Spm.: Computeren hakker i det
Fra : Jens Bertelsen

Dato : 08-09-01 16:31

Hej

Min computer er ramt af den type problemer, der nok er svær at
diagnosticere. Jeg prøver alligevel at spørge:

Hele tiden, dvs. flere gange i minuttet ved almindelig brug, tøver den med
mystisk lang reaktionstid. Mest tydeligt er det med musemarkøren, der blot
går i stå på skærmen - og bagefter drøner hen i et fjernt hjørne, når
computeren har sundet sig. Ved indtastninger står tiden også pludselig
stille i et sekund eller to. Ventetiden er formidabelt irriterende.

Problemet har været der før, men forsvandt kortvarigt efter at jeg for nylig
formatterede harddisken og installerede alt på ny. Nu er problemet så vendt
tilbage.

Computeren er et par år gammel: 366 Mhz Celeron, 256 Mb ram, 12 Gb harddisk
+ ekstra periferiudstyr som printer, brænder, webcam og adsl-modem.

Håber nogen har prøvet det samme - og fandt en løsning!

Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-09-01 16:43

"Jens Bertelsen" <jbertel@xxxjbertel.dk> wrote in message

> [...]
> + ekstra periferiudstyr som printer, brænder, webcam og adsl-modem.
>
> Håber nogen har prøvet det samme - og fandt en løsning!

Nu har du ikke fortalt hvilket styresystem,,, Men windows 2000 og XP løser
sikkert dine problemer.

Fra : Jens Bertelsen

Dato : 08-09-01 16:45

> Nu har du ikke fortalt hvilket styresystem,,, Men windows 2000 og XP løser
> sikkert dine problemer.

Tja, jeg bruger Win98, så det var måske en løsning.

Tak
Jens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-09-01 17:10

> Tja, jeg bruger Win98, så det var måske en løsning.

problemet er nok dine 256 Ram, som windows 98 ikke kan finde ud af,,, Man
siger max 128 MB ram med 98,,, jeg havde også store problemer,, og nu kører
jeg med 896 MB ram på Xp,, kanont

Fra : JLL

Dato : 08-09-01 17:23

> problemet er nok dine 256 Ram, som windows 98 ikke kan finde ud af,,, Man
> siger max 128 MB ram med 98,,, jeg havde også store problemer,, og nu
kører
> jeg med 896 MB ram på Xp,, kanont

Ævl.....Hvilket bundkort.....har du husket infupdate/via 4i1?. Er dma slået
til for disken?
Lad os få flere spec på "klumpen"
VH/JL

Fra : Jens Bertelsen

Dato : 08-09-01 17:34

Infupdate/via4i1 + dma har jeg ingen anelse om, så der kunne måske også
ligge en forklaring.
Gider nogen forklare?

Jens

JLL <jenslar@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b9a449a$0$281$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : JLL

Dato : 08-09-01 17:56

"Jens Bertelsen" <jbertel@xxxjbertel.dk> skrev i en meddelelse
> Infupdate/via4i1 + dma har jeg ingen anelse om, så der kunne måske også
> ligge en forklaring.
> Gider nogen forklare?

Kunne vi ikke få nogen spec....??
Infupdate/via4i1 er chipset drivere der er nødvendige for det skal køre
"uden hakker" og en hulens masse andet.
Dma slår man til så "systemet" ikke skal bruge meget cpukraft på at
skrive/læse til diske/cdrom.
Du kan slå dma til under enhedshåndtering.....egenskaber for de forskellige
drev......checkboks.....flueben i dma......og vupti...så er dma slået
til......MEN, ikke før chipset drivere er installeret.
VH/JL

Fra : Armitage

Dato : 08-09-01 17:59

"JLL" <jenslar@mail.tele.dk> wrote in message

> Infupdate/via4i1 er chipset drivere der er nødvendige for det skal køre
> "uden hakker" og en hulens masse andet.
......MEN, ikke før chipset drivere er installeret.

Jeg troede kun det var AMD processorer der skulle kæmope med VIA. Er det et
bundkort med et VIA chipset, Jens?

Hvad er mærke og model er dit bundkort?

venligst

Fra : Jens Bertelsen

Dato : 08-09-01 20:05

Bundkortet hedder Asus Mel-M (som der står en del om her:
http://www.hardinfo.dk/tests/bundkort/artikel.asp?ID=16&Page=1 )
Hvad betydning har det så?
Det ville være lidt rarere blot at skulle klikke nogle flueben af, end at
skulle installere nyt styresystem.

Jens

Armitage <rablendeSPAM@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ndip5$1ueo$1@news.cybercity.dk...

Fra : JLL

Dato : 09-09-01 00:18

> [...]
> Hvad betydning har det så?
> Det ville være lidt rarere blot at skulle klikke nogle flueben af, end at

Ok, nu kan vi være med.....
Allerførst: har du checket det med dma som jeg tidligere forslog?
Næst: Følg linket her
http://appsr.intel.com/scripts-df/Product_Filter.asp?ProductID=172 Og
download chipset driveren du skal bruge. Installer driveren....check dma
igen
Sidst: hvis intet hjælper skal vi bruge info om alt der sidder i maskinen
såsom harddisk(e), ram, Grafikkort, lydkort og alle andre kort der sidder i.
Vi prøver at hjælpe dig, ikke genere dig
VH/JL

Fra : Jens Bertelsen

Dato : 09-09-01 01:17

Jeg har installeret driveren - og kan det passe, at det alene har løst
problemet?
Computeren "hakker" i hvert fald ikke (ret meget) mere!

DMA var oprindeligt slået fra i [ Enhedshåndtering -> Diskdrev -> Generic
IDE Disk Type47 ] (går ud fra, det er den du mener, eller huh?).
Jeg har nu prøvet at slå den til, men efter genstart er den væk igen!

nyhedsmeddelelse:3b9aa5d9$0$233$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Armitage

Dato : 09-09-01 01:27

> Jeg har installeret driveren - og kan det passe, at det alene har løst
> problemet?

Ja, drivere gør underværker.

> [...]
> IDE Disk Type47 ] (går ud fra, det er den du mener, eller huh?).
> Jeg har nu prøvet at slå den til, men efter genstart er den væk igen!

Måske skal du klikke på anvend eller ligende?

Overvej at anskaffe XP selvom det løser dine problemer, det er fedt og
stabilt.

Fra : Jens Bertelsen

Dato : 09-09-01 14:05

> Ja, drivere gør underværker.

Desværre har det vist sig at være en stakket frist - computeren hakker
nøjagtig lige så meget som før jeg begyndte :(

Generic

> Måske skal du klikke på anvend eller ligende?

Det er lykkedes at få markeret flueben under DMA, men det har tilsyneladende
heller ikke hjulpet.

> Overvej at anskaffe XP selvom det løser dine problemer, det er fedt og
> stabilt.

Giver det ikke nogle problemer, når vi kun har at gøre med en 366 Mhz
Celeron?

I øvrigt er brænderen en HP cd-writer+ 8100
lydkortet hedder Creative AWE64 16bit,
grafikkortet Diamond Speedstar A50/A70 8 Mb AGP,
harddisken 13 Gb Fujitsu Ultra DMA/33
Ram 168 pin DIMM (256 Mb)

Fra : Armitage

Dato : 09-09-01 18:26

> Giver det ikke nogle problemer, når vi kun har at gøre med en 366 Mhz
> Celeron?

http://www.tech-report.com/news_reply.x/2836/
Læs reply 28 hvor "h0rus" skriver "Oh, I forgot to mention that I have all
of the damn transition effects, shadowing, everything turned on, on my
C366A -128megs of RAM - TNT2U; It runs damn fine. I never used WIN2K, so
this transition was kinda big for me. :)"

Så jeg tror en c366 er fint især når du har så meget RAM. Med mindre du vil
bruge ting som tale-genkendelse og lign.

Håber du får løst dit problem!

Fra : Jens Bertelsen

Dato : 09-09-01 20:15

> Så jeg tror en c366 er fint især når du har så meget RAM. Med mindre du
vil
> bruge ting som tale-genkendelse og lign.

Det var nok værd at overveje. Trods de mange gode råd er hakkeriet ikke gået
over!

> Håber du får løst dit problem!

Pudsigt (og positivt) at ingen har foreslået den - arbejdsmæssigt - nemme
løsning: At købe en ny pc med 1xxx Mhz processor, men det er formentlig den
allerbedste løsning, når pengene en dag er der til det (den gamle er trods
alt blevet lidt sløv i det, også udover hakkeriet

Jens

Fra : Thf

Dato : 10-09-01 14:54

> [...]
>allerbedste løsning, når pengene en dag er der til det (den gamle er trods
>alt blevet lidt sløv i det, også udover hakkeriet

Jeg kan iøvrigt anbefale at du udskifter din maskine med en lidt større
model.

Nå men, hvad er det for nogle spil du ikke kan kører uden hakken?
Ex: Max Pain, Deus Ex, MSFS2000, osv kan jo også trække langt
større maskiner ned i hastighed.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Jens Bertelsen

Dato : 10-09-01 22:49

Der skal ikke engang et spil til. Lidt Outlook Express, måske en
Int.Explorer ... det er nok til at musen dør ud (og jeg HAR prøvet at skifte
mus og musemåtte
Den er også gal med input fra tastaturet ...

Jens

Thf <tommy_friis@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b9cc55a.2552788@news.inet.tele.dk...

Fra : Armitage

Dato : 08-09-01 17:56

> Tja, jeg bruger Win98, så det var måske en løsning.

Jeg havde en crash athlon - den kunne gå ned 3 gange i timen men efter win
XP kører den 100% stabilt!

Den frøs ofte et par sekunder i word og IE når jeg indtastede noget men det
er også slut med XP.

Jeg synes min PC er blevet væsentligt hurtigere efter XP og det er et FEDT
styresystem - næst så fedt at man vil betale for det!

En ny stabil Athlon 700mhz og 256mb ram.

Fra : Jens@NEWS

Dato : 08-09-01 18:42

> [...]
> computeren har sundet sig. Ved indtastninger står tiden også pludselig
> stille i et sekund eller to. Ventetiden er formidabelt irriterende.
CUT

Har du et SB Live lydkort installeret?

Hvis du har så tjek lige om der loader en "Updater" som ligger sig som et
icon i tray.
Jeg har selv haft en del problemer med dette møj-program under WinME, som
fremprovokerede de samme symptomer.

Blot en tanke...

Fra : Jens Bertelsen

Dato : 08-09-01 20:04

Tak for forslaget, men det synes nu ikke at være tilfældet.

/Jens

Jens@NEWS <JO@Johansen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b9a5844$0$233$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...