Aesculo gel, Luse fri
Luse stop er baseret på kokosolie og planteudtræk. Eksperterne mener
midlerne i teorien skulle være gode, men der er absolut ingen videnskabelig
dokumentation for virkningen.

Bugbuster er baseret på kæmning, og resultatet afhænger helt klart af om man
kæmmer rigtigt. Og det viser sig, at det gør de fleste ikke.

Det var kort lidt om de midler der er omtalt i tænk og test. Men læs
artiklen....

> Venlig hilsen Nina Hald, der netop var begyndt at glæde sig over at myre-,
> flue-, og hvepseplagen næsten var slut for i år.

---
Henriette

Fra : abc

Dato : 09-09-01 17:24

Ville det ikke også hjælpe først at forebygge, at klippe sine børn så
korthåret som muligt, hvilket jo også vil gøre det nemmere at få eventuelle
lus ud. Man kan måske sige, desværre er det moderne at have langt hår, er
der ikke også noget om drenge ikke så let får lus, er det ikke fordi de ofte
er korthårede at de ikke så nemt bliver smittet med lus. Bare nogle
tanker..........

Fra : Tine Andersen

Dato : 29-09-01 16:52

abc <Zarh@ofir.dk> wrote in message
> [...]
ofte
> er korthårede at de ikke så nemt bliver smittet med lus. Bare nogle

Ville ikke du' i vores tilfælde - Karen har ca. 90 cm langt hår, som hun er
meget glad for Men vi fik has på lusene alligevel ved at kæmme med
bugbuster.

MVH Tine

Fra : Mette

Dato : 16-09-01 12:12

Ja, de lus er ret irriterende. Jeg så forleden et pogram om dette, og en
læge forklarede at lussene faktisk ikke er "reistente" over for de
forskellige lussehampoo, som man har antaget. Men problemet er, at når der
findes lus i foreksempel institutionen, så er der stadig nogle som er flove
over at være de "første", derfor gives beskeden ikke hurtig nok. Alle skal
tjekkes med det samme der findes lus, og de der skal have behandling, skal
have den på samme tid, så man ikke strækker forløbet. Løsningen var at
tjekke oftere, og få det sagt!

Kender desværre ikke virkningen af de forskellige midler.

Fra : Iben

Dato : 01-10-01 08:27

Hej Nina ...

Håber du for længst har fået bugt med lusene; men giver allgevel lidt
respons !

Den med at bruge balsam har jeg gennem familie erfaret skulle være rigtig
godt - blot på lidt en anden måde. Køb en drøj balsam og fordel den i tørt
hår og sørg for at det dækker samtlige hår og hele hårbunden. Efter 1 god
times tid hvor håret er dækket af en plastikpose skulle alle lus og æg være
lige til at skylle ud ....

Forebyggende kan man 1-2 gange om måneden vaske håret med en shampoo som er
baseret på Tea Tree Oil eller bruge en alm. shampoo og tilføre dråber fra en
koncentreret Tea Tree Oil.

Iben

Fra : Ghita Cecilie Jallow

Dato : 01-10-01 10:17

"Iben" <albert.peter@mail.tele.dk> skrev:

> [...]
som er
> baseret på Tea Tree Oil eller bruge en alm. shampoo og tilføre dråber

Tea Tree Oil er meget allergifremkaldende og også mistænkt for at være
kræftfremkaldende, så det anbefales ikke mere.
Min hovedbund har været spækket med sår efter den tur, og jeg er voksen
!
Ghita

Fra : Iben

Dato : 03-10-01 14:22

> Tea Tree Oil er meget allergifremkaldende og også mistænkt for at >være
> kræftfremkaldende, så det anbefales ikke mere.
> Min hovedbund har været spækket med sår efter den tur, og jeg er >voksen

Det var da godt at dét kom frem .......

Tea Tree Oil kan jeg ikke selv tåle (får dog kun skæl af det !) hvis jeg
bruger det som hver-dags-shampoo ......... - men een gang om måneden har
ikke vist sig at være noget problem.

Iben

Fra : Spillemanden

Dato : 01-10-01 13:58

"Iben" <albert.peter@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hår og sørg for at det dækker samtlige hår og hele hårbunden. Efter 1 god
> times tid hvor håret er dækket af en plastikpose skulle alle lus og æg

Jeg kunne godt tænke mig at vide, har andre nogle erfaringer med dette som
Iben skriver ???

Sanne

Fra : Ghita Cecilie Jallow

Dato : 01-10-01 20:28

"Spillemanden" <ingen@email.com> skrev:

> Jeg kunne godt tænke mig at vide, har andre nogle erfaringer med dette
som
> Iben skriver ???
> Sanne

Herhjemme hos os er det balsam i vådt hår og så bugbuster inden
balsamen skylles ud.
Vi har været meget plagede af lus i perioder, men efter bug buster
er vi faktisk lusefri.
Det skal lige nævnes at jeg giver ungerne og mig selv turen med
balsam og bugbuster hver gang vi vasker hår, for hvis nu ........
Ghita

Fra : Iben

Dato : 03-10-01 14:24

> Jeg kunne godt tænke mig at vide, har andre nogle erfaringer med >dette
som
> Iben skriver ???

Lyder jeg som een der ikke er til at stole på eller vil du bare gerne høre
om andre kan slutte op om det ?

Iben

Fra : Spillemanden

Dato : 03-10-01 15:18

> Lyder jeg som een der ikke er til at stole på eller vil du bare gerne høre
> om andre kan slutte op om det ?
>
> Iben

Det var nu ikke fordi du lød utroværdig, jeg ville bare gerne høre om andre
havde nogle erfaringer.
Jeg synes snart, at vi har prøvet så meget forskelligt, så det var bare
derfor

Sanne

Fra : Iben

Dato : 04-10-01 06:25

> Det var nu ikke fordi du lød utroværdig, jeg ville bare gerne høre >om
andre havde nogle erfaringer.
> Jeg synes snart, at vi har prøvet så meget forskelligt, så det var >bare
derfor

Jamen det er bare helt ok ! *SS* Ingen tvivl om det .....
Det er jo bare så nemt at misforstå hinanden når alt foregår pr. skrift og
når jeg ser 3 spørgsmålstegn efter hinanden, så ved jeg ikke om det er fordi
vedkommende er i tvivl eller om denne tror jeg er fuld af løgn. - det virker
så kraftigt med 3 Spørgsmålstegn når der samtidig spørges om andre nu også
kan sige god for udsagnet.

- så fik du også lige en forklaring på mit !

Iben

Fra : abc

Dato : 04-10-01 08:06

Igen, det kunne være rart, at det blev moderne for pigebørn at have kort
hår, nu menes der nærmest som forebyggende, for det må da være nemmere for
lus at komme rundt til andres hår, hvis håret er langt eller hvad. Det ser
da meget sødt ud med langt hår, det er ikke det, men nu må vi altså snart de
lus til livs og det er da trods alt bedre at undgå dem helt eller næsten,
frem for at skulle gennem diverse lusekure ik'