Gnavesår
Fra : Tina Dandanell

Dato : 08-09-01 22:12

Hej NG.
Håber, I kan hjælpe, for jeg er løbet tør for ideer. Min dejlige hoppe får
gnavesår af sin gjord. Jeg har prøvet forskellige slags gjorde, også neopren
og lammeskind uden over en smal gjord. Har I nogle ideer til hvad der ellers
kunne være værd at prøve? Det er smadder synd for hende, og det medfører jo
en ridepause på nogle dage hver gang der er gået hul. Det skal lige siges,
at det selvfølgelig får lov at hele op inden jeg lægger gjord på hende igen.
Mvh. Tina

Fra : Cowgirl Chris

Dato : 08-09-01 23:33

Hei, Tina.

Rider du lange turer hvor hun blir varm og svett? Da kan det komme av
varmeutslett... Kan hun ha allergi mot noe syntetisk i gjorden?
Vi har nettopp nå en hest med Borrelia. Den hadde fått massive utslett i
gjord-leiet, og vi forstod det måtte være noe annet enn allergi siden vi
skiftet gjordmateriale og prøvde kortisonsalve/soppkrem uten at det ble
borte...
Har du hatt veterinær hos henne? Hvis ikke, foreslår jeg at du får henne
sjekket for allergi, sopp og Borrelia...
Jeg krysser fingrene for dere!

Line.

Tina Dandanell <tina.stig@mail.tele.dk> skrev i
meldingsnyheter:3b9a8737$0$260$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Tina Dandanell

Dato : 09-09-01 19:09

Hun har ikke massive udslæt, kun en plet hvor hun bliver hudløs. Hun har
ligesom for meget hud, så det folder ret meget. Og allergi mod noget
syntetisk tvivler jeg også meget på, da mit lammeskind er ægte. Men tak for
ideerne!
Mvh. Tina
Cowgirl Chris <cowgirl.line@go.enitel.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:K0xm7.384$Pq7.170812416@news.telia.no...

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 09-09-01 18:28

"Tina Dandanell" <tina.stig@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> en ridepause på nogle dage hver gang der er gået hul. Det skal lige siges,
> at det selvfølgelig får lov at hele op inden jeg lægger gjord på hende

Hej Tina.
Det kan være at du er så uheldig at din saddel glidder framover eller
bagover når du rider. Dette kan være årsag til gnavsår ved gjorden. Det er
enkelt at løse ved at bruge for/bagspændsel.
Det kan også være en god ide at få en gjord som er betydelig bredere end den
du har i dag, for smale gjorde giver lettere gnavsår. Du kan også flytte
lidt på gjordplasseringen ved at variere med hvilke remmer du putter den på.
F.eks. prøv to to fremste, de to ydderste eller de to bagerste. Det kan være
det hjælper.....
Held og lykke
Hilsen Ditte

Fra : Connie Lykke Christe~

Dato : 10-09-01 16:57

Prøv, når du har gjordet din hest færdig, at trække forbenene frem, så huden
bliver helt glat, det hjalp min hest