10 sæder pr. 1 oktober
Fra : Lene

Dato : 07-09-01 23:48

Jeg har hørt om flere, der SKAL have deres indvalidebil igennem syn og
godtkendt inden 1 oktober, da der skulle træde en ny lov i kraft, så bla en
Vito vil blive påført afgift, da man ikke kan sætte 10 sæder i bilen
caravellen er så også yt.. ERGO vil udvalget for fremtiden blive en
kæmpestor stor dyt, fuldstændig gak, hvis man feksp. kun er sig selv.
Baggrunden skulle være noget snyderi med penge under bordet( moms ?) og
Crysler i Jylland.
Kender nogen til denne nye § og lovtekst.
Med venlig hilsen Lene. klemes@post12.dk

Fra : Leonard

Dato : 08-09-01 20:20

"Lene" <klemes@post12.tele.dk> skrev:

>Jeg har hørt om flere, der SKAL have deres indvalidebil igennem syn og
>godtkendt inden 1 oktober, da der skulle træde en ny lov i kraft, så bla en

Har du hørt det fra dem selv ?

>Vito vil blive påført afgift, da man ikke kan sætte 10 sæder i bilen
>caravellen er så også yt.. ERGO vil udvalget for fremtiden blive en

Caravellen kan der sættes 10 sæder i, så det er en and.

>kæmpestor stor dyt, fuldstændig gak, hvis man feksp. kun er sig selv.

Du kan da stadig nøjes med en lille bil, den er der så som der altid
har været afgift på. Er din bil forøvrigt ikke også en alm. personbil
m. fuld afgift ?

>Baggrunden skulle være noget snyderi med penge under bordet( moms ?) og
>Crysler i Jylland.
> Kender nogen til denne nye § og lovtekst.

Jeg tror ikke på den, og jeg har ikke hørt om det. Da jeg selv har en
Caravelle ville jeg jo være blevet kaldt ind ...

--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i Paraplegikerkredsen
Brug tilgængelighedsbasen på http://paraplegi.dk/

Fra : Lene

Dato : 09-09-01 23:00

"Leonard" <not2@sporty.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du kan da stadig nøjes med en lille bil, den er der så som der altid
> har været afgift på. Er din bil forøvrigt ikke også en alm. personbil
Svar: En dejlig Opel Zafira Van på gule plader, §6.( i sæde + fører)

Fra : Karsten Jensen

Dato : 10-09-01 17:35

On Sat, 08 Sep 2001 19:19:53 GMT, not2@sporty.dk (Leonard) wrote:

>Jeg tror ikke på den, og jeg har ikke hørt om det. Da jeg selv har en
>Caravelle ville jeg jo være blevet kaldt ind ...

Hvorfor har du egentlig det, Leonard? Det er da ikke den billigste
kassevogn, vel?

Jeg spørger bare fordi min bil snart bliver 5 år og Transitten laves
endnu ikke med baghjulstræk og automatgear. Så måske ender det med jeg
skal have en anden model - når den tid kommer.....

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Leonard

Dato : 10-09-01 18:29

>Hvorfor har du egentlig det, Leonard? Det er da ikke den billigste
>kassevogn, vel?

Jeg har selv betalt forskellen mellem den og en Transit.

>Jeg spørger bare fordi min bil snart bliver 5 år og Transitten laves
>endnu ikke med baghjulstræk og automatgear. Så måske ender det med jeg
>skal have en anden model - når den tid kommer.....

På Rehab i maj lovede de ellers at kunne levere meget snart ...
Hvorfor vil du have baghjulstræk ?

Jeg er ved at skifte min Caravelle ud, og får højst sandsynligt en
All-Rounder (spare-udgaven fra VW), men jeg vil betale det ekstra det
koster at få 4-hjulstræk.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 11-09-01 21:29

On Mon, 10 Sep 2001 17:29:28 GMT, not2@sporty.dk (Leonard) wrote:

>Jeg har selv betalt forskellen mellem den og en Transit.

Og det er der normalt ingen problemer med at få lov til ????

>På Rehab i maj lovede de ellers at kunne levere meget snart ...
>Hvorfor vil du have baghjulstræk ?

Hmmm. Det ved jeg egentlig ikke. Jeg har vist bare en formodning om at
skal det være med automatgear skal det også være med baghjuls-træk.

>Jeg er ved at skifte min Caravelle ud, og får højst sandsynligt en
>All-Rounder (spare-udgaven fra VW), men jeg vil betale det ekstra det
>koster at få 4-hjulstræk.

Lyder lækkert..... Altså 4X.

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Leonard

Dato : 11-09-01 22:59

>Og det er der normalt ingen problemer med at få lov til ????

Næh, det har jeg aldrig hørt om skulle være et problem.

>Hmmm. Det ved jeg egentlig ikke. Jeg har vist bare en formodning om at
>skal det være med automatgear skal det også være med baghjuls-træk.

Baghjulstræk er sjovt at køre med, men det er sjældent særlig sikkert
og i en tom kassevogn er det direkte farligt, men du har vel en lift
stående helt omme bagved til at holde baghjulene nede på jorden.

>Lyder lækkert..... Altså 4X.

Ja, jeg har brug for det til at trække min båd op af vandet. Det
skulle også være ret fedt at køre med, vejgrebet bliver et helt andet
og så på almindelig tør vej.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 12-09-01 21:52

On Tue, 11 Sep 2001 21:58:42 GMT, not2@sporty.dk (Leonard) wrote:

>Næh, det har jeg aldrig hørt om skulle være et problem.

Lyder godt - for selvom min næst bil sikkert alligevel bliver en
Transit (mit styrehjul fra www.gudmundsen.dk er pt. kun typegodkendt
til Transit) så vil jeg have en større motor. 2.5 Turbo (86 HK) er
ikke meget med automatgear. Jeg skal bruge rigtig lang tid på at
overhale. I optræk fra 0 km/t kan jeg kun følge med biler fra før 1984
- og med en lille motor

>Baghjulstræk er sjovt at køre med, men det er sjældent særlig sikkert
>og i en tom kassevogn er det direkte farligt, men du har vel en lift
>stående helt omme bagved til at holde baghjulene nede på jorden.

Ha.... Den er ALT for let i bagenden.

>Ja, jeg har brug for det til at trække min båd op af vandet. Det
>skulle også være ret fedt at køre med, vejgrebet bliver et helt andet
>og så på almindelig tør vej.

Ja, det har jeg også læst.....

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Leonard

Dato : 13-09-01 20:59

"Lene" <klemes@post12.tele.dk> skrev:

>Jeg har hørt om flere, der SKAL have deres indvalidebil igennem syn og
>godtkendt inden 1 oktober, da der skulle træde en ny lov i kraft, så bla en

Det lader til at jeg var lidt for hurtig med mit svar om at det nok
var en and.
Jeg har nu også hørt om, at toldvæsenet har strammet op på
holdhævelsen af reglerne, for reglerne er vist nok de samme som de
altid har været, nemlig at der skal være tale om en 10 personers bus,
der nedstoles, så der bliver plads til kørestolen. Der må kun fjernes
de sæder der er nødvendige at fjerne for at skabe plads.
Og så er der mange der får problemer, da der i de fleste biler aldrig
har været 10 sæder, i min Caravelle skulle de 2 sidste sæder være
klapsæder omme i bagagerummet, de har bare aldrig været der.

Jeg har hørt at DSI er gået ind i sagen og jeg ved at Dansk Handicap
Forbund også arbejder på at finde ud af hvad det egentlig er der sker.

Men faktisk burde det ikke have nogen konsekvens, for hvis en Vito nu
er den der er bedst egnet, så er pridsen jo ligegyldig og rent
samfundsøkonomisk går det jo lige op, når staten først giver kommunen
et bloktilskud, som kommunen så betaler til staten i form af
registreringsafgift.
Men det kan da blive meget svært at argumentere for ikke at få en
Sprinter eller en lang Ford Transit med højt tag, fordi disse 2 så vil
være de eneste på markedet, der kan fås uden afgift, dvs til ca.
200.000 kr., mens en Transit med lavt tag eller en
All-Rounder/Caravelle med afgift vil komme til at koste omkring
600.000 kr.

Men at stramningen skulle skyldes at der er en jysk bilhandler der har
snydt med momsen, det tror jeg ikke ...

Jeg vender tilbage når jeg ved mere.

Fra : Leonard

Dato : 14-09-01 08:52

Og her er så teksten fra Told & Skat:

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=118071

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 25-09-01 21:48

> Og her er så teksten fra Told & Skat:
>
> http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=118071

Lige hjemvendt fra ferie og med bevilling af Fiat Ducato Combinato 2,8jtd
fra amtet i hånden, men med afslag på forhøjet tag, er mit spørgsmål nu:
Kan vi risikere, at denne bil ikke bliver godkendt jvf teksten i
nyhedsbrevet?

Inden vi bestiller bilen (5 ugers lev. tid) bør vi vel konfrontere amtet med
nyhedsbrevet?

Afslag på højt tag er begrundet i, at Ulla ikke behøver hjælp til
forflytninger, da hun skal køre bilen siddende i kørestolen. Ansøgning om
højt tag var begrundet i personlig(e) hjælper(e)s arbejdsstillinger

Venlig hilsen
Karl Ejnar

PS: Du kan tilføje Ducatoen på listen sammen med Sprinter og Transit

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 26-09-01 22:29

"Leonard" <not2@sporty.dk> skrev i en meddelelse
<klip>
>. Der må kun fjernes
> de sæder der er nødvendige at fjerne for at skabe plads.

Som det også fremgår af notatet fra ToldSkat, har praksis hele tiden været
/omvendt/, da man har accepteret, at bilen severes uden sæder, og der
derefter sættes et antal sæder i.

> Og så er der mange der får problemer, da der i de fleste biler aldrig
> har været 10 sæder, i min Caravelle skulle de 2 sidste sæder være
> klapsæder omme i bagagerummet, de har bare aldrig været der.

Iflg nedennævnte sagsbehandler, er landspraksis, at der bevilges 4
siddepladser (ca. = personbil).
Hvis man vil have flere, skal man selv betale. De har endnu ikke haft
problemer hos ToldSkat med kun 4 sæder. Derimod har den flere gange fået
medhold i nævnet, når en har klaget over afslag på det 5. sæde

<klip>
> [...]
> 200.000 kr., mens en Transit med lavt tag eller en
> All-Rounder/Caravelle med afgift vil komme til at koste omkring

Har talt med sagsbehandler i amtet idag, da jeg var i tvivl om den bevilgede
Fiat Ducato med normalt tag ville kunne godkendes efter de nye regler. Det
kan den sagtens, og dermed flere andre. Kravet til loftshøjde er ikke fuld
ståhøjde men vistnok kun 1,25. Iflg hende er de kun Chrysler, der ikke kan
godkendes efter de nye regler.

> Men at stramningen skulle skyldes at der er en jysk bilhandler der har
> snydt med momsen, det tror jeg ikke ...

Heller ikke jeg

Karl Ejnar