Harddisk ATA/100
Fra : Karin & John

Dato : 08-09-01 21:15

Hvordan er hastigheden på en harddisk ATA/100 når den sidder som master,
med en cd-rom brænder som slave på samme Ide kabel.
Jeg har en anden harddisk + cd-rom på den anden Ide kabel.

John

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-09-01 21:15

"Karin & John" <bodilsen@c.dk> wrote in message
> Hvordan er hastigheden på en harddisk ATA/100 når den sidder som master,
> med en cd-rom brænder som slave på samme Ide kabel.

Har du ikke 2 seperate ATA 100 kontrollere på dit bunkort?

Hvis det vil virke,, vil det ikke være hurtigere end ata 33 skulle jeg
mene...

Fra : Madsen

Dato : 08-09-01 21:17

"Karin & John" <bodilsen@c.dk> skrev:

> Hvordan er hastigheden på en harddisk ATA/100 når den sidder som master,
> med en cd-rom brænder som slave på samme Ide kabel.
> Jeg har en anden harddisk + cd-rom på den anden Ide kabel.

Den samme som hvis den sad elene eller med en anden ATA100
harddisk. Lige pt. har jeg netop en ATA100 harddisk siddende
sammen med en brænder og harddisken kører stadig ATA100.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Cubus

Dato : 08-09-01 21:39

> Hvordan er hastigheden på en harddisk ATA/100 når den sidder som master,
> med en cd-rom brænder som slave på samme Ide kabel.

Hastigheden reduceres til den laveste enhed på strengen, dvs. ATA/33. Læs selv:

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1237&p=2

I samme artikel kan det dog også læses at det i praksis betyder meget lidt eftersom
hardiskene endnu ikke afleverer data meget hurtigere end ATA/33.

--
Cubus

Fra : Madsen

Dato : 08-09-01 22:18

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev:

> Hastigheden reduceres til den laveste enhed på strengen, dvs. ATA/33. Læs selv:
>
> http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1237&p=2

Så synes jeg bare det er lidt mærkeligt at BIOS stadig skriver
Mode5 ved mig og at jeg ikke kan måle den fjerneste forskel på
om min harddisk sidder alene på en ATA100 controller eller
sammen med en brænder.

De fleste nyere bundkort kører med Independent Device Timing
så vidt jeg er orienteret.

<http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confTiming-c.html>

--
Mvh. Madsen