Definition
Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 09-09-01 03:17

Hej venner.

Vil i hjælpe mig med en definition på begrebet 'grønsag?

Ikke det der kaninfoder, der sprøjtes med evig ungdom, pakkes i
plastic og kaldes sundt.

Er 'grønsag' en forholdsvis absolut størrelse, eller er det et
relativt begreb?

Kan man beskrive en 'grønsag' som én, der er blevet så og så ringe
'kørende', eller er det nærmere, når man har mistet så og så mange af
sine tidligere evner?

Ville Einstein kunne være blevet en 'klogere grønsag', end f.eks.
'Maren i Kæret'?
Enhver lighed med nulevende personer og begivenheder er utilsigtede og
uundgåelige.

Gider i bruge tænkeren lidt og tilkendegive jeres velovervejede
mening?
--
Kaj Svenningsen (Behandl dig selv som du vil behandles af andre)

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Olin

Dato : 09-09-01 06:35

Hej K.S .
Ja , en grøndag er vel det jeg selv betegner mig som, efter en
lyskebrokoperation, da jeg ikke kan arbede, har vilde smerter, og i udsigt
til at blive kastralsanger hos Wienersangerne, hvis ikke det var min alder,
ikke kan løfte, eller have alm. tøj på, smerter, ja, ikke at kunne foretage
sig andet end sidde/ligge, og ikke sove ordentlig, ej heller kunne passe
mit barn , dvs at tage med på ture oa.som Fædre jo gør,.
Pr. Defination, ikke kan en skid .
Derfor søger jeg andre der også er nlevet ødelagt af denne operation.
Men Dansken har svært ved ar stå sammen.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 10-09-01 20:13

Olin skrev:

> Ja , en grøndag er vel det jeg selv betegner mig som, efter en

Det var da en definition, der ville noget.

>til at blive kastralsanger hos Wienersangerne

Manner. Det toneleje kan jeg ikke engang drømme om at nå.

>Pr. Defination, ikke kan en skid .

Pruhhh. Nu tabte du mig vist.
Du vurderer efter tabte evner uden at skele til de tilbageværende?
eller mener du helt bogstaveligt, du ikke kan en skid mere?

> Derfor søger jeg andre der også er nlevet ødelagt af denne operation.
> Men Dansken har svært ved ar stå sammen.

Roligt nu Olin. Jeg vil sgutte opereres for at vise min solidaritet.

Fra : Puk

Dato : 10-09-01 17:07

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev i en
meddelelse

Hej Kaj

> Vil i hjælpe mig med en definition på begrebet 'grønsag?

Vil da prøve, men jeg kender ikke nogen officiel definition.

> Er 'grønsag' en forholdsvis absolut størrelse, eller er det et
> relativt begreb?

Jeg ville kalde det en forholdsvis absolut størrelse.

> [...]
ringe
> 'kørende', eller er det nærmere, når man har mistet så og så

Personligt ville jeg beskrive en 'grønsag' som en der kun har de
basale evner tilbage. Med basale evner mener jeg dem som jeg
mener har deres udspring i hjernestammen. Det vil sige
reflekser, vejrtrækning og puls (måske der er flere men jeg kan
ikke lige komme på dem). Men altså en person uden nogen
bevidsthed eller vågen tilstand.

> Ville Einstein kunne være blevet en 'klogere grønsag', end
f.eks.
> 'Maren i Kæret'?

Det kommer vel an på, hvordan du definerer klog.
Basalt set ville Einstein vel være lige så klog som grønsag som
han var i ikke-vegatrisk-tilstand, men han ville bare ikke være i
stand til at bruge den klogskab til noget som helst idet han
ville have mistet evnen til at udnytte den, udtrykke den og
videreudvikle den.

> Gider i bruge tænkeren lidt og tilkendegive jeres velovervejede
> mening?

Ja den har du så her for mit vedkommende, men jeg er bestemt ikke
sikker på, at det var det du mente.

Mange hilsner
Puk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 10-09-01 20:19

Puk skrev:

>Vil da prøve, men jeg kender ikke nogen officiel definition.

Jeg søger jeres def. Ikke nogen officiel.

>Jeg ville kalde det en forholdsvis absolut størrelse.

Godt.

> [...]
>reflekser, vejrtrækning og puls (måske der er flere men jeg kan
>ikke lige komme på dem). Men altså en person uden nogen

Ok.

>f.eks.
>
>Det kommer vel an på, hvordan du definerer klog.

Det har jeg ikke helt gennemtænkt.

> [...]
>stand til at bruge den klogskab til noget som helst idet han
>ville have mistet evnen til at udnytte den, udtrykke den og

Jeg er ikke helt sikker på, jeg vil 'godkende' klogskab, der ikke kan
udtrykkes.
Det bliver vist for meget Don ham-der-med-vejrmøllerne.

>Ja den har du så her for mit vedkommende, men jeg er bestemt ikke
>sikker på, at det var det du mente.

Jow da. Du ramte lige nid i mine tanker.

Fra : Lotte M

Dato : 10-09-01 17:52

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev

> Er 'grønsag' en forholdsvis absolut størrelse, eller er det et
> relativt begreb?

Jeg tror "grøntsag" er et relativt begreb og jeg tror at den enkeltes
kendskab til svært handicappede er afgørende, for hvornår man
mener et menneske er "grøntsag".

Jeg havde engang en kollega, der aldrig havde været i nærheden af
en handicappet. En dag fik hendes nabo et mongolbarn og min
kollega var bestyrtet, over de tog barnet med hjem fra sygehuset,
at barnet ikke blev "tabt på gulvet". Kollegaen var meget oprørt
over naboen ville udsætte omgivelserne for sådan en - en grøntsag.

Jeg har mødt en del mongoler, mødt døv-blinde og mødt
mennesker med mærkværdige syndromer, der medførte de levede
i en "anden" verden. De kommunikerede alle, om ikke andet med lyd,
viste glæde og sorg. Anderledes var de, på hver deres måde, til tider
en stor opgave for de nære, men grøntsager - nix!

Efter mine begreber er en grøntsag en person, som slet ikke er i
stand til at registrere omverdenen, som ikke på nogen måde kan
kommunikere.

> Kan man beskrive en 'grønsag' som én, der er blevet så og så ringe
> 'kørende', eller er det nærmere, når man har mistet så og så mange af
> sine tidligere evner?

For mig er det bevidstheden, der er det centrale.

Jeg kender flere, der er 100% afhænigige af andres hjælp, som
sågar skal have hjælp til at få luft i lungerne - de er på inge måde
grøntsager!
--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 10-09-01 20:37

Lotte M skrev:

>Jeg tror "grøntsag" er et relativt begreb og jeg tror at den enkeltes

Her forstår jeg det sådan, at du mener relativ fra person til person.
ikke i forhold til den syge.

>at barnet ikke blev "tabt på gulvet". Kollegaen var meget oprørt
>over naboen ville udsætte omgivelserne for sådan en - en grøntsag.

Unægtelig en ny betydning af ordet.

>Jeg har mødt en del mongoler, mødt døv-blinde og mødt
(...)
>en stor opgave for de nære, men grøntsager - nix!

Et klart udsagn med holdninger.

>Efter mine begreber er en grøntsag en person, som slet ikke er i
>stand til at registrere omverdenen, som ikke på nogen måde kan
>kommunikere.

De to ting følges ikke nødvendigvis ad, vel?

>For mig er det bevidstheden, der er det centrale.

Også hvis den ikke på nogen måde kan kommunikeres ud?

>Jeg kender flere, der er 100% afhænigige af andres hjælp, som
>sågar skal have hjælp til at få luft i lungerne - de er på inge måde
>grøntsager!

OK.

Fra : Lotte M

Dato : 11-09-01 00:24

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev

Pyha, hvor er jeg bagefter med alt muligt, men jeg må lige følge
op her...

> Her forstår jeg det sådan, at du mener relativ fra person til person.
> ikke i forhold til den syge.

Ja, jeg tror mennesker har forskellige opfattelser af hvornår både vi
selv og medmennesker er "grøntsager".

> De to ting følges ikke nødvendigvis ad, vel?

Nogle lever i en egen verden, feks døvblindefødte, men de er
alligevel bevidste og kommunikerer. Efter mine begreber er
bevidstheden væk hos en "grøntsag".

> Også hvis den ikke på nogen måde kan kommunikeres ud?

Hvis der er bevidsthed, er der en eller anden form for
kommunikation. .

En af mine hjælpere har arbejdet hos en fyr, der kun kan
kommunikere ved øjenbevægelser, ved at blinke. Det tager tid, at
føre en samtale, men det kan lade sig gøre. De, der ikke kender
kommunikationssystemet, kan pågældende kun tale med via en
hjælper. Han er ikke en "grøntsag", men han er ved grød svært
handicappet.

Jeg tror, at os der er handicapblevne, har en anden oplevelse
af vores situation end omgivelserne, fordi vi sammenligner med det
vi kunne engang. Vore nærmeste ser nok mest det vi repræsenterer
(men er kede af det på vores vegne) og fremmede ser noget helt tredje.
..
I perioder kan jeg godt føle mig ret grøntsagsagtig, i betydningen
mere hjælpeløs end jeg kan bære - men jeg tror aldrig mine (nære)
omgivelser ser mig som en grøntsag.

Nå, jeg er fladmast og vil anmode hjælperen om at kyle mig i køjen.
Sov godt derude....

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 11-09-01 04:28

Lotte M skrev:

>Ja, jeg tror mennesker har forskellige opfattelser af hvornår både vi
>selv og medmennesker er "grøntsager".

Ja.

> [...]

>Jeg tror, at os der er handicapblevne, har en anden oplevelse
>af vores situation end omgivelserne, fordi vi sammenligner med det

Uden tvivl.

>vi kunne engang. Vore nærmeste ser nok mest det vi repræsenterer
>(men er kede af det på vores vegne) og fremmede ser noget helt tredje.

En af mine allernærmeste sagde for ganske nylig ca.:"Det er da lettere
for dig, du kender ham næsten kun sådan. Vi andre kendte ham jo før og
husker.", til en af mine nærmeste.

Det gjorde ikke ondt eller sårede, men det satte en tankerække igang.
..
>I perioder kan jeg godt føle mig ret grøntsagsagtig, i betydningen
>mere hjælpeløs end jeg kan bære -

Ja. Så er det man indøver de lange sammensatte forbandelser.

>men jeg tror aldrig mine (nære)
>omgivelser ser mig som en grøntsag.

Tror jeg heller ikke, men nogen af mine nære er ved at sk* bukserne
fulde, da enhver kan mærke kursen.

>Nå, jeg er fladmast og vil anmode hjælperen om at kyle mig i køjen.

Ok. Jeg forsøger (med lidt smiger) at lokke Annette til lignende
udfoldelser.

>Sov godt derude....

I lige måde.