JEG HADER "TINKY WINKY"!!!
Fra : Anders Nicolai Ander~

Dato : 08-09-01 09:52

Jeg er far, og jeg just can`nt help it: JEG HADER "TINKY WINKY"!!!
Er jeg alene i verden,eller? Skal vi starte en forening?(Eks:Foreningen
til TINKY WINKY`S bekæmpelse)

--
Posted from port233.cvx1-svg.ppp.cybercity.dk [217.157.92.234]

Fra : Anne

Dato : 08-09-01 14:38

Jeg er godt nok ikke mor endnu, men jeg er pædagog og jeg synes også at
teletuppies er så enormt træls og belastende. Tænk dig barnets første ord :
dipsy, la la poo... Nej Bamse kan jeg se idé i...
Anne

Fra : Tomas O.

Dato : 08-09-01 16:21

hej "Anne" <prinsesseanne[REMOVE]@(THIS)hotmail.com> du skrev:

> Jeg er godt nok ikke mor endnu, men jeg er pædagog og jeg
> synes også at teletuppies er så enormt træls og belastende.
> Tænk dig barnets første ord : dipsy, la la poo... Nej Bamse
> kan jeg se idé i... Anne

Bamse og kylling der lærer folk dårlig dansk som:
tihvertifald og 'som der' i samme sætning. Jeg hører selv voksne
mennesker sige: den bil, som der er grøn.. helt ærligt! Bamse
og Kylling sucks fordi de taler babysprog og det er IMO noget
l*** at tale på den måde til børn. De kan sagtens forstå hvad vi
siger selvom vi taler ordentlig dansk!

--
Hilsen Tomas O. medlem af www.fiduso.dk
Björk, musikken er indimellem ret underlig,

Fra : Anne

Dato : 08-09-01 16:50

Hej Tomas!
Ehm det jeg synes er sjovt ved bamse er netop de sjove ord OG at bamse er
som et 4 - 5 års barn, kylling som et 2 - 3 års barn og ælling som 0 - 1½.
Det er fint og børnene skal nok lære ordene alligevel. Det er jo ikke
primært fra TV børnene skal lære at tale... Men teletuppies finder jeg
absoulut ikke udviklende for børn, på trods af gentagelserne. Jeg mener, det
er uhyrligt dårligt børne tv... Nej så heller Ib og Agge " Eller Anton
dine bukser er revnet... Det ved jeg sgu godt..."

Anne

Fra : Tomas O.

Dato : 08-09-01 18:43

> [...]

> det er uhyrligt dårligt børne tv... Nej så heller Ib og Agge
> " Eller Anton dine bukser er revnet... Det ved jeg sgu

Tjah når selv voksne bruger vendninger som 'som der' og andet de
har 'lært' af Bamse' så synes jeg det er et problem. Læs her
hvorfor: www.fiduso.dk

--
Hilsen Tomas O.
Medlem af www.fiduso.dk

Fra : Britta Larsen

Dato : 08-09-01 20:57

"Tomas O." <tfo@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Tjah når selv voksne bruger vendninger som 'som der' og andet de
> har 'lært' af Bamse' så synes jeg det er et problem. Læs her
> hvorfor: www.fiduso.dk

Hvad er problemet Thomas eller er det Tomas?????
Ved godt jeg er flabet nu, men det danske sprog er sku indviklet, jeg er
selv en af de dansker der ikke staver PERFEKT og vil aldrig komme til det,
det er kender jeg, men derfor kom jeg sku ud med en 9 i FSU i 10. klasse i
mundtlig dansk.....
Jeg har set bamse og kylling da jeg var lille, og syntes det var meget
sjovt, det er der skam ikke noget galt i børn ser, og jeg vil give Anne
ret......
Børn lære meget igennem årene, og de lære jo blandt andet af os, og læren i
folkeskolen....
Det som du skriver det med "som der" kan jeg også finde på at skrive hvis
jeg ikke tænker mig om, og det har aldeles ikke noget at gøre med Bamse og
Kylling....

M.v.h.

Britta

Fra : John Sahl

Dato : 08-09-01 22:43

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> wrote in message news:9ndt2d$2i66$1@news.cybercity.dk...
> Hvad er problemet Thomas eller er det Tomas?????

Tror du ikke Tomas kan stave sit eget navn?

> [...]
> det er kender jeg, men derfor kom jeg sku ud med en 9 i FSU i 10. klasse i

Hvad havde resultatet været hvis du ikke var blevet udsat for de dårlige
sproglige påvirkninger?

> Jeg har set bamse og kylling da jeg var lille, og syntes det var meget
> sjovt, det er der skam ikke noget galt i børn ser, og jeg vil give Anne
> ret......

Jeg synes egentlig Tomas har ret, MEN der skal vel også være plads til at
børnene får lov at koble fra, det behøver jo ikke være belærende hele tiden.

> Børn lære meget igennem årene, og de lære jo blandt andet af os, og læren i
> folkeskolen....

Korrekt.. Men de skal jo også lære at skille dårlige ting fra, ikk? At være
kritiske overfor de ting de lærer og ikke bare sluge alt råt fordi de ser det på
tv eller hører det fra en voksen?

> Det som du skriver det med "som der" kan jeg også finde på at skrive hvis
> jeg ikke tænker mig om, og det har aldeles ikke noget at gøre med Bamse og
> Kylling....

Hvor har du det så fra? Måske fra andre som har fanget vendingen fra den
tv-udsendelse?

--
John Sahl, Webmaster på http://www.websetter.dk
Se vores nyeste projekt på http://www.MandeZonen.dk

Fra : Tomas O.

Dato : 08-09-01 22:59

hej "Britta Larsen" <britta@trab.dk> du skrev:

> Hvad er problemet Thomas eller er det Tomas?????

Det er Tomas uden H

> [...]
> syntes det var meget sjovt, det er der skam ikke noget galt i
> børn ser, og jeg vil give Anne ret......

Stavning har intet med det at gøre. En ting er at man kan være
ordblind, en anden ting er at man taler dårlig dansk

En af de mest intersante skribenter her på usenet staver som en
brækket arm.

> Børn lære meget igennem årene, og de lære jo blandt andet af
> os, og læren i folkeskolen....

Ja og hvis vi siger 'som der' lærer de at det er ok og det er det
ikke, det er babysprog og noget som man godt kan undlade i det
danske sprog. Der er ingen grund til at forfladige det
yderligere.. i forvejen kommer der en masse engelske udtryk ind i
det som bliver brugt og misbrugt.

> Det som du skriver det med "som der" kan jeg også finde på at
> skrive hvis jeg ikke tænker mig om, og det har aldeles ikke
> noget at gøre med Bamse og Kylling....

Det er derfra det kommer. Tro mig. At mange bruger det gør det
ikke til korrekt dansk

Fra : Tomas O.

Dato : 08-09-01 23:05

hej "Britta Larsen" <britta@trab.dk> du skrev:

> Hvad er problemet Thomas eller er det Tomas?????

Problemet er, som jeg ser det, at uhyggeligt mange børn taler
utrolig dårlig dansk når de kommer i skolealderen og uhyggeligt
mange børn skal have talepædagog i bæørnhaven for at de kan blive
'modne' til at gå i skole og det synes jeg er en glidebane.

Jeg har aldrig talt babysprog til min dreng og hans ordforråd
'lider' af det. Han taler et pænt dansk og forstår at udtrykke
sig og har et ordforråd, der er større end de fleste i hans
alder. Det er uheldig forstået på den måd eat han kan anse nogen
der formulerer sig dårligere for at være dummere end ham. Det
lyder nemlig, som om man er dum, hvis man har et lille ordforråd
og taler dårligt og ikke korrekt dansk.

Jeg er da selv præget af slang og andet godt og det har jeg ingen
problemer med, men jeg synes det kan være et problem, når folk
ikke kan formulere deres tanker på en måde, der er til at forstå.

Fra : Anne

Dato : 09-09-01 08:41

Hej Tomas!
Jeg mener faktisk, at du netop har fat i en rigtig tråd... Nemlig ikke at
tale babysprog til sit barn. En and hedder skisme ikke en rapand og en hund
er ikke en vov vov. Børn kan lige så nemt sige hund som vov... Men Tomas
stadigvæk vil jeg mene, at du ikke kan ensrette mennesker til kun at have et
godt dansk. Det er forskelligt hvor mennesker har deres intelligens. Nogle
har det inden for det verbale, andre det matematiske, andre igen inden for
det musiske etc. Men blot fordi ens danske sprog ikke er optimalt betyder
det ikke, at man er til gene for samfundet. Men klart så ser samfundet mest
udvikling og intelligens hos de mennesker, som har den verbale og logisk
matematiske i højsædet. Jeg må da indrømme, at jeg selv gør det, men prøver
at lade vær'. For mig er sproget også meget vigtigt... Men en
børneudsendelse, hvor børnene ligger flade af grin over, mener jeg bestemt
ikke, at de tager skade af, hvis forældrene er bevidste om at give børnene
andre input...Men naturligvis skal man som forældre selv være med til at
vælge skidt fra kanel...
Anne

Fra : Tomas O.

Dato : 09-09-01 09:39

> [...]

> Nemlig ikke at tale babysprog til sit barn. En and hedder
> skisme ikke en rapand og en hund er ikke en vov vov. Børn kan

Enig.

> [...]
> mest udvikling og intelligens hos de mennesker, som har den
> verbale og logisk matematiske i højsædet. Jeg må da indrømme,

Vi er enige et langt stykke hen ad vejen. Jeg synes bare det er
trist at hvis man taler så meget babysprog til sit barn at man
'hæmmer' dets sproglige udvikling.

> [...]
> børnene andre input...Men naturligvis skal man som forældre
> selv være med til at vælge skidt fra kanel...
Absolut. Mn dreng ser da også Cartoon Network med alt det
underlige de så gør ved sproget og det påvirker ham ikke fordi
han har at ok sprog som han har lært/fået ind med modermælken.

Fra : Britta Larsen

Dato : 09-09-01 09:31

Hej Tomas

> [...]
> mange børn skal have talepædagog i bæørnhaven for at de kan blive
> 'modne' til at gå i skole og det synes jeg er en glidebane.

Det vil jeg nu ikke helt mene, jeg kender også en anden grund til
det....mobning....det vil du ikke kunne modsige mig i, for har selv været
der, jeg har haft talepedagog og haft specialundervisning......det er også
for lidt kontakt over for andre børn, der skaber disse problemer når de når
til folkeskolen....

Men du har ret i at det med at tale dansk til børnene ikke skader, men det
med "det er en vov vov" har jeg nu oplevet men har oplevet en Vov hund....
og det er jo ikke helt forkert :) Det er jo hvad hunden siger og hvad det
er....selv om det lyder akavet.......

Ved ikke helt hvorfor men tror jeg har fået et forkert indtryk af dig
Tomas......men ikke min mening, men føler lidt du prøver på at være en
perfektionist (sorry hvis dette ikke er rigtigt stavet, men har ikke dansk
ordbogen ved mig)

M.v.h.

Britta

Fra : Tomas O.

Dato : 09-09-01 09:43

> [...]
> specialundervisning......det er også for lidt kontakt over
> for andre børn, der skaber disse problemer når de når til

Ja for lidt kontakt med forældrene i de tidligste år giver også
et mere rudimentært spreog. Altså et sprog de kun liiige kan
klare sig med indtil de skal i skole. Med hensyn til sprog som
med alt andet i livet gør børn det her: moneky see.. monkey do.

> [...]
> men har oplevet en Vov hund.... og det er jo ikke helt
> forkert :) Det er jo hvad hunden siger og hvad det er....selv

Ja men kalder du det et futtog og rapand så lærer du jo barnet at
sådan hedder det! Basta! Dte skal barnet så ulære/aflære når det
bliver større.. hvorfor så ikke bare kalde tingen ved deres rette
navn fra starten af?

> [...]
> lidt du prøver på at være en perfektionist (sorry hvis dette
> ikke er rigtigt stavet, men har ikke dansk ordbogen ved mig)

Jeg er alt andet en perfektionist *G hvis du kendte mig ude i det
virkelige liv ville du vide det *G*

Fra : Anne

Dato : 10-09-01 07:16

Hej Britta!
Jeg vil blot fortælle dig, at Tomas brænder for diskussioner og ikke er
perfektionist... Men han er blot optaget lige som mange af os andre i at
give sit besyv med og det skal vi jo ikke kimse af... Appropos hvordan
kimser man *sss* ???

Fra : R. Ilsøe

Dato : 09-09-01 14:34

Ja jeg bakker no Thomas O op... Men kan så også selv huske hvor glad jeg var
for bemse og Kylling da jeg var lille. Man må lige forbarme sig lidt og se
bort fra sine holdninger IMO. Hvir børnene er meget glade for et TV program,
så lad dem dog se det. Så længe programmet ikke påvirker dem psykisk, så de
kan gå hen og få store sociale problemer pga. det og helt ærligt, så synes
jeg hverken at Teletubbies, Bamse og Kylling, Bananer i py. osv. er så
slemme... Pokêmon derimod... *brrrr* Jeg kan ikke snuppe deres kommercielle
bras. Det er jo så slemt, at hvis ungerne ikke har noget hot Pokêmon stof at
vise kammeraterne så er de noget nær yt? Heldigvis er ingen af mine poder i
Pokêmon alderen... endnu.

Rinnie Ilsøe
(Hvis unger max. tilbringer 2 timer foran TV i ugen!)

Fra : Tomas O.

Dato : 09-09-01 14:48

hej R. Ilsøe gizmo@vejen-net.dk du skrev:

> [...]
> Pokêmon stof at vise kammeraterne så er de noget nær yt?
> Heldigvis er ingen af mine poder i Pokêmon alderen... endnu.

Jeg ser ikke en pind galt i at de ser Bamse og Kylling eller
Pokemon eller andet, men hvis det er den eneste sprogstimulans de
får er den gal.

Derfor skal man som forælder tale normalt til dem, fordi de ikke
så meget lærer at tale af flimmerkassen som af os forældre.
Monkey see monkey do.

Fra : John Sahl

Dato : 09-09-01 15:48

"Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote in message news:Xns9117A05B35589vampyre@130.225.51.30...
> Jeg ser ikke en pind galt i at de ser Bamse og Kylling eller
> Pokemon eller andet, men hvis det er den eneste sprogstimulans de
> får er den gal.

Ja, helt klart. Stop med at snakke til ungerne i et sprog der ikke findes,
der er ingen grund til at de skal lære dobbelt så meget, vel?

> Derfor skal man som forælder tale normalt til dem, fordi de ikke
> så meget lærer at tale af flimmerkassen som af os forældre.
> Monkey see monkey do.

Jeg er helt enig med dig Tomas, der ud over har jeg hørt om tilfælde
hvor en forældrene til en dreng der stammede, blev rådet til at lade
ham se mere børne-tv da det ville sætte ham lidt tilbage sprogmæssigt.
(Stammen sker i nogen tilfælde pga. at hjernen er hurtigere end munden)

Fra : R. Ilsøe

Dato : 10-09-01 12:24

> Ja, helt klart. Stop med at snakke til ungerne i et sprog der ikke findes,
> der er ingen grund til at de skal lære dobbelt så meget, vel?

Uha, ja, det klassiske problem med "Muh-ko, pip-fugl" osv. har jeg kæmpet
meget imod over for bla. ungernes oldeforældre. Ko og Fugl... stop de
ekstra-ord!!

Rinnie Ilsøe

Fra : Mai-Brit

Dato : 10-09-01 13:51

"R. Ilsøe" <gizmo@vejen-net.dk> wrote in message

> Uha, ja, det klassiske problem med "Muh-ko, pip-fugl" osv. har jeg kæmpet
> meget imod over for bla. ungernes oldeforældre. Ko og Fugl... stop de
> ekstra-ord!!
>
> Rinnie Ilsøe

Hej!
Jeg mener bestemt også man skal tale et ordentligt sprog til børnene, lige
fra de er helt små. Jeg ville som dagplejer gå helt op i limningen, hvis jeg
hele dagen skulle tale babysprog, men selvfølgelig skal baby lydene
besvares, mens de har den alder, men det er et helt andet tema.
Jeg har dog studeret og filosoferet omkring emnet muh-ko osv. og er kommet
til den konklusion at mange af "mine børn" hellere vil sige det end blot ko.
(Det er ikke her de har lært det) Kan det mon skyldes, at muh-ko er et
tostavelses ord. Umiddelbart synes jeg mange af de tidlige ord er
tostavelses ord, de siger heller ikke mor og far, men moar og ba-ar "S".
Dette er bare et par strø tanker.
Hilsen Mai-Brit

Fra : Marianne Høyen

Dato : 09-09-01 21:17

Korrekt dansk eller ej - jeg kan SLET ikke se det morsomme i Bamse og
Kylling. Jeg synes det er et typisk eksempel på overpædagogiseret børne-TV,
hvor voksne forestiller sig, hvad de tror, børn synes er pragtfuldt. Bamse
og Kylling overgås imo kun af de endnu mere skrækkelige
'voksne-der-spiller-børn-med-problemer-der-lige-skal-snakke-om-hvordan-de-ha
r-det'. GYS!!!!

Og - æhh - det er vel overflødigt at sige, at jeg synes Tinky Winky og
venner er herlige. OK - jeg følger ikke selv minutiøst med, men det gør mine
børn.

mvh
Marianne

Fra : Hald & Nielsen

Dato : 10-09-01 09:32

Hej
Nu hvor vi har bevæget os lidt udenfor Teletubbies, hvad så med alle de
programmer hvor voksne fantaserer om deres barndom,Ting der ikke er sket
bliver vist med billeder. Jeg tænker på Sebastian Kleins snak om Hemmelige
Anton og hvad de fandt på, og i Olivia fortæller de voksne om at de var i
fængsel som børn.
Hvordan skal vi lære vores børn at fortælle sandheder og ikke løgn, når de
bliver podet med uigennemskyelige overdrivelser og direkte løgne i
børnetimen.Jeg mener også at Naturpatruljen er et flop, den måde de snakker
til hinanden på er glansbillede-aktig og selvom det handler om dyr, er det
ikkke et specielt lærerigt program, fordi de fjoller sådan rundt. Nej så
hellere Pokamon hvor de ser er udvikling og en sammenhæng mellem handling og
ord, det er også kun en tagnefilm, det er lidt sværere at få til at lyde som
virkelighed når øjnene er skæve og de kan gøre ting der er umulige for
mennesker.
Her i huset ser vi meget tegnefilm, men det der vækker størst jubel er
faktisk Pluto, Mickey og Anders i de gamle film hvor billederne fortæller
historien, og der ikke er så meget tale. De er rene klassikere og falden på
halen komedier, men de virker.
Venlig hilsen Nina.

Fra : Tommy Helgevold

Dato : 08-09-01 17:04

Hva så da? Var barnets første ord: "Tinky!" og ikke Far?
Det må da være lidt synd, ik?

Mvh
Tommy
*s*

Fra : Hald & Nielsen

Dato : 08-09-01 19:25

Hej.
Jeg må ærligt tilstå at jeg synes teletubbies er forfærdeligt, det er kun
ude på at stjæle dine penge, og deres gentagelser kan drive mig til vanvid.
MEN MEN når det nu er slået fast så nyder jeg min datters latter og
facination (staveplade søges) af disse tumbede klovnefigurer. Hun sidder
klistret til skærmen og klukker stille over deres unoder og det
forudsigelige gør at hun aldrig bliver bange eller oplever noget som hun
ikke kan forstå. Hun er nu 4 år og teletubbies har været hendes bedste
fjernsynsprogram siden hun var 6 måneder, så de må da gøre noget rigtigt.
Hun har et meget stort ordforråd og kan fortælle om disse figurer i timevis,
så hvad jeg mener bliver pænt holdt for mig selv, for hendes glæde skal ikke
spoleres.
Jeg kan i øvrigt anbefale PINGU den lille pingvin, den er så charmerende og
rammer lige vores hverdagssituation på kornet hver gang, hvis altså man vil
hygge sig sammen med sit barn og fjernsynet.
Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 10-09-01 12:29

<snip>
> [...]
vil
> hygge sig sammen med sit barn og fjernsynet.

Bravo, Nina, endnu et godt indlæg. Jeg tror du lige fik skrevet, hvad de
fleste af os mener?? Og ja, Pingu er herlig:)

Rinnie Ilsøe

Fra : Tomas O.

Dato : 11-09-01 00:18

hej R. Ilsøe din &%¤/&%¤ du skrev:
SNIP

> Bravo, Nina, endnu et godt indlæg. Jeg tror du lige fik
> skrevet, hvad de
> fleste af os mener?? Og ja, Pingu er herlig:)

ja Pingu styrer

--
Hilsen Tomas O.
Medlem af www.fiduso.dk
Skribent på www.mandezonen.dk
Rablende skør og vanvittig

Fra : Pernille

Dato : 11-09-01 11:36

Øv, nu har "vi" fået lus igen, igen.
Vi har af en af pædagogerne på fritidshjemmet fået anbefalet en speciel
tættekam af metal, koster ca.120 kr og fåes på apoteket. Den skulle udover
at kæmme levende lus ud også kunne tage æggene, lyder godt, virker det mon
og har nogen af jer prøvet den?

Hilsen Pernille

Fra : Tomas O.

Dato : 11-09-01 11:39

hej Pernille din &%¤/&%¤ du skrev:

> [...]
> apoteket. Den skulle udover at kæmme levende lus ud også
> kunne tage æggene, lyder godt, virker det mon og har nogen af

Jeg ved ikke hvad der virker.. tjek evt. med Sabina eller kig på
www.haardoktor.dk

--
Hilsen Tomas O.
en ganske almindelig mand